Educație
Andreea se apropie de finalizarea liceului dintr-un orășel mic, dintr-o familie obișnuită. Majoritatea activităților de la școală o plictisesc, iar unele chiar o frustrează. Materie multă și fără sens/aplicabilitate, teste nenumărate, stres. Noroc că, de mică, se implică în alte activități și o interesează proiectele de voluntariat, de dezvoltare comunitară și de antreprenoriat realizate de diferite asociații în afara școlii. Nu sunt foarte numeroase, tocmai de aceea este deschisă la tot ce apare nou și se implică cu tot sufletul. Astfel, a aflat ce înseamnă dezvoltarea personală, cum este să fii implicat într-un proiect și să lucrezi în echipă, și a descoperit educația non-formală prin traininguri pe diverse teme (de la comunicare, la Uniunea Europeană și antreprenoriat). Când are ocazia, propune activități de dezvoltare personală și colegilor de la școală. În liceul ei, a venit cu diverse idei, inclusiv pentru strângerea gunoaielor, dar puțini colegi sunt interesați, iar profesorii au mereu altele pe cap. De unde se inspiră? Ca majoritatea adolescenților, urmărește pe youtube câțiva tineri de vârstă apropiată, care sunt vloggeri și sunt urmăriți de mii, chiar zeci de mii de fani. Și Andreea este atrasă de ideea de a-și face un vlog. Mai mult, încurajată de prieteni, a început cu câteva filmulețe despre propriile experiențe, dar și despre relațiile cu colegii, cu părinții și profesorii. A primit mesaje de la cei care au urmărit-o și a avut surpriza să vadă că și copii de 10-11 ani au reacționat la vlogurile ei. A învățat foarte multe din toate aceste experiențe și realizează cât de mult și-a dezvoltat propriile abilități și i-a crescut încrederea în sine. Chiar se gândește cât de multe ar avea de învățat colegii și chiar profesorii, dacă ar fi mai atenți la ce au de spus tinerii implicați. Din păcate, foarte puțini sunt dispuși să asculte și să ia în serios ce au de spus proprii elevi. Dezvoltarea abilităților socio-emoționale sau a abilităților de viață ale copiilor și adolescenților (auto-reglare, creativitate, motivație, reziliență etc.) nu este o preocupare pentru sistemul educațional de astăzi, care se concentrează mai mult pe pregătirea academică. De aceea, este necesar ca părinții, educatorii și personalul din sistemul sanitar și cel de asistență socială să fie informați despre și să conștientizeze importanța dezvoltării acestor abilități pentru ca cei care astăzi sunt copii să devină împliniți, ca adulți. Este una dintre concluziile Studiului „Dezvoltarea abilitatilor noncogitive la adolescentii din Romania” - http://aroi.ro/abilitati/. De notat că un dolar investit în programe de dezvoltare a abilităților socio-emoțională aduce beneficii de 11 dolari pe termen lung, arată una dintre cercetările citate în studiu. Mai mult, studiul arată că este important ca adolescenții să fie și ei informați și să participe la crearea unor activități de dezvoltare personală interesante și potrivite pentru ei. Cum să ajungem la adolescenți/tineri și, apoi, la adulți, pentru a-i informa despre importanța abilităților socio-emoționale într-un limbaj simplu și într-un mod atractiv? Punând în practică recomandarea studiului de a-i implica pe adolescenți. Astfel, ceea ce propunem este să atragem un număr de 20 de vlogeri adolescenți (14-25 ani) în crearea unei campanii de informare de impact, care să-i atingă pe adolescenți, pe părinți și pe educatori. Tehnologia le permite tinerilor de astăzi să se exprime și, mai mult, să adune comunități de fani în jurul lor și ne dorim să valorificăm aceste resurse prin proiect.
Scopul proiectului este informarea și conștientizarea importanței dezvoltării abilităților socio-emoționale în rândul adolescenților, printr-o campanie de informare atractivă. Indirect, ne dorim ca această campanie să ajungă și la adulți – părinți, cadre didacice, precum și la factori de decizie din sistemul educațional. Obiectivele proiectului sunt: - cooptarea un număr de 20 de vloggeri adolescenți și tineri, care să participe la realizarea campaniei de informare; - implicarea vloggerilor selectati in realizarea campaniei prin organizarea unei tabere (bootcamp) pentru vloggerii selectați, cu scopul ca participanții să afle mai multe despre importanța abilităților socio-emoționale în dezvoltarea adolescenților, de a concepe campania și de a începe să lucreze la aceasta - realizarea și difuzarea filmulețelor despre abilitățile socio-emoționale pe canalele vloggerilor și pe canalele partenerilor în proiect, cu susținerea promovării on-line - atragerea atenției asupra proiectului în sine, prin comunicare în timpul diferitelor etape ale acestuia Strategia pe care ne-o propunem este de a-i implica pe adolescenți de la bun început în crearea conceptului de campanie și a filmulețelor. Astfel, vom avea inputul lor în ceea ce privește tonul, mesajele și modurile în care pot fi realizate filmulețele. În plus, tabăra va include activități menite să dezvolte abilitățile socio-emoționale ale participanților. Ne propunem ca, în cadrul taberei, să aducem vloggeri deja cunoscuți, care să-i inspire pe participanți, să-i sprijine să crească și să susțină campania noastră. De asemenea, vom lucra cu Tedy Necula, un tânăr regizor inspirațional, care are experiență în lucrul cu liceenii. Împreună cu Tedy, am realizat filmul documentar „Ba se poate!” despre liceele cu care am lucrat în proiectul Zburd-Educație prin coaching. Beneficiarii campaniei vor fi, în primul rând, adolescenții și tinerii care îi urmăresc pe vloggeri. Estimăm că filmulețele vor fi vizionate de peste 100.000 de utilizatori. Din punct de vedere al impactului, proiectului vizează, în primul rând, creșterea gradului de informare și conștientizare a adolescenților și a tinerilor cu privire la importanța dezvoltării propriilor abilităților socio-emoționale. Credem că acești tineri vor avea, apoi, un cuvânt de spus în privința propriei lor dezvoltări/educații. De asemenea, proiectul va avea impact și în ceea ce privește creșterea gradului de informare/conștientizare și în rândul adulților (părinți, cadre didactice, factori de decizie) cu privire la importanța dezvoltării abilităților de viață și a luării unor măsuri în acest sens. De aceea, în etapa de evaluare a rezultatelor campaniei, vom avea în vedere modul în care materialele realizate pot fi valorificate pentru dezvoltarea unor programe de training pentru adulți. Nu în ultimul rând, sustenabilitatea proiectului poate fi asigurată prin astfel de cursuri și/sau organizarea anuală de tabere care să dezvolte creativitatea și lucrul în echipă adolescenți-părinți – cadre didactice. În ceea ce privește implicarea Telekom, în măsura în care există angajați cu expertiză în domeniul editării imaginii/realizării de campanii de informare, ar fi un plus pentru proiect implicarea lor. În plus, smartphone-urile sau tabletele oferite de Telekom pot reprezenta un punct de atracție pentru vloggerii care se vor implica în proiect.
După cum am menționat, estimăm că filmulețele vor fi vizionate de peste 100.000 de utilizatori. Din punct de vedere al impactului, proiectului vizează: 1. Creșterea gradului de informare și conștientizare a adolescenților și a tinerilor cu privire la importanța dezvoltării propriilor abilităților socio-emoționale 2. Implicarea/participarea adolescenților în conceprea și realizarea de activități care vizează propria lor dezvoltare personală 3. Creșterea gradului de informare/conștientizare și în rândul adulților (părinți, cadre didactice, factori de decizie) 4. Dezvoltarea expertizei de a comunica în mod eficient cu adolescenții/tinerii, precum și cu părinții și educatorii acestora, la nivelul organizațiilor partenere implicate 5. Crearea unor materiale valoroase/de referință, ce pot fi utilizate ulterior în cadrul altor actitivăți, care pot asigura continuitatea/sustenabilitatea proiectului (cum ar fi cursuri/prezentări/tabere).