Protecție socială
Între beneficiarii pe care îi avem în grupul țintă ca organizație, foarte mulți au mari probleme de comunicare, uneori pe fondul existenței unor dizabilități foarte severe și/sau multiple. Din acest motiv, educarea lor, chiar la nivel minimal, de stimulare primară sau de învățare a unor gesturi simple, este foarte dificilă și potențialul de dezvoltare nu este atins, iar aceste persoane rămân mai dependente decât le-ar permite potențialul de dezvoltare, în condițiile în care în procesele de adaptare și de învățare comunicarea ar fi optimă. Din acest motiv, este esențial să se utilizeze metode specifice de comunicare cu astfel de persoane. În condițiile în care au apărut tehnici specifice care să permită informației să devină funcțională în sistemul cognitiv al individului, acest proiect ar putea să faciliteze adaptarea persoanelor cu dizabilități și să permită creșterea autonomiei lor sociale.
Obiectivele proiectului: -cel putin 90% dintre beneficiarii proiectului să reușească să păstreze atenția asupra unui stimul semnificativ cateva secunde, -cel puțin 50% dintre beneficiarii proiectului să aibă reacție gestuală, chiar necoordonată, la apariția stimulilor, -cel puțin 30% dintre beneficiarii proiectului să reacționeze voluntar la apariția stimulilor, -cel puțin 20% dintre beneficiarii proiectului să interacționeze voluntar prin intermediul sistemului de comunicare, -creșterea capacității de comunicare a beneficiarilor, -creșterea autonomiei personale a beneficiarilor. Pentru realizarea acestor obiective este important să achiziționăm instrumentele necesare (PECS -the picture exchange communication system/ PODD -pragmatic organisation dynamic display), să se realizeze formarea personalului și să se implementeze tehnicile de comunicare. Formarea personalului în utilizarea tehnicilor de comunicare specială cu acești copii și adulți este foarte importantă, întrucât utilizarea incorectă a tehnicilor de comunicare aduce mai degrabă deservicii. Întrucât 60 de persoane cu dizabilități pe care le avem în grijă împreună cu partenerii noștri au diverse probleme de comunicare, implicarea lor în activități în care sunt utilizate aceste tehnici ar fi un real câștig. Aceste 60 de persoane reprezintă grupul țintă, dar beneficiarii indirecți sunt și cei din familiile lor, întrucât creșterea autonomiei beneficiarilor direcți le ușurează munca celor care sunt beneficiari indirecți. Rezultatele proiectului vor fi: -existența a cel puțin 10 kit-uri de comunicare (PECS sau PODD), -existența documentelor de formare, -existența de softuri instalate pe cel puțin 4 laptopuri ale organizației, -cel puțin 12 dintre ei vor interacționa voluntar și activ cu ajutorul tehnicii, cel puțin 18 vor reactiona voluntar, cel puțin 30 vor avea o reacție la gestuală, chiar necontrolată și cel puțin 54 vor putea să mențină câteva secunde atenția asupra stimulilor. Impactul este semnificativ, pentru că utilizând aceste tehnici inclusiv persoanele cu dizabilități severe și/sau multiple devin mai autonome, mai puțin dependente de familii, dezvoltarea lor se apropie mai mult de potențialul real pe care îl au, fapt care poate permite o mai bună incluziune socială.
Identificarea rolului pe care comunicarea îl are în evoluția individului este extrem de importantă, pentru că dacă informația nu ajunge la creier, acesta nu o poate procesa, nu are loc asimilarea, adaptarea este aproape imposibilă, invățarea e și ea extrem de dificilă, iar persoana rămâne de multe ori dependentă aproape total de ceilalți. De aceea, utilizarea tehnicilor PECS sau PODD astfel încât informația să fie în așa fel prezentată încât persoana să o poată primi și procesa, duce la creșterea autonomiei. Cu cât persoana este mai autonomă, cu atât ea se poate apropia mai mult de idealul integrării, de școală și de profesie, iar familia este și ea degrevată de multe sarcini obositoare. O funcționare cognitivă optimă, în condițiile permise, totuși de dizabilitate, îl poate transforma pe un asistat în contribuabil. Din toate aceste motive, considerăm că impactul acestui proiect este semnificativ, atât pe termen scurt, căci timpul trece și fiecare zi nevalorificată înseamnă întârzieri în dezvoltare, cât și pe termen lung, întrucât proiectul va avea continuitate, intrumentele fiind folosită în continuare, și după finalizarea formală a proiectului.