Educație
Prioritatea căreia i se adresează proiectul este accesul la educație al copiilor din medii dezavantajate socio-economic. Avem în vedere copiii din comunitatea din cartierul Turnișor, jud. Sibiu, care urmează ciclul gimnazial în cadrul Școlii nr. 10 din Sibiu, mulți dintre ei prezentând un risc ridicat de abandon școlar. Potrivit raportului 2013-2014 privind starea învățământului din jud.Sibiu, elaborat de Inspectoratul Școlar Sibiu, absenteismul școlar reprezintă una dintre provocările cu care se confruntă cadrele didactice. Pe de altă parte, resursele materiale limitate care nu permit amenajări, facilităţi necesare pentru a transforma şcoala într-un mediu atractiv, într-un centru de învăţare permanentă şi într-un centru de resurse media, derularea unui număr relativ mic de proiecte pentru copiii din comunități dezavantajate fac imperioasă nevoia dezvoltării unei intervenții centrate pe nevoia de dezvoltare a copiilor, folosind metode care să transforme școala într-un mediu prietenos și atractiv, care să accelereze învățarea. Statisticile din 2015 ale Șc. nr. 10 Sibiu, arată că numărul de elevi înmatriculați în clasele gimnaziale în anul școlar 2015 – 2016 este 57 elevi, cu vârste cuprinse între 11 – 16 ani; dintre aceștia, 4 elevi se află în plasament familial și 11 elevi au cerințe educaționale speciale - CES. În anul școlar 2013-2014, rata de abandon școlar la nivelul acestei școli a fost cu mult mai mare decât media județului Sibiu (6% comparativ cu 1,3%), 27% dintre elevi având minim o situație de corijență. De asemenea, rezultatele evaluărilor naționale pentru clasa a VIII-a au fost de 5,06 (medie) comparativ cu media rezultatelor la nivelul județului Sibiu (7,82). Toate acestea, poziționează Șc. nr. 10 pe locul 99 în ierarhia școlilor din tot județul Sibiu, dintr-un număr total de 128 școli; la nivelul întregii țări ocupă locul 4302 din cele 5867 școli. Reprezentații școlii apreciază că absenteismul, comportamentele agresive și lipsa de interes a elevilor pentru activitatea școlară sunt principalele probleme pe care le întâmpină. Cea mai mare parte a cadrelor didactice fluctuează anual, acest lucru refectându-se negativ asupra educației copiilor. Peste 80% dintre elevi provin din medii defavorizate, neavând susținerea părinților pentru activitatea școlară (75% dintre părinți au un nivel educațional de maximum 8 clase). Peste 60% dintre elevii școlii au întocmit dosare pentru burse sociale, ca efect al statutului socio-economic scăzut al familiei.
Concept Asociația Kardinal a demarat din noiembrie 2015 Clubul de Educație Alternativă Turnișor (CEAT), realizat exclusiv prin voluntariat, după modelul initiat, în 2010, de Fundatia Policy Center for Roma and Minorities, în ghetoul din Ferentari. În CEAT sunt incluse atât activități de educație remedială, cât și de educație non-formală, cu scopul de a oferi copiilor aflați în situații de risc, elevi ai Șc. nr. 10, oportunitatea de a-și descoperi potențialul, de a se raporta la modele pozitive de viață, astfel încât să depășească cercul vicios al sărăciei și al marginalizării. Acest program se desfășoară după orele de curs prevăzute în orarul școlar, în incinta Șc. nr. 10 Sibiu. Prin parteneriatul cu Șc. Nr.10 am obținut o sală de clasă, precum și acces la sala de sport a școlii, spații în care se desfășoară activitățile cu copiii. Proiectul „Viitorul este azi” urmărește achiziția și utilizarea, atât în cadrul CEAT, cât și în cadrul orelor de curs ale școlii, a unui sistem tehnologic integrat, cuprinzând smartboard, videoproiector și un set de culegeri educaționale pentru gimnaziu. Acest sistem ne ofera posibilitatea accelerării învățării la copii, atât dpdv al cunoștințelor, cât și dpdv al deprinderilor de viață. Clasa va deveni un mediu mult mai prietenos și mult mai interesant pentru copii, oferind totată voluntarilor din CEAT, dar și profesorilor posibilități multiple de modelare și diversificare a activităților, mai atractive și interactive pentru copii. Totodată, acest sistem va facilita convergența activităților de educație remedială realizate de voluntarii CEAT și profesorii din școală. Pe de altă parte, un astfel de sistem tehnologic oferă o paletă foarte largă de aplicații pentru activitățile nonformale, centrate pe dezvoltarea emoțională și pe însușirea unor abilități sociale, utile pe tot parcursul vieții, activități ce se desfășoară în cadrul CEAT. Obiectivul general al proiectului vizează facilitarea integrării sociale pe termen lung a copiilor aflați în situații de risc, din Șc. nr. 10 din Sibiu, printr-o abordare educațională inovativă, utilizând noile tehnologii informatice și de comunicații, menite să contribuie la îmbunătățirea participării și a rezultatelor școlare Obiectivele specifice sunt: Ob 1: Îmbunătățirea prezenței școlare și a rezultatelor școlare în rândul a 30 de copii în situații de risc, cu vârste cuprinse între 10 și 16 ani, elevi ai Șc. nr.10, prin implementarea metodelor de predare moderne, cu ajutorul tehnologiilor informatice noi, pe durata a 9 luni. Realizări imediate: - Dezvoltarea unei abordări educaționale inovative, cu precădere pentru limba română, geografie, istorie, matematică, menită să faciliteze învățarea și să încurajeze continuarea studiilor după gimnaziu; - Îmbunătățirea prezenței și a rezultatelor școlare în rândul copiilor aflați în situații de risc, beneficiari ai proiectului. Ob 2: Dezvoltarea de abilități de viață în rândul a 30 de copii în situații de risc, elevi ai Șc. 10 din Sibiu, prin utilizarea tehnologiilor informatice noi în activitățile de educație non-formală din cadrul CEAT, pe durata a 9 luni, menite să contribuie la îmbunătățirea educației acestora. Realizări imediate: - Recuperarea decalajelor de cunoștințe educaționale în rândul elevilor Șc. nr.10 din Sibiu; - Dobândirea de abilități utile de tot parcursul vieții (abilități de comunicare, creative), dezvoltarea încrederii în sine, îmbunătățirea disciplinei și a comportamentului în rândul copiilor aflați în situații de risc, beneficiari ai proiectului. Ob 3: Încurajarea participării active în activitățile proiectului a 4 profesori ai Șc. 10 din Sibiu, care să utilizeze în mod constant echipamentele achiziționate, în cadrul orelor de predare-invatare, pe durata a 4 luni. Realizări imediate: - Formarea de abilități de utilizare a tehnologiei în rândul profesorilor ce predau la Șc. nr.10 din Sibiu, astfel încât să fie încurajate interacțiunile și participarea activă a elevilor la ore; - O mai bună cunoaștere a metodelor educaționale alternative adresate cadrelor didactice în lucrul cu copiii din comunități dezavantajate. Strategie și impact Abordarea proiectului este integrată, acordând copiilor posibilitatea de a beneficia de servicii de educație inovatoare, prietenoase și atractive în cadrul orelor de curs, concomitent cu dezvoltarea emoțională și socială prin participarea la ateliere de educație remedială și alternativă, pentru a maximiza reușita școlară a acestora și nu numai. Prin acest proiect urmărim atât familiarizarea cu tehnologiile informatice inovatoare a profesorilor si a voluntarilor care lucrează cu copiii, astfel încât noul mod de abordare a învățării și predării să se perpetueze cu mult după terminarea proiectului, cât și oferirea unei noi perspective asupra învățării, în rândul copiilor, cu scopul de a le crește motivația și a-i încuraja să continue școala și după finalizarea clasei a VIII-a. Efectele vor fi astfel propagate în timp, atât prin reușitele ulterioare ale acestor copii, cât și prin continuarea utilizării tehnologiei pentru generațiile următoare de elevi ai Sc. nr.10 din Sibiu, obiectiv ce va fi în următorii ani urmărit și prin continuarea CEAT.
Abordarea proiectului este integrată, acordând copiilor posibilitatea de a beneficia de servicii de educație inovatoare, prietenoase și atractive în cadrul orelor de curs, concomitent cu dezvoltarea emoțională și socială prin participarea la ateliere de educație remedială și alternativă, pentru a maximiza reușita școlară a acestora și nu numai. Prin acest proiect urmărim atât familiarizarea cu tehnologiile informatice inovatoare a profesorilor si a voluntarilor care lucrează cu copiii, astfel încât noul mod de abordare a învățării și predării să se perpetueze cu mult după terminarea proiectului, cât și oferirea unei noi perspective asupra învățării, în rândul copiilor, cu scopul de a le crește motivația și a-i încuraja să continue școala și după finalizarea clasei a VIII-a. Efectele vor fi astfel propagate în timp, atât prin reușitele ulterioare ale acestor copii, cât și prin continuarea utilizării tehnologiei pentru generațiile următoare de elevi ai Sc. nr.10 din Sibiu, obiectiv ce va fi în următorii ani urmărit și prin continuarea CEAT.