Educație
În ultimii ani, în cadrul proiectului EDUCATIVA Teacher Network, am reușit să ajungem la diferite categorii țintă: profesori, părinți, elevi, antreprenori. Am încercat să cream o legătură între perspectivele academice ale tinerilor și potențialul viitor academic și profesional al acestora. Am descoperit însă, în interacțiunile cu elevii, și ca urmare a susținerii pre-testărilor IELTS, că nivelul de cunoștințe de limbă engleză al tinerilor români scade de la un an la altul, și acesta este unul dintre motivele pentru care ei nici nu știu ce facultate își doresc să facă, nici nu pot identifica un parcurs professional care să îi satisfacă. Credem că aspectul învățării limbii engleze este unul esențial atât pentru a crea o deschidere mai mare a spectrului academic, dar și pentru a fundamenta viitorul profesional al unui tânăr român în contextul actual și de lungă durată. Dorim să încurajăm această activitate și să motivăm elevii spre a învăța limba engleză pentru numeroasele beneficii pe care le va aduce: pe plan psihologic (motivațional, a-și antrena capacitatea volitivă, a-și crește stima de sine), academic (pentru a-și îmbunătăți rezultatele școlare, pentru a putea aplica la un număr mai mare de opțiuni academice – universități străine, schimburi de experiență) și profesional (posibilități mai mari de angajare).
Scopul acestui proiect este de a creea o rețea de educatori tineri, care să desfășoare activități educaționale pentru alți tineri din comunitățile lor. Conceptul de peer-to-peer learning sau învățare colegială constă în faptul că un elev cu abilități mai dezvoltate într-un anumit domeniu ajută, învăța și împărtășește cu un alt coleg. Definim învățarea colegială ca fiind acțiunea prin care elevii învață de la și unul cu celălalt, atât în sens formal cât și în sens informal. Accentul se pune pe procesul de învățare, inclusiv suportul emoțional pe care cursanții și-l oferă reciproc, dar un rol foarte important îl joacă și sarcină de învățare în sine. În predarea clasică, formală, rolurile profesorului și elevului sunt fixate, în timp ce în învățarea colegială acestea se pot schimba pe parcursul experienței de învățare. Ce încurajează învățarea de la egal la egal: - Construirea un mediu de învățare activ și cooperant; - Feedback și evaluare reciprocă; - Promovează independența pozitivă și răspunderea; - Sporește participarea la cursuri, motivația și angajamentul elevului; - Îmbunătățește abilitățile de comunicare și productivitatea; - Subliniează ideea de asumare a învățării și aprofundării de noi concepte. Cu toții aveam un coleg „bun la mate” pe care îl rugam să ne explice repede, înainte de test ce înseamnă de fapt logaritmii sau acel coleg care știa engleză, la care apelam mereu când aveam nevoie să traducem ceva. Prin peer-to-peer learning, vrem să încurajăm două categorii de elevi: a. Pe elevii cu noțiuni elementare (nivel începător la limba engleză) ne dorim să îi susținem să învețe noi informații și concepte pentru a se dezvolta academic (pe termen scurt), și profesional (pe termen lung) b. Pe elevii cu noțiuni avansate (nivel avansat la limba engleză) ne dorim să îi susținem să își dezvolte abilități necesare unui act de învățare de succes (abilități de formare, leadership, modalități de lucru cu grupuri mici, modalități de predare prin educație non-formală). În același timp, ne dorim să fundamentăm și cunoștințele lor de bază de limba engleză. Astfel, îi vom pregăti pe acești elevi pentru a fi ambasadori ai învățării limbii engleze și pentru a lucra cu elevii de clasele a opta din comunitățile lor. Atât elevii ambasadori, cât și elevii ”studenți”, beneficiază ca urmare a participării la această activitate prin faptul că: - Își dezvoltă o gândire superioară, abilitățile de comunicarea orală în limba engleză, auto-gestionarea emoțiilor și abilitatea de leadership; - Se stimulează și sporește calitatea interacțiunii între elevi din clase diferite, cu nivele diferite de cunoștințe; - Creșterea responsabilității și a stimei de sine; - Expunerea la diferite perspective contribuie la aprofundarea înțelegerii informației și conceptelor; - Pregătește atât elevii ambasadori, cât și elevii ”studenți”, pentru lucrul în echipă, util în viitor atât în mediul academic, cât și în cel profesional. Învățarea în contextul peer-to-peer learning e diferită de cea dintr-un cadru formal, pentru că elevi vor îmvăța de la egalii lor (tot elevi), și procesul de învățare se va întâmpla utilizare metode de lucru din educația non-formală. Atât elevii ambasadori, cât și studenții împărtășesc statutul de elev în cadrul unei instituții de învățare din comunitatea lor, iar acest statut este cunoscut și acceptat de către mediul lor. Acest fapt este esențial deoarece reciprocitatea relației lor este incontestabilă în virtutea funcției sau a responsabilităților lor. La baza soluției gândită de noi pentru a încuraja și susține tinerii să învețe limba engleză stau un cadru prietenos și facilitarea unei relații între persoane de vârste apropiate, cu scenarii de viață actuale asemănătoare. Prin această identificare parțială se va crea o conexiune mai puternică, care va ușura și încuraja preluarea și învățarea de informații și abilități. La finalul acestui program, ne propunem ca elevii ”studenți” participanți să: • își dezvolte interesul pentru limba engleză; • își dezvolte nivelul de cunoștințele al limbii engleze (scris și vorbit); • plece acasă cu noi metode prin care să își continue dezvoltarea nivelului de cunoștințe a limbilor străine; • dezvolte rețele de învățare alături de elevii din comunităților lor datorită networking-ului realizat cu ocazia participării la program. Analizând, în vederea soluționării problemei identificate, propunem următoarea strategie: • Organizarea unei tabere cu activități practice, susținute în limba engleză. În cadrul acestor tabere, viitorii elevi ambasadori vor fi pregatiti pentru a le facilita colegilor lor mai mici procesul de învățare. Activitățile principale vor consta în structurarea și acumularea de noi cunoștințe de limbă engleză, dobândirea unor abilități precum public speaking, managementul unei clase de elevi, noțiuni de facilitare eficientă a procesului de învățare • Punerea în practică a cunoștințelor și abilităților nou dezvoltate de către elevii care au participat în tabere, pe care îi vom numi în continuare elevi ambasadori, în comunitatea locală de elevi care au nivel de începător al limbii engleze. Ne propunem să identificăm, recrutăm și formăm 20 de elevi ambasadori din toate regiunile țării, care, ca urmare a participării la programul de formare din tabră, vor interactiona prin învățare cu un total de 800 de elevi (fiecare elev ambasador va susține sesiuni de învațare a limbii engleze cu 40 de elevi “studenți”). Rezultatele calitative se vor analiza prin testări date de participanți la începutul, și la finalul sesiunilor de învățare. Impactul este, în primul rând, la nivelul cunoștințelor – elevii ambasadori dobândind abilități din categoria soft skills. Elevii „studenți” își vor îmbunătăți nivelul de limbă engleză și anticipăm că vor deveni mai deschiși spre învățare, în general. În cel de-al doile rând, va exista impactul social. Relația dintre elevi va fi facilitate, și astfel ambii își vor îmbunătăți abilitățile de relaționare interpersonală. Totodată, elevii vor asimila un nou tip de învățare, care va putea fi extrapolat și în alte contexte: pentru alte materii, înainte de testări, pentru a învăța despre subiecte care nu se predau în școală. Elevii care au beneficiat de învățare din partea unui alt coleg vor putea pune în aplicare această strategie cu alți colegi sau cunoștințe. Astfel, proiectul acesta va deschide calea către un nou tip de învățare bazat pe suport social, într-un context relevant pentru elevii aflați într-o etapă a vieții lor, unde anturajul este de o importanță majoră, în general.
Proiectul TeenEnglish va avea impact asupra comunităților locale cu ajutorul celor 20 de elevi ambasadori care vor susține activități în acest an școlar cu 800 de elevi ”studenți”. Pentru a asigura sustenabilitatea proiectului, vom susține elevii ambasadori să desfășoare sesiuni de învățare și în anul școlar viitor.