Educație
Nevoia la care răspunde proiectul „Promovarea tehnologiei și dezvoltarea competențelor digitale la adolescenți. Atelier de film documentar pentru liceeni” (Ediția a 11-a, Bârlad 2017) este reprezentată de lipsa oportunităţilor, resurselor și mijloacelor în rândul elevilor de liceu necesare pentru înțelegerea atât a perioadei prin care trec, cât și pentru dezvoltarea identităţii civice și pentru responsabilizarea în spiritul participării active la viaţa publică şi a comunităţii. La nivelul curriculei şcolare se remarcă absenţa activităţilor în care elevii să fie implicaţi într-un mod activ şi productiv (prin încurajarea creativităţii individuale şi a lucrului în echipă, stimularea înţelegerii diversităţii culturale, orientarea spre cunoaşterea şi apropierea culturii locale, stimularea implicării în viaţa culturală şi socială a comunităţii şamd). Această nevoie este cu atât mai puternic resimţită în cazul tinerilor cu un acces scăzut la resurse (materiale şi informaţionale) şi care nu dispun de condiţii care să le favorizeze dezvoltarea abilităţilor de viaţă şi practice. Pornind de la acest deziderat, în cadrul proiectului pe care îl propunem elevii participanti vor învăţa cum se realizează un film documentar și vor realiza în echipe un număr de minimum cinci de filme documentare ce vor aborda subiectul tehnologiei și relația adolescenților cu aceasta. Atelierele de film documentar ale Asociației Vira sunt axate pe procesul prin care trec participanții, aceștia învățând să privească altfel lumea din jurul lor, să privească cu un ochi analitic filmele, să le deconstruiască și să deprindă skill-uri cinematografice (de filmare și montaj). Tema ediției cu numărul 11 a atelierului este cu atât mai actuală, cu cât tehnologia este parte a vieții fiecăruia dintre noi influențându-ne deciziile și traseele, inclusiv pe cele ale viitorilor participanți la atelier, liceenii din Bârlad. Filmul documentar oferă cadrul ideal pentru abordarea într-o manieră creativă a relației adolescenților cu tehnologia: elevii vor participa la activităţi de documentare și analiză a tematicii acestui atelier (interviuri, observaţii de teren, documentare bibliografică şamd) al căror scop este de a exersa gândirea critică (cunoaşterea multiplelor faţete, apropierea ideii de diversitate și complexitate a fenomenelor înconjurătoare).
Proiectul „Promovarea tehnologiei și dezvoltarea competențelor digitale la adolescenți. Atelier de film documentar pentru liceeni” (Ediția a 11-a, Bârlad 2017) reprezintă un program de cultură ce îmbină educația cinematografică și tehnologia, implementat de Asociația Vira și partenerii săi în Bîrlad, județul Vaslui, în perioada 14 februarie–15 iunie 2017. În cadrul proiectului, 20 de elevi de liceu (14-18 ani) vor fi implicaţi în activităţi proiectate pentru a favoriza dezvoltarea abilităților tehnice și creative (prin folosirea camerelor de filmat, fotografiat și a programelor de editare video), pentru dezvoltării identităţii civice şi creşterea gradului de responsabilizare şi participare la viaţa comunităţii. Pentru atingerea acestui scop, elementul central al proiectului este realizarea, de către elevi, de scurte filme documentare. Ediția Telekom 2017 a atelierului va aborda subiectul tehnologiei și relația adolescenților cu aceasta. Pe parcursul atelierului, participanții vor fi direcționați spre subiecte din propria comunitate în strânsă legătură cu tehnologia, având la rândul lor acces la tehnologie (aparatele de filmat/fotografiat și programele de editare video și sunet fiind puse la dispoziție de Asociația Vira) pentru a documenta și realiza propriile scurtmetraje documentare. În acest sens, beneficiarii direcţi vor participa la traininguri pentru formarea de abilităţi practice în domeniul cercetării de teren și al documentării sociale, precum şi în domeniul vizualului (tehnici şi metode utilizate în realizarea filmulelor documentare). Obiectivele atelierului: 1. Instruirea și formarea de abilităţi în domeniul cercetării de teren și al documentării sociale pentru 20 de liceeni în vederea studierii și înţelegerii problemelor și resurselor individuale/locale conexe tematicii atelierului; 2. Instruirea și formarea de abilităţi practice în domeniul vizualului pentru 20 de liceeni în vederea ilustrării și reprezentării vizuale a subiectelor conexe tematicii atelierului; 3. Creşterea gradului de implicare a 20 tineri din Bîrlad în activităţi menite să stimuleze spiritul civic şi atitudinea proactivă la nivelul comunitătii. 4. Crearea a minim trei oportunităţi de implicare a celor 20 tineri din Bârlad în cadrul cărora să-şi dezvolte capacitatea de abordare a problemelor și/sau ideilor identificate în legătură cu tehnologia. REZULTATE • Un număr minim de 5 scurtmetraje documentare realizate de elevi având ca subiecte relația adolescenților cu tehnologia; • 1 vlog comun (al participanților la atelier lansat pe youtube.com și/sau sesiuni live pe Facebook); • 1 making of realizat (filmat și montat) chiar de către participanții la atelier; • 7 testimoniale video ale participanților, publicate pe platforma www.atelieredefilmdocumentar.ro și promovate pe pagina de Facebook a Asociației Vira; • 5 evenimente/proiecții publice (în liceele din Bârlad și în spații culturale alternative la nivel local și/sau în București) în cadrul cărora se vor proiecta scurtmetrajele liceenilor; • Înscrierea filmelor într-un circuit de proiecţii publice, deopotrivă în cinematografe, şcoli, spaţii comunitare şi culturale în Bîrlad, București și viitoare localități gazdă ale atelierului dezvoltat de Asociația Vira, precum și la competiții de profil (festivaluri de film); • Facilitarea accesului la resurse conexe filmului documentar și educației non-formale unui număr de 10 profesori de liceele din Bârlad (prin folosirea platformei www.atelieredefilmdocumentar.ro ca resursă de filme realizate de liceeni); • Includerea a minimum 3 absolvenți ai atelierului în reţeaua de absolvenţi VIRA având oportunităţi precum: participarea la viitoare ateliere VIRA în calitate de asistenţi, îndrumare şi sprijin pentru participarea la cursuri sau ateliere similare din ţară, îndrumare privind formare de specialitate în domeniul vizualului. BENEFICIARI • 20 elevi de liceu din Bârlad cu vârste între 14 şi 18 ani, indiferent de experienţa anterioară în domeniul vizualului, care vor dobândi competențe digitale și cinematografice; • Familiile extinse ale liceenilor participanți; • Cadrele didactice din școlile din care provin liceenii; • 200 de liceeni participanți la proiecțiile de film organizate la finalul atelierului; • 150 membri ai comunității din care provin participanţii (atât ca protagoniști ai filmelor, cât și în calitate de spectatori la proiecțiile publice finale). Conceptul atelierului a fost dezvoltat și îmbunătățit începând cu 2012, atunci când am organizat prima ediție pilot atelierului la Bârlad – „Rulment. Atelier de educație alternativă”. În noul format - „Primul meu film documentar”- atelierul a fost organizat în București, Tulcea, Sibiu, Caracal. În prezent echipa Vira pregătește lansarea ediției cu numărul IX a atelierului PMFD, în cadrul Festivalului de Film Urban Eye (București, 2016) și ediția a X-a la Târgu Mureș, în cadrul Transilvania Cinema Awards 2017.
La nivelul beneficiarilor direcţi impactul proiectului constă în formarea de competenţe în domeniul studierii şi înţelegerii nevoilor (problemelor) şi resurselor comunităţii din care provin, precum şi în domeniul vizualului. Prin tematica specială a acestui atelier, axată pe abordarea subiectului tehnologiei în viața adolescenților, atelierul va facilita înțelegerea și ulterior tratarea relației adolescenților cu tehnologia într-o manieră creativă. Pe termen mediu şi lung, aceste competenţe vor intermedia dezvoltarea identităţii civice şi responsabilizarea în spiritul participării active la viaţa comunităţii şi a societăţii per ansamblu. De asemenea, impactul pe termen lung al proiectului constă în dezvoltarea creativităţii, a competenţelor de apreciere critică, de înţelegere a diversităţii culturale şi a culturii locale. În ceea ce privește susținerea dezvoltării unui grup de iniţiativă, impactul pe termen scurt şi mediu asupra elevilor din Bârlad va consta în dezvoltarea abilităţilor de lucru în echipă, creşterea capacităţii de auto-organizare şi atingerea obiectivelor personale, dezvoltarea abilităţilor de viaţă, creşterea nivelului de încredere în sine şi amplificarea spiritului de iniţiativă. La nivelul beneficiarilor indirecţi (familiile participanților, elevi și profesori din școli și membri ai comunităţilor din care provin participanții), impactul proiectului pe termen mediu şi lung constă în dezvoltarea şi dinamizarea programelor de educaţie destinate noilor generaţii de cetăţeni prin: creşterea interesului elevilor față de educația non-formală, prin stimularea parteneriatelor dintre şcoli şi ONG-uri, prin stimularea interesului profesorilor pentru derularea de activităţi de educaţie non-formală. Pe acelaşi orizont temporal, impactul vizează diversificarea şi înmulţirea activităţilor de educaţie ce presupun o implicare activă şi productivă a elevilor în procesul creativ, dar și folosirea tehnologiei ca mijloc/suport de expresie. Pentru asigurarea acestui impact, sunt foarte importante activităţile de promovare şi diseminare a rezultatelor. De asemenea, participanţii sunt îndrumaţi şi primesc sprijin pentru dezvoltarea unor iniţiative proprii în domeniul vizualului (proiecte proprii de film), educaţiei (organizarea de cluburi şcolare de film) sau socialului (campanii de informare pe teme de interes precum combaterea discriminării, promovarea toleranţei etc).