Educație
AUTISMUL este o problema nationala si in Romania, chir adaca autoritatile nu recunosc inca acest lucru. 1 din 100 de persoane are o tulburare din spectrul autismului, prevalenta recunoscuta international, iar autismul nu este conditionat geografic, social sau economic. Studii recente in Sua arata ca 1 din 68 de copii sau mai putini au TSA. Sunt afectati, intr-un fel sau altul, aproximativ 200000 de oameni, din care cel putin 30000 de copii, iar autoritatile din Romania nu au solutii viabile la aceasta problema, Daca includem si familiile lor restranse sau largite, numarul celor afectati crese considerabil. Inainte sau dupa diagnosticare familiile, Nu exista un sistem eficient de preluare si sprijinire a familiilor dupa diagnosticarea copiilor, parintii sunt lasati sa gaseasaca singuri solutii , surse de informare, alternative de interventie timpurie, esentiala in recuperarea copiilor. Ongurile ofera astfel de sprijin, oferta este total insuficienta raportat la cerere, chiar si in marile orase. Dramatica este situatia in provincie, unde nu exista profesionisti formati in autism si nici ong-uri care sa-i mai sprijine . Nu au informatii si nici cunostinte necesare pentru a sti cum sa lucreze cu copiii acasa. Unii strabat judetul, fac zeci de km la vreun centru de recuperare nespecilaizat pentru 1-2 h pe saptamina de terapie, ceea ce este total ineficient pentru recuperarea copilului. Copilul pierde sansele la dezvoltare cit mai apropiata de normalitate, devine tot mai dependent de familie si de comunitate. Cu varsta se dregradeaza psihic si comportamental si nu mai are nici o sansa la viata decenta. Institutionalizarea poate fi singura soltuite. Intreaga familie este condamnata la mizerie si disperare. Studiile au demonstrat faptul ca parintii insisi pot suplini, la nevoie, lipsa profesionistilor, a servciilor, daca sunt formati adecvat. Ei pot fi invatati si ghidati sa deprinda abilitati de a stimula pe copil potrivit nevoilor lui, pot raspunde potrivit la problemele sale comportamentale, de comunicare, socializare. O alternativa, folosita pe scarae tot mai larga in multe tari cu traditie in oferirea de servicii pentru persoanele cu autism este formarea online –e learning si coaching. Crearea unei alternative de formare a familiilior din Romania, mai ales a celor cu acces scazut la putinele resurse existente in orasele mari: centre private de recuperare, terapeuti privati sau centre de sanatae mintala , centru de zi ale DGASPC-urilor. poate fi o sansa pentru reabilitarea copiilor cu TSA. Acesta este mult mai accesibil decat formarea clasica, costisitoare. Trainingul nu implica deplasare, este foarte personalizat, ofera feedback direct si imediat, ofera informatii startegii si tehnici eficiente, instrumente de lucru relvante.
Obiectivul proiectului Creare si implementare unui program pilot de formare si coaching la distanta (de grup si individual, intensiv, de scurt adurata), pentru parintii copiilor cu autism abia diagnosticati, dar nu numai , prin care sa acordam sanse la dezvoltare copiilor si diminuare a dificultatilor pe care le au familiile care ingrijesc persoane cu autism. Focus este pus pe familiile care locuiesc provincie, mai ales in zone rurale, izolate, unde nu au acces la resurse si nici nu pot calatori in orase mari unde mai exista astfel de resurse de formare, din motive financiare sau pt ca nu au cu cine sa isi lase copiii. Este o modalitate ieftina si eficienta de formare, o dovedesc cercetarile. In cadrul proiectului pilot ne vom limita la formarea online prin webinare a 100 de familii si oferi coaching online prin videoconferinta (grup mic si individual)–pentru 30 de familii din minim 5 judete vreme de 8 luni. Prin sistemul de formare online vom oferi Informatii autism si abordari specifice; formare la parinti de abilitati si competente de lucru cu copiii lor acasa; Referirea parintilor catre resurse utile si de buna calitate, inclusiv diverse aplicatii utile, s.a.; Consiliere in advocacy la nivel local. Parintii vor invata despre autism, cum afecteaza persoana, startegii pentru a ajuta copilul care are difciultati de comunicare, cognitive, de comportament, s.a. Vor invata, de asemnea, cum sa procedeze la nivel local (informatii, instrumente, stategii) astfel incat sa obtina sprijinul de care au nevoie in comunitate. Programul presupune utilizarea telefonului sau/si a tabletelor, a emailului, videoconferintelor, resurselor-aplicatiilor online, inclusive pe siteul proiectului, pe care le vor folosi parintii in educarea, reabilitatrea copiilor lor. Un site dedicat programului care va fi creat, va fi promovat un apel la inscriere parintilor in program, parintii vor crea un cont pe site, vor trimite online o cerere de aplicare la program. Programul de aplicatii va fi deschis 1 luna. Criteriile de selectare vor fi afisate pe site, cererea va fi procesata in maxim 1 saptamina de la inchiderea sesiunii de aplicatii la program, familiile instiintate imediat pe email. Parintii selectati pt a primi deviceuri-tablete si abonamente internet 4G si vor participa la conferinte online de informare si video coaching, sustinute de profesionisti cu experinta in autism si strategii si bune practici in recuperarea si educare copiilor cu autism. Va fi facuta o evaluare initiala a nevoilor copilului si ale familiei (prin email, telefon, vodeoconferinta) si facut un plan de interventie, urmand coachingul online, monitorizarea si evaluare finala, raport final per caz. Va fi achizitionat un abonament de 1 an pentru videoconferinta pe o platforma online. Parintii inscrisi vor beneficia de asistenta tehnica din parte administratorului de sistem pe toata perioada proiectului. Sesiunie de terapie vor fi planificate dupa inscriere parintilor pe site prin crerea contului personal. Pentru videoconferinte de grup la care prezentatorul va fi expertul in terpia, pentru comunicare si impartasire de probleme si solutii intre parinti, facilitate de profesionist, vom achizitiona si un smart TV si camera web pentru transmitele online a sesiunilor si catre parintii interesati si care nu pot participa. 100 de familii vor avea acces la informatii de interes , upadatate, in autism si strategii eficiente in gestionarea unor situatii problematice din ariile deficiatre la persoanele cu autism (comunicare, relationare sociala, comportament, senzorial) ; 30 dintre acestea care au copii recent diagnosticati, dar nu numai, care locuiesc in provincie, zona rurala, si care nu au acces la servcii sau formare (lipsa de servcii la nivel local, distanta prea mare fata de resursele din judet, nu au cu cine sa-si lase copilul, dificultati financiare s.a) pot obtine prin proiect informatii updatate despre autism, abilitati de gestionare a situatiilor probleme pt care nu au actualmente nici un ajutor in recuperarea copilului, astfel incat sa nu piarda timp pretios in reabilitatarea copilului. Impact: Cresterea sanselor de reabilitare a copiilor cu autism. Cresterea posibilitatilor de independenta la varsta adulta a copiilor. Diminuarea izolarii, marginalizarii si a excluderii sociale a familiilor, prin sistemul de comunicare online cu un grup de familii cu probleme similare si crearea sentimentului ca nu este singura cu probelemele sale extrem de complexe si dificil de gestionat. Cresterea calitatii vietii familiilor care ingrijesc persoane cu autism, diminuarea sentimentului de neputinta si lipsa de speranta pentru familii. proiect pilot ce poate fi replicat in domeniul social pe diveres arii de nevoi pentru diferite grupuri vulnerabile.
Rezultatele proeictului - 1 platforma de formare si coaching in autism online tehnologie de comunicare avansata ( webinare si sistem videoconferinta ) - 100 de familii beneficiare ale proiectului pilot de formare online prin tehnologie de comunicare avansata - 30 de familii din cele 100, selectate din zone defavorizate prin lipsa resurselor de informare si formare in autism, beneficiaza de sprijin direct in recuperarea si reabilitarea copilului lor cu autism - Minim 5 dgaspc-uri si 30 de primarii informate si consiliate privind functionarea sistemului, eficienta acestuia si posibilitatea de replicare. - Peste 20 de ong-uri locale vor beneficia de exemplul de buna practica si implementa local acest sistem de formare si coaching pentru familiile izolate si fara acces facil la resurse. Impact - Cresterea sanselor de reabilitare a copilor cu autism, chiar si atunci cand rsursele familiei sunt foarte limitate pe plan local. - Cresterea posibilitatilor de independenta la varsta adulta a copiilor. - Diminuarea izolarii, marginalizarii si a excluderii sociale a familiilor, prin sistemul de comunicare online cu un grup de familii cu probleme similare si crearea sentimentului ca nu este singura cu probelemele sale extrem de complexe si dificil de gestionat. - Cresterea calitatii vietii familiilor care ingrijesc persoane cu autism.