ÎnregistrareAutentificare

Proiecte

null

Soluţie IT pentru transparentizarea activităţii Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti

Iniţiatorul proiectului: Asociaţia Salvaţi Bucureştiul

Tema:

Inovație

Argumente:

Este de notorietate faptul că patrimoniul din Bucureşti a suferit în ultimii ani numeroase degradări. Instante administrative si profesionale precum Guvernul Romaniei, Comisia Prezidentiala pentru Patrimoniu Construit sau Comitetul Internaţional pentru Monumente şi Situri, cea mai prestigioasă organizaţie internaţională dedicată protecţiei patrimoniului, au semnalat gravitatea demolarilor haotice si, de cele mai multe ori, neavizate, de case istorice. Mai mult, documente interne si internationale precum Strategia de dezvoltare a Bucurestiului Concept Strategic Bucuresti 2035, Raportul Patrimoniul Bucurestiului 2008-2012, Carta de la Leipzig pentru orase europene durabile sau Declaratia de la Toledo fac recomandari de conservare a cladirilor istorice si de stopare a degradarilor aduse monumentelor istorice si zonelor lor de protectie. Asociaţia Salvaţi Bucureştiul şi-a concentrat activitatea pe protecţia patrimoniului din Bucureşti, iar, de-a lungul anilor a constatat deficienţe în activitatea de avizare a clădirilor de patrimoniu. În concret, toate demolările sau altele intervenţii desfăşurate la clădiri de patrimoniu au fost constatate atunci când ele se întâmplau pe teren. Deşi actul esenţial în baza căruia se poate interveni la un imobil protejat este avizul Ministerului Culturii sau Direcţiei de Cultură, emiterea acestor acte este o activitate în prezent complet netransparentă de care cetăţeanul nu poate afla în timp real. În mod evident, parte din problema lipsei de transparenţă a acestor instituţii este lipsa existenţei unor site-uri de internet intuitive, user-friendly pentru cetăţean, adaptate noilor tehnologii informatice şi de comunicaţii. Prezentul proiect pilot îşi propune să creeze infrastructura IT, necesară pentru publicarea de către Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti a actelor solicitate acesteia şi emise de aceasta. În acest sens, Asociaţia va folosi expertiza dobândită în proiectul Participare publică pentru decizii de mediu mai bune unde a construit o infrastructură IT similară (a se vedea siteul http://ab.salvatibucurestiul.ro/). Apoi, în baza unui parteneriat deja semnat cu Direcţia pentru Cultură Bucureşti, Asociaţia va dona către aceasta produsul IT rezultat în urma proiectului, iar Direcţia va fi responsabilă de folosirea siteului şi aducerea la cunoştinţa publicului, în timp real, a tuturor actelor pe care le va emite.

Descriere proiect:

(Obiective) Proiectul Patrimoniul Transparent işi propune să conceapă un instrument IT (site) de informare a cetăţenilor asupra tuturor solicitărilor de emitere, respectiv asupra actelor emise de o instituţie a statului, precum şi să doneze acest instrument respectivei instituţii pentru o transparentizare eficientă şi o informare în timp real a activităţii de informare a publicului a acelei instituţii. (Obiectiv 1) Proiectul pilot işi propune să pune bazele unui model de bună practică în aducerea la cunoştinţa cetăţenilor a actelor asupra cărora există o obligaţie de informare şi/sau consultare a publicului din partea unei instutiţii a statului. (Obiectiv 2) (Concept) Proiectul este conceput ca o colaborare pilot între un ONG şi o instituţie publică, prin care ONG-ul vine cu know how-ul necesar pentru a identifica forma sub care informaţia de interes public aferentă respectivei instituţii trebuie adusă la cunoştinţa publicului, precum şi a crea instrumentul online de aducere la cunoştinţa publică a acelei informaţii, în timp ce instituţia publică se angajează să preia şi să folosească instrumentul online rezultat în urma proiectului. (Strategie) Strategia proiectului constă în elaborarea siteului în colaborare permanentă cu Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti cu care a fost semnat în prealabil un acord de parteneriat şi donarea la sfârşitul proiectului către această intituţie a produsului final al proiectului, respectiv siteul funcţional. Direcţia de Cultură va asigura sustenabilitatea proiectului prin utilizarea siteului. (Beneficiari) Principalul beneficiar al proiectului este Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti care va primi prin donaţie la încheierea proiectului un site funcţional unde îşi va putea pune într-o formă intuitivă şi accesibilă informaţia care trebuie adusă la cunoştinţa publicului. Proiectul se derulează sub egida unui acord de parteneriat deja semnat între Asociaţie şi Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti. În secundar, beneficiarii proiectului sunt cetăţenii care vor să aibă acces la avizele solicitate la Direcţie şi emise de către această instituţie, avize care permit diverse intervenţii la imobile cu regim de protecţie (imobile monument istoric, imobile aflate în zona de protecţie a monumentelor istorice, respectiv imobile aflate în zone construite protejate). (Rezultate) Rezultatul principal al acestui proiect va consta în siteul customizat pentru publicarea procedurilor şi actelor care stau în competenţa de avizare/emitere a Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti. În urma proiectului o instituţie a statului va avea un sistem funcţional de aducere la cunoştinţa cetăţenilor a actelor pe care respectiva instituţie le emite. (Impact): Cel mai mare impact al proiectului îl va constitui transparentizarea activităţii de emitere a actelor unei instituţii. În al doilea rând, proiectul va aduce o mai eficientă participare a publicului la emiterea avizelor Direcţiei pentru Cultură, ceea ce pe termen lung se va traduce în decizii mai responsabile şi cu un grad mai mare de legalitate în domeniul protecţiei patrimoniului. Proiectul va avea un impact important şi în relaţia dintre instituţiile statului şi societatea civilă, întrucât promovează un model de colaborare între aceşti actori.

Impact:

În urma desfaşurării proiectului pilot Soluţie IT pentru transparentizarea activităţii Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, va fi realizat un site prin care Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti va putea aduce la cunoştinţa publicului avizele care i se solicită pentru diferitele intervenţii la imobile de patrimoniu într-un mod intuitiv, user-friendly şi adaptat tehnologiei moderne. Instituţia va deveni una cu un grad ridicat de transparenţă şi, pe termen lung, încrederea cetăţenilor în această instituţie va spori. Site-ul elaborat va putea fi replicat întocmai pentru toate Direcţiile pentru Cultură descentralizate pe întreg teritoriul ţării. De asemenea, modelul de bune practici va putea fi preluat şi de alte instituţii, urmând ca acestea să îşi adapteze doar schema actelor care trebuie puse spre consultare şi informare publicului larg. Mai mult, proiectul va pune bazele unui model de colaborare între reprezentanţi ai societăţii civile şi instituţii ale statului, model în care primii işi pun la dispoziţia instituţiilor statului know how-ul şi expertiza, iar cei din urmă folosesc acest know how spre a servi mai eficient interesul public. Nu în ultimul rînd, proiectul face primii paşi în aducerea noilor tehnologii informatice şi de comunicaţii în instituţiile publice din România, pentru beneficiul final al cetăţeanului, deziderat important în contextul perioadei de dezvoltare a acestor tehnologii, în care trăim.

Link webpage: http://www.salvatibucurestiul.ro/asb/
Link facebook: https://www.facebook.com/Asocia%C8%9Bia-Salva%C8%9Bi-Bucure%C8%99tiul-933355780033551/?ref=bookmarks
Link twitter:
Link blog: http://www.salvatibucurestiul.ro/asb/index.php/blog/