Inovație
Startup Bootcamp a fost creat pe baza unor observatii cheie din programele trecute. Primul lucru pe care l-am invatat este ca echipele cu experienta limitata de business tind sa se piarda in digresiuni legate de viitoare situatii ipotetice intr-un accelerator clasic. In plus, le lipseste intelegerea conceptului de produs, dar si a cerintelor legate de MVP si tractiune, necesare pentru a obtine investitii. Mai mult, aceste echipe nu au experienta si cunostintele pentru a construi un produs bun, un roadmap si un plan privind resursele. Startup Bootcamp lanseaza startup-uri, insistand asupra produsului, tractiunii si planificarii, in locul ciclurilor nesfarsite de interviuri cu clientii si incercarilor de a valida un mock-up. In plus, programul intens ajuta echipele sa inteleaga rigurozitatea si provocarile antreprenoriatului real. Pe masura ce lucram cu echipele, asumptiile vor fi validate sau programul va fi modificat: 1. Echipele au cunostinte tehnice excelente, dar putina experienta legata de business si de aplicatiile practice ale tehnologiei. 2. Au experienta limitata privind afacerile si normele de munca. 3. Experimenteaza cu antreprenoriatul si uneori asteptarile lor sunt nerealiste. Programul Spherik va fi un punct crucial in cadrul hotararii de a ramane antreprenori sau de a urma o cariera traditionala. Spherik Accelerator a creat programul fara taxe, in plus acoperind costul transportului si cazarii, participantii fiind alesi in functie de merit si nu de abilitatea de a plati. Cei cu venituri reduse, din medii dezavantajate sunt marginalizati tot mai mult in Romania si in regiune pe masura ce tehnologia devine industria dominanta. Ca urmare, cand evaluam nu ne uitam doar doar la statutul prezent al aplicantului, ci si la cat de departe a ajuns. Credem ca acesta evaluare prezice mai bine ce poate face cu resursele oferite, mai ales tinand cont de disparitatile majore care exista. Programul a fost creat sa sustina cele mai bune idei si talente, iar procesul de acceptare este foarte competitiv. Modelul fara taxe de participare se aliniaza celor mai bune practici din regiune si din SUA. Niciun program de inalta calitate nu percepe taxe – incluzand acceleratoare de top din SUA sau CEE precum Hub:raum, Eleven, LaunchHub, Startup Yard, TechStars, etc. Bootcamp-ul nu implica nicio obligatie. Daca echipa avanseaza in faza de accelerare, luam un mic procent din companie. Daca investitia se intoarce sub forma de bani, acestia vor fi plasati int-un fond pentru a fi investiti mai departe in talente si startup-uri. In plus, lipsa taxelor arata in mod clar ca singurul mod de a intra in progam este pe baza efortului, talentului, cunostintelor si dedicatiei. Acest fapt creste aprecierea si promoveaza o perspectiva mai individualista, bazata pe competitie sanatoasa si responsabilitate personala, o schimbare fata de cultura “relatiilor” si lipsei de merit, factor care limiteaza progresul regiunii.
Concept Startup Bootcamp este un program intens dedicat dezvoltarii de produs si pitching-ului, in timpul caruia echipele vor lucra pe baza ideilor/conceptelor existente. In aceasta perioada vor capata o intelegere mult mai buna privind ce este un produs, a volumului de munca necesara pentru fondarea unui startup precum si a componentelor unui pitch convingator. Echipele vor lucra 12 ore in fiecare zi cu mentorii si echipa Spherik, iar la sfarsit vor avea oportunitatea sa prezinte in fata unor investitori si specialisti ca Marius Ghenea (3TS), Ana Maria Andronic (Venture Connect, DLA Piper) si Dan Sturza (Fribourg Capital). La sfarsit, echipele care au progresat si si-au aratat dorinta de a invata, dar si de a continua sa lucreze la proiectele lor vor fi invitate sa se alature programului de accelerare. Chiar daca decid sa nu mai lucreze la startup-ul lor, cunostintele si abilitatile dobandite in aceste 2 saptamani ii vor ajuta in mod clar in activitatile lor viitoare, precum conducerea unor departamente la serviciu sau programe de intraprenoriat. Categoria tinta Spherik Accelerator se adreseaza echipelor de antreprenori tineri implicati in startup-uri aflate intr-un stadiu incipient. Profilul ideal este reprezentat de studenti sau tineri aflati la inceputul carierei care au conostinte tehnice foarte bune, dar o experienta limitata legata de business. Echipele pot veni si din cadrul unor competitii sau sunt in situatia in care au lucrat sa construiasca o tehnologie, dar nu stiu cum sa o transforme intr-un startup. Startup Bootcamp este un program de pregatire pentru participarea intr-un accelerator. Obiective Dupa program, echipele vor avea: - O macheta pe baza careia sa lucreze in continuare. - Un plan de construire a unui MVP. - Un nivel clar de intelegere a resurselor necesare pentru a ajunge de la macheta la MVP si primele obiective privind atragerea de utilizatori. - O intelegere clara a problemei pe care o rezolva startup-ul lor, a solutiei si a viziunii lor, precum si abilitatea de a le prezenta in mod rapid si eficient. - Documentele de baza pentru investitori, incluzand 1-pager-ul, prezentarea-afacerii-intr-un-tweet, biografiile echipei si profilurile de LinkedIn, elevator pitch-ul, precum si pitch deck-ul initial (verbal si Powerpoint). - Principalele elemente de marketing si atragere a utilizatorilor, precum landing page, logo, pagina de Facebook. - Abilitati dezvoltate in domeniul prezentarii, pitching-ului, networking-ului, precum si o retea profesionala crescuta. - O intelegere profunda si mai matura a conceptului de startup si efortului necesar, precum si a modului de a avea succes. - O perspectiva mai orientata spre piata. Multe tari foste comuniste au dificultati in a integra cunostintele privind capitalul, finantele si pietele in curricula educationala. Programul nostru ofera o o orientare rapida privind aceste concepte si este creat astfel incat sa creeze o aliniere intre modul de gandire al participantilor si un model de succes privind lansarea unui startup, ofering de asemenea o intelegere a modului prin care pot avea succes pe pietele vestice atat din punct de vedere al business-ului, cat si din punct de vedere cultural. Acest aspect al programului este coordonat de directorul programului, cetatean american cu un MBA obtinut la UCLA.
Problema pe care am observat-o in Cluj in particular si Romania in general este ca desi talentul in domeniul tehnic este remarcabil, oamenii au cunostinte foarte limitate legate de business, avand asteptari foarte nerealiste legate de fondarea unui startup. Ca urmare, exista foarte putine povesti de succes si chiar si foarte putine cazuri de esecuri, intrucat multi nici nu incearca sa porneasca o afacere. Situatia este si mai grava in Moldova, unde sunt foarte putine oportunitati si multi tineri isi pierd speranta. Mai mult, chiar daca tinerii decid sa porneasca o afacere, situatia financiara nu le permite sa acceseze resurse precum consultanta cu specialisti, spatii de birouri, software, participari la evenimente de networking sau competitii internationale. Noi, cei de la Spherik, dorim sa schimbam aceasta situatie. Avand o structura de program care nu necesita plata unor taxe, ne asiguram ca selectam echipe pe baza de merit si potential si nu pe baza abilitatii de a-si permite sa fie parte din program. O alta problema careia vrem sa ne adresam este lipsa de cunostinte legate de crearea unui produs bun. Atat in Romania cat si in tarile vecine, dezvoltarea de produs nu este suficient de evoluata si ca urmare multe startup-uri esueaza. Startup Bootcamp se adreseaza acestei probleme ghidand participantii spre crearea produselor care rezolva o problema sau se adreseaza unei nevoi, produse care sunt simplu de utilizat si care fac viata clientilor mai buna sau macar mai simpla. Prin sesiuni intense cu manageri de produs care au lansat deja produse de succes, participantii invata cum sa creeze ceva de impact pentru care oamenii vor fi dispusi sa plateasca. Impactul programului incepe inca dinaintea inceperii sale, intrucat interviurile implica feedback consistent legat de produs si de planul de business. Astfel, chiar si echipele care nu sunt acceptate beneficiaza de mentorat si sunt incurajate sa aplice din nou si sa continue sa lucreze. Mai mult, evenimentele deschise organizate inaintea si in timpul programului permit numerosilor tineri cu mult potential sa ia contact cu lumea antreprenoriatului si le dau oportunitatea sa se alature unui startup sau sa indrazneasca sa porneasca propriul proiect, stiind ca pot primi ajutorul de care au nevoie. Mai mult, vazand antreprenori cu origini, sexe si varste diferite, au acces la modele la care se pot raporta si astfel pot depasi stereotipurile legate de cine poate fi antreprenor si cine nu poate. Pentru echipele selectate, impactul este si mai puternic. Ceea ce face programul este sa le dea o perspectiva realista privind volumul de munca necesar pentru fondarea unui startup, precum si resursele necesare pentru a porni cu succes: mentorat, dezvoltare de produs, coaching, educatie privind business-ul, networking, practica in domeniul pitching-ului, feedback, acces la investitori, spatiu de birou si multe altele. Efortul necesar in cadrul programului poate face ca unele echipe sa realizeze ca nu sunt pregatite sa se dedice complet unui startup. Si acesta este un rezultat pozitiv, intrucat acesti participanti vor fi invatat multe lectii valoroase pe care le pot aplica la serviciu sau intr-un proiect viitor. Pentru echipele care au rezultate bune si care dau dovada de integritate si dedicare, oferim numeroase oportunitati. Ca rezultat al participarii in cadrul prezentarii in fata investitorilor, una dintre echipele din Moldova, Planable, o platforma vizuala de management de proiect pentru managerii de social media, a obtinut una dintre primele investitii de tip pre-seed din Romania si si-au continuat activitatea in cadrul fazei de accelerare a programului. Cateva luni mai tarziu, au primit a doua investitie si de asemenea au castigat competitia Startup Avalanche, ceea ce le-a oferit oportunitatea de a intalni investitori si influenceri in Silicon Valley. Xenia Muntean, CEO la Planable, a fost acceptata sa participe in cadrul programului prestigios pentru antreprenori Draper University, in Statele Unite. Majoritatea echipelor din Spheirk Bootcamp care au continuat sa lucreze la proiectele lor cu ajutorul Spherik au progresat remarcabil de asemenea, doua dintre ele avand deja clienti si primind oferte de investitii. Dar pe langa rezultatele numerice, ceea ce Spherik vrea sa faca este sa creeze o comunitate bazata pe o etica sanatoasa de munca. Fiecare startup e invatat sa se bazeze pe valori puternice precum integritatea, efortul intens si repsonsabilitatea. Aceste valori, impreuna cu abilitatile si cunostintele dobandite in timpul programului fac ca acesti oameni sa fie foarte valorosi pentru comunitatile lor, fie ei antreprenori sau angajati.