Mediu
De la electricitate şi până la călătorii, alimentaţie, îmbrăcămintea pe care o purtam, produsele pe care le folosim, toate actiunile noastre implica emisii de dioxid de carbon care au efecte profunde asupra naturii şi a omului cu un impact direct asupra accelerarii schimbarilor climatice. Dacă am fi un pic atenti la toate ambalajele, resturile alimentare, obiectele ce nu ne mai sunt folositoare etc. pe care le aruncam regulat ne-am şoca de cantitatea produsa! Ne este la îndemână să încercăm să reducem orice activitate cauzatoare de deseuri prin dobandirea unor obiceiuri noi de viata si mai ales de consum. Prin proiectul Green Living am creat instrumente cu ajutorul cărora, prin 365 de gesturi simple (sfaturi zilnice), putem reduce consumul casnic (pe utilizator/familie) de apă, de energie electrică, consumul de combustibil pentru transport creînd premisele unui stil de viaţă sustenabil. Proiectul Waste is Taste îşi propune să continue demersurile făcute în sensul reducerii impactului nostru asupra mediului vizând risipa de alimente în rândul consumatorilor care în România reprezintă o problemă socială majoră. Aruncăm anual cca 250 kg de alimente / locuitor (peste media europeana), in timp ce 4,74 milioane de persoane traiesc la limita saraciei si au dificultati in asigurarea hranei. Cea mai mare risipa de hrana se inregistreaza in mediul urban: in timp ce comunitatile rurale folosesc metode traditionale de valorificare a resturilor alimente in gospodarie, in mediul urban peste 95% din resturile municipale ajung la groapa de gunoi, facand astfel imposibila valorificarea deseurilor de orice fel, atat alimentare cat si nealimentare. Proiectul oferă soluţii privind cuantificarea consumului şi cantităţii de hrană aruncate lunar de către populaţia din mediul urban din Romania - care actualmente nu se poate determina decât prin cercetări statistice (sondaj) – folosind noile tehnologii care să lege mediul online cu viata de zi cu zi a utilizatorilor. Pe baza datelor generate, vom oferi modele de bune practici (consum sustenabil) în scopul creşterii nivelului de informare şi implicare a publicului larg din mediul urban privind risipa alimentara şi adoptarea unui stil de viaţă responsabil.
Scopul proiectului este promovarea unui stil de viaţă sustenabil prin dezvoltarea unei comunităţi de persoane preocupate şi conştiente de impactul pe care activităţile lor de zi cu zi îl au asupra mediului şi de modul în care ele le afecteaza viitorul. Ne propunem să cuantificăm cantităţilor de alimente pe care le aruncăm lunar şi să generăm nişte modele de consum şi de afaceri sustenabile, să formăm o comunitete activă de peste 10.000 de persoane care să utilizeze aplicația Waste is Taste şi să creştem nivelului de informare şi implicare a publicului larg din mediul urban privind risipa alimentara şi adoptarea unui stil de viaţă responsabil. Concret, proiectul constă în realizarea aplicaţiei Waste is Taste pentru smartphones cu sisteme de operare Android şi iOS precum şi a website-ului care stă la baza acestei aplicaţii. Aplicaţia va fi disponibilă gratuit în store-uri şi preinstalată pe dispozitivele vândute de Telekom România. Aplicaţia se adreseză unui public format pe de o parte din consumatori casnici si pe de cealalta parte din mari consumatori: restaurante, cafenele. Prin alegerea profilului de la descarcare, utilizatorul poate tine o evidenta clara a risipei de hrana (impartita in materii prime sau mancare gatita) de la nivelul gospodariei sau al afacerii. Aplicatia va genera rapoarte lunare despre obiceiurile fiecarui utilizator sub formă de grafice cu tipul de alimente aruncate, în ce cantităţi şi care este rezultatul final al evaluării. Rezultatele permit consumatorilor să vadă ce e greşit în comportamentul lor de consum (respectiv modul de lucru pentru bucătari), aplicaţia oferind pentru fiecare element din raport solutii si sfaturi utile, adică modele de bune practici şi, implicit, de consum sustenabil. Un element de noutate va fi ca (prin anonimizarea totala a datelor utilizatorului) detinatorul aplicatiei va putea genera rapoarte periodice bazate pe date reale despre risipa de hrana si traducerea ei in costuri, consum de resurse etc. Aplicatia va fi pe de o parte un sprijin pentru o viata si o afacere sustenabile, dar si barometru real si realist al rispei de hrana, bazat pe datele concrete pe care le inventariaza. Datele rezultate pot constitui, în viitor, puncte de plecare pentru elaborarea de măsuri privind combaterea risipei de hrană, conceperea unor modele antreprenoriale de succes în domeniul valorificării surplusului alimentar precum şi promovarea unor abordari noi de valorificare a surplusului de hrana in scopuri sociale Aplicația va fi dublată de un site unde se vor regăsi toate informațiile și opțiunile din aplicație și care va putea fi folosit și de persoanele care nu au un smartphone, existând și posibilitatea de a share-ui rezultatele și în social media. Beneficiarii proiectului sunt: - persoane cu vârsta cuprinsă între 14 și 60 de ani care utilizează un smartphone sau sunt active online din mediul urban - persoane interesate de sustenabilitatea afacerii lor - persoane interesate de adoptarea şi promovarea unui stil de viață sustenabil Rezultate: - o aplicație Waste is Taste pentru smartphones cu sisteme de operare Android și iOS care va fi disponibilă gratuit în store-uri și preinstalată pe dispozitivele vândute de Telekom România - site-ul Waste is Taste care va conține aceleași elemente și informații ca aplicația - 10.000 de utilizatori ai aplicației în primul an de la lansare. - 15 recomandări ale aplicaţiei (10 bloggeri şi 5 persoane publice) Proiectul va genera schimbări precum un grad sporit de cunoastere, transparenta si vizibilitate privind problema risipei alimentare în Romania şi mai ales reducerea cantitatii de deseuri pe care o generăm prin evitarea supra-consumului, fapt care va contribui la reducerea amprentei de carbon a fiecăruia.
Rezultate: - o aplicație Waste is Taste pentru smartphones cu sisteme de operare Android și iOS care va fi disponibilă gratuit în store-uri și preinstalată pe dispozitivele vândute de Telekom România - site-ul Waste is Taste care va conține aceleași elemente și informații ca aplicația - 10.000 de utilizatori ai aplicației în primul an de la lansare. - 15 recomandări ale aplicaţiei (10 bloggeri şi 5 persoane publice) Proiectul va genera schimbări în sensul creşterii gradului de cunoastere, transparenta si vizibilitate privind problema risipei alimentare în Romania şi mai ales reducerea cantitatii de deseuri pe care o generăm prin evitarea supra-consumului, fapt care va contribui la reducerea amprentei de carbon a fiecăruia.