Protecție socială
Proiectul Statii de autobuz face parte dintr-un pachet multimodal de accesibilizare urbana pentru persoanele cu deficiente de vedere din Romania. Este un proiect pilot care se bazeaza pe utilizarea smart-phone si a ultimelor tehnologii complementare pentru a oferi acestor persoane accesul la transportul public, absolut necesar pentru incluziunea lor socio-profesionala. Vom experimenta solutia tehnica propusa in Bucuresti, care concentreaza numeroase persoane cu deficiente de vedere a caror autonomie este grav afectata de slaba accesibilizare a transportului public, urmand ca, dupa o evaluare a rezultatelor, sa o promovam si in alte orase din tara. La baza deciziei de a implementa acest sistem/instrument de accesibilizare bazat pe noile tehnologii se afla in primul rand argumentul costurilor scazute. Mai mult acest model este usor replicabil si adaptabil in functie de context, pe de-o parte, si de particularitatile individuale, pe de alta parte. Asociatia Tandem si-a orientat cu predilectie activitatile catre elaborarea si implementarea unor solutii de accesibilizare urbana destinate deficientilor de vedere bazate pe tehnologiile smart. Astfel, in ianuarie 2015 a fost demarat proiectul Smart Public Transport (http://asociatiatandem.ro/?page_id=90&lang=ro ), prin care s-au accesibilizat 500 de mijloace de transport in comun RATB prin atasarea de ibeaconi care, prin intermediul unei aplicatii mobile informeaza utilizatorii nevazatori asupra numarului mijlocului de transport ajuns in statie. In iulie 2015 am demarat un al doilea proiect, Tandem Navigator (http://asociatiatandem.ro/?page_id=95&lang=ro ) prin care a fost dezvoltata o aplicatie GPS pietonal pentru orientarea persoanelor nevazatoare in spatiul urban. Proiectul are in vedere mobilitatea limitata a persoanelor cu deficiente de vedere care locuiesc in mediul urban. Acestea beneficiaza de foarte putine instrumente care sa le faciliteze deplasarea in siguranta, fiind grav afectate de slaba accesibilizare urbana pentru deficientii de vedere. Proiectul isi propune dezvoltarea unei aplicatii mobile pe platformele iOS si Android care sa constituie o alternativa complementara la sistemul audio de anuntare a statiilor RATB existent pe mijloacele de transport in comun. De cele mai multe ori acesta fie funtioneaza la un volum extrem de redus, fie este desincronizat, in consecinta anunturile sunt eronate, ceea ce creeaza mari probleme de orientare persoanelor nevazatoare. Pe langa functia de informare in timp real, aplicatia va permite si anuntarea legaturilor cu alte mijloace de transport in comun. Numarul celor afectati este semnificativ. Numai in Bucuresti sunt, conform Ministerului Muncii, 7688 de persoane cu deficiente grave de vedere. La acestea se adauga persoanele de varsta a treia care au deficiente accentuate de vedere, insa nu figureaza ca persoane cu dizabilitati. Traditional, alegerile unei persoane cu deficiente de vedere sunt foarte limitate in ceea ce priveste deplasarea in mediul urban. Ele se limiteaza doar la apelarea la serviciile unei persoane insotitoare, [rude, prieteni], sau la optiunea de a se deplasa singur, utilizand bastonul alb, asumandu-si toate riscurile care pot sa apara, in conditiile unui oras slab accesibilizat pentru aceasta categorie de deficienta. Consecintele nerezolvarii acestor probleme sunt multiple si au efecte asupra intregii activitati a persoanelor nevazatoare. Astfel, la nivel social, se poate constata un grad accentual de pasivitate. Sunt foarte putini nevazatori care isi asuma roluri sociale in lipsa unor interactiuni prietenoase cu mediul/ comunitatile in care locuiesc. In ceea ce priveste latura profesionala, reprezentativa este rata scazuta de angajare a nevazatorilor (10%), si din cauza numeroaselor dificultati pe care acestia le intampina in ceea ce priveste deplasarea in mediul urban. In plan personal, aceste efecte se soldeaza cu lipsa de incredere in fortele proprii, cu tendinta de evitare a colectivitatilor deschise, cu slaba implicare in activitati de loisir care presupun interactiuni cu membrii unor comunitati largi, si nu in ultimul rand cu preferinta alcatuirii unor grupuri inchise, alcatuite pe baza criteriului handicapului si nu pe cel al afinitatilor si compatibilitatilor reale interumane.
Obiectivele proiectului 1. Cresterea gradului de mobilitate si autonomie personala a nevazatorilor prin dezvoltarea unei aplicatii mobile pe platformele iOS si Android cu interfata accesibilizata pentru persoanele cu deficiente de vedere de care vor beneficia 900 de nevazatori. 2. Cartografierea cu aparate GPS-uri de inalta precizie a celor 1540 de statii de transport in comun din Bucuresti 3. Crearea unei baze de date continand cele 1500 de puncte cartografiate si organizarea lor pe liniile de transport in comun. Proiectul isi propune sa furnizeze persoanelor cu deficiente de vedere un instrument suplimentar de accesibilizare a transportului public menit sa creasca gradul de orientare, informare si securitate al nevazatorilor in deplasarile cu mijloacele de transport in comun (RATB). Aplicatia va fi dezvoltata pe platformele iOS si Android si va beneficia de o interfata total accesibilizata pentru utilizarea prin intermediul cititoarelor de ecran. Functia principala a aplicației este aceea de a monitoriza prin GPS localizarea utilizatorului si de a-l informa prin notificari vocale despre statia care urmeaza pe traseul de transport in comun ales. De asemenea, aplicatia permite anuntarea legaturilor cu alte mijloace de transport RATB care au statie comuna. Utilizatorul are posibilitatea de a selecta preferential doua sau mai multe linii de transport asupra carora doreste sa fie informat. Aplicatia mai permite si setarea unei alarme pentru statia de destinatie. Aplicatia va permite de asemenea listarea tuturor statiilor de pe traseu. Un alt avantaj al acestei aplicatii este acela ca nu necesita conexiune la internet, baza de date urmand a fi integrata in aplicatie. Baza de date cu statiile RATB se va crea prin cartografierea locatiei acestora cu ajutorul unor aparate GPS de inalta precizie pe care Asociatia Tandem le detine, avand ca scop o acuratete inalta a datelor pe care le va utiliza aplicatia. Beneficiarii fac parte din randul populatiei cu deficiente de vedere, dar aplicatia poate fi utila si oricarei persoane care calatoreste pe un traseu necunoscut. Schimbarile reale pe care proiectul le va aduce beneficiarilor: Cresterea gradului de siguranta in deplasarea cu mijloacele de transport in comun prin informarea permanenta a utilizatorilor asupra succesiunii statiilor de transport. Cresterea gradului de autonomie personala prin anularea necesitatii nevazatorilor de a intreba in permanenta pe ceilalti pasageri despre statia care urmeaza. Rezultatele concrete pe care proiectul si le propune sunt urmatoarele: 1. Aplicatia "Statii de autobuz" pe platformele iOS si Android 2. Utilizarea ei pana la sfarsitul proiectului de catre 800 de utilizatori cu deficiente de vedere. 3. Cartografierea tuturor celor 1540 de statii RATB din Bucuresti. Indicatorii de evaluare ai proiectului constau in rapoartele efectuate de App Store si Google Play cu privire la numarul descarcarilor. Impact – prin realizarea acestei secvente de accesibilizare dedicate transportului in comun incheiem practic accesibilizarea serviciului public de transport pentru persoanele cu deficiente de vedere ceea ce va contribui semnificativ la cresterea gradului de mobilitate, ducand la cresterea activismului social, integrare profesionala, implicare crescuta in activitati sportive si de loisir.
- cresterea mobilitatii duce la cresterea activismului social, integrare profesionala, implicare crescuta in activitati sportive si de loisir - prin implementarea proiectului "Statii de autobuz" parcurgem inca un pas in realizarea unui pachet multimodal de accesibilizare urbana cuprins sub denumirea generica de Smart City care mai include aplicatiile Smart Public Transport si Tandem Navigator. Al treilea pas, mult mai complex, este reprezentat de proiectarea unui sistem integrat care exploreaza si interpreteaza datele din ambianta deschisa, bazat pe utilizarea tehnologiilor haptice si a unor noi generatii de senzori. Acest proiect de accesibilizare urbana bazat pe utilizarea smart-phone si a tehnologiilor de ultima ora are avantajul costurilor reduse la utilizator, dar cel mai important este ca este usor replicabil. Astfel, odata cu validarea functionalitatii sale, Asociatia Tandem isi propune extinderea lui in urmatorii 3 ani in alte orase mari din Romania unde exista comunitati semnificative de nevazatori.