Educație
Ca urmare a experienței noastre de lucru cu elevi și profesori cu scopul de a-i informa cât mai bine cu privire la oportunitățile academice, ne-am dat seama că elevii au mai mare nevoie de susținere emoțională, și de motivație din partea cadrelor didactice decât de informații. În cele din urmă, asta a făcut și pentru fiecare dintre noi diferența dintre un profesor bun la clasă și un profesor care ne-a influențat pozitiv alegerile în viață, în general. Lipsa acestor abilități ale cadrelor didactice, împreună cu lipsa entuziasmului elevilor cu privire la școală reprezintă baza celor mai grave probleme din sistemul de învățământ românesc: creșterea gradului de absenteism, creșterea distanței dintre elev și profesor, scăderea rezultatelor la bacalaureat, existența conflictelor în instituțiile de învățământ, scăderea încrederii în utilitatea pe termen lung a educației liceale și universitare. Aceasta este problema pe care ne dorim să o ameliorăm prin implementarea proiectului nostru. Am descoperit de-a lungul timpului că este foarte dificil să găsim cadre didactice care să dețină abilitățile pe care le cerem, și le vrem, de la elevi la absolvire. Mai mult decât atât, la 7 din 8 clase (numărul mediu de clase dintr-un liceu din România) intră zilnic cadre didactice care transmit mesaje de tipul ”mai întâi să luați bacalaureatul și apoi gândiți-vă la facultate” sau ”voi nu sunteți în stare să luați bacalaureatul și vreți să discutați despre facultate?”. Din păcate, în experiența noastră, am întâlnit astfel de situații și dialoguri în prea multe licee ca să nu ne dorim să schimbăm ceva! Am identificat în rândul profesorilor cu care am interacționat în ultimii ani de activitate nevoie de a dezvolta abilități precum: primire și acordare feedback, public speaking, persuasiune și motivație (cum să motivezi elevii), inovație la catedră (metode/tehnici non-formale de predare), empatie, identificare de soluții în diferite situații, asertivitate, orientare în carieră pentru elevi, scriere și gestionare de proiecte dedicate instituțiilor de învățământ. Utilizând noile tehnologii, vom putea avea un impact asupra cadrelor didactice din România schimbând atitudini, și inpirând.
Soluția propusă de noi, pentru început, constă în lansarea unei platforme online și în organizarea unei conferințe care urmăresc să le ofere profesorilor din România: a. o experiență de învățare inspirațională și motivațională. Este știut faptul că aceia dintre noi interesați de dezvoltarea personală și profesională ne căutăm, și găsim inspirația în video-uri de pe ted.com, și ocazional, în conferințele TEDx organizate în România. La fel este și în cazul profesorilor: aceia dintre ei care fac parte din categoria ”profesorilor altfel” își găsesc inspirația în video-uri și tutoriale online realizate de specialiști din străinătate. Însă cum ar fi să le oferim inspirație și motivație de la specialiști români? Și cum ar fi să convingem tot mai multe cadre didactice că pot deveni ”profesori altfel”? b. exemple de bună practică și tehnici de lucru pe care le pot aplica la clase sau în activitățile extra-școlare. Pe platforma, și la finalul conferinței, profesorii vor găsi o listă de bune practici din mediul de business, și cel al ONG-urilor, pe care le pot aplica în lucrul cu elevi astfel încât să crească gradul de entuziasm cu privire la școală. Proiectul are două mari obiective: 1. Construirea site-ului dedicat dezvoltării personale și profesionale a profesorilor din România www.superteach.ro – conținutul site-ului va fi preponderent video, atât cu tutoriale sau video-uri realizate de noi, cât și traduse din surse internaționale precum www.ted.com . În cazul în care vă întrebați ”de ce ar fi necesar să subtitrăm video-uri precum TED Talks?” trebuie să vă semnalăm faptul că, în afara profesorilor de limba engleză, prea puțini profesori dețin cunoștințe lingviste necesare pentru a înțelege (și a-și însuși o atitudine) un discurs în limba engleză, fără traducere în timp real sau subtitrare. Printre temele pe care dorim să le abordăm pe platformă primire și acordare feedback, public speaking, persuasiune și motivație în educație, inovație la catedră (metode/tehnici non-formale de predare), empatie, identificare de soluții în diferite situații, asertivitate, orientare în carieră pentru elevi, scriere și gestionare de proiecte dedicate instituțiilor de învățământ. 2. Organizarea conferinței naționale SuperTeachConference dedicate dezvoltării personale și profesionale a profesorilor din România. În țara noastră există prea puține evenimente dedicate educației, iar cele mai multe dintre cele deja existente au ca public țintă factorii de decizii din instituții. Noi dorim să ne adresăm, cu scop motivațional și educațional, cadrelor didactice care lucrează direct cu elevii, și care, prin atitudinea avută, influențează în mod direct și indirect deciziile elevilor, dragostea lor față de școală și încrederea în propriile aspirații. Pentru anul școlar 2017 – 2018 ne propunem să organizăm conferința în mai multe orașe din țară pentru a permite accesul unui număr cât mai mare de profesori, având astfel impact național.
Anual, un cadru didactic de nivel liceal lucrează, în medie, cu 100 de elevi. Bineînțeles că numărul de elevi per profesor diferă în funcție de disciplina predată. Spre exemplu, în timp ce un profesor de limba și literatura română, care predă aproximativ patru ore pe săptămână la o clasă, lucreză cu 150 de elevi anual (acesta este necesarul pentru a-și acoperi norma), un profesor de educație fizică și sport sau geografie, care predă o oră pe săptămână la o clasă, lucreză cu peste 400 de elevi anual (acesta fiind necesarul pentru a-și acoperi norma). Acest calcul ne arată că impactul pozitiv al conferințelor nu va fi doar asupra celor 1200 de profesori participanți la cele zece conferințe, ci va fi multiplicat asupra a cel puțin 120.000 de elevi. În ceea ce privește platforma, ne propunem ca la o lună de la lansare (finalul lunii aprilie 2017) să avem 10.000 de vizitatori unici.