Educație
Potrivit Eurostat, rata abandonului scolar in Romania este de 19,1%, aproape dubla fata de UE. 1 din 5 copii abandoneaza scoala. Mergand ceva mai departe, dintre cei care termina clasa a XII, doar 70% se incriu la Bacalaureat, iar aproximativ 60% dintre cei inscrisi il si promoveaza. In linii mari, acest lucru se traduce in sute de mii de tineri care la finalul a 12 ani de scoala nu au nici diploma de Bacalaureat si nici calificari relevante pentru piata muncii. In aceeasi directie, 40% dintre elevii de 15 ani sunt analfabeti functionali (pot sa citeasca un text, dar nu il inteleg si pot efectua doar exercitii de baza la matematica). Situatia este cu atat mai dificila pentru categoriile defavorizare de copii. Lipsa posibilitatilor materiale, scepticismul parintilor fata de utilitatea educatiei, marginalizarea, conduc spre abandonul scolar si ulterior la excluderea sociala a tinerilor. Cand si nivelul de educatie al parintilor este scazut, acesti copii nu pot beneficia de sprijin in efectuarea temelor. Acest lucru duce treptat la scaderea performantelor scolare si, in final, la pierderea interesului pentru educatie. Asociatia “Ana si Copiii” vine, zi de zi, in sprijinul a 83 de copii si tineri din familii cu situatie materiala dificila prin intermediul celor doua Centre de Zi oferind sprijin educational, in Bucuresti, respectiv Prahova. Aici, dincolo de cele doua mese pe care le primesc zilnic, copiii au ajutor la teme si isi fixeaza anumite cunostiinte atat cu ajutorul personalului specializat al organizatiei, dar si a echipei de “homework buddies” formata din 30 voluntari (vezi detalii la punctul “Descriere”). Pentru a le construi cel mai bun cadru de invatare, dincolo de materialul didactic necesar si de o biblioteca cu un numar de aproximativ 1000 + de volume, centrele noastre beneficiaza de asemenea de un numar de 5 calculatoare si 5 laptopuri si de internet wireless. Intrucat stim ca ritmul si modul de invatare al copiilor s-a schimbat, iar in societatea actuala au nevoie de alte metode de invatare decat cele traditionale, ne dorim sa putem urma exemplele de bune practici de la nivel international si national, http://m.adevarul.ro/locale/cluj-napoca/foto-video-Scoala-tara-lectii-romaniei-elevii-mihai-viteazu-invata-ca-n-occident-table-interactive-calculatoare-ultramoderne-1_51dda928c7b855ff5624c79d/index.html, si sa introducem in randul instrumentelor de lucru cu copiii 2 table interactive.
1.Copiii si tineriii din programele “Ana si Copiii”, prieteni cu tehnologia! Programul socio-educational “Ana si Copiii” este gandit sa sprijine copiii cu temele de zi cu zi, sa ii ajute la recuperarea decalajelor educationale acolo unde e cazul, sa ii sprijine in fixarea notiunilor de baza, sa antreneze performanta pentru educatia pe termen lung, sa ii mentina motivati si interesati de scoala! Programul se desfasoara de luni pana vineri, in intervalul orar 12:30 – 17:30, iar sambata intre 10:00 si 14:00. Copiii primesc suport la: Matematica, Limba Romana, Limbi Straine, Informatica, Fizica, Chimie, Biologie, Istorie, Geografie, materii incluse la Testarea Nationala si Bacalaureat. Cei 5 angajati “Ana si Copiii” care lucreaza direct cu copiii au program full time si acopera subiectele unde am identificat cea mai mare nevoie de suport (Matematica, Limba Romana, Limbi Straine). Voluntarii socio-educationali vin, in medie, 4 ore/saptamana. Acestia ajuta copii la teme din perspectiva unui parinte sau a unui frate mai mare. Pentru a veni in intampinarea nevoilor actuale de invatare ale copiilor, adolescentilor si tinerilor, dincolo de dotarile multimedia pe care am reusit sa le obtinem cu sprijinul voluntarilor si a unor prieteni de nadejde, ne dorim sa facem un nou pas inainte si sa devenim si mai buni cu ajutorul tehnologiei! Legat de modul in care invata oamenii, statisticile ne spun ca retinem 10% din ceea ce vedem, intre 30 si 40% din ceea ce vedem si auzim si 90% din ceea ce vedem, auzim si punem in practica. Cu aceste date in minte, din ce in ce mai multe scoli de la nivel international si national apeleaza la metode interactive de invatare. O tabla interactiva, precum cele doua pe care ne dorim sa le achizitionam in cadrul proiectului, reprezinta o astfel de metoda, combinand atat partea vizuala, audio, cat si cea kinestezica. Tablele interactive permit elevilor sa faca activitati diverse si interactive, cum ar fi: sa scrie, sa deseneze direct cu mana sau folosind un mouse, sa organizeze obiectele in functie de nevoile lor, sa stearga, sa adauge obiecte, sa salveze lucrarile astfel create si sa le depoziteze in foldere care pot fi folosite ulterior, etc. Pentru a sprijini procesul de invatare, dincolo de aceste elemente, tablele interactive pot fi combinate cu diverse softuri si aplicatii educationale, multe dintre ele accesibile gratuit, sau incluse in pachetul de cumparare initial. Din cercetarea realizata pana in momentul de fata, pe lista softurilor pe care dorim sa le folosim in lucrul cu copiii din programele noastre sunt incluse: culegeri electronice pentru toate cele trei niveluri educationale (primar, gimnazial, liceal), Google Sites si Google Slides pentru fise de lucru, Google Forms pentru testarea si fixarea cunostiintelor, Google Drawings pentru construirea de harti. Asa cum am mentionat si in sectiunea “Activitati Detaliate”, cele 2 table vor fi folosite de echipa educationala “Ana si Copiii” (angajatii si voluntarii de la Centrele de Zi din Bucuresti si Prahova), in urma programului de training gandit si livrat de organizatia partenera BEST, in colaborare cu Coordonatorul proiectului. 2. Echipa “Ana si Copiii”, prietena cu tehnologia! Cum reusim sa avem grija zilnic de 83 de copii? Desi suntem o echipa mica, suntem norocosi sa avem alaturi de noi o comunitate de prieteni foarte activa! Din cei aproximativ 10.000 de sustinatori pe care ii avem pe pagina de Facebook si care sunt in continua crestere, estimam ca un numar de aproximativ 50 de persoane vin lunar catre noi pentru a ne sprijini fie prin actiuni de voluntariat punctuale sau constante, fie prin donatii/sponsorizari, mai mici sau mai mari, in produse, servicii, bani. Pentru a face fata cu brio acestui volum, dar si pentru o mai buna gestionare a informatiilor despre copii, stim ca a venit vremea sa facem trecerea de la excel la un sistem de centralizare automatizata a datelor, CRM. Tot pentru o productivitate crescuta dorim sa inlocuim modalitatea fizica de colectarea a informatiilor de pe teren cu varianta online, de aici nevoia tabletelor si a abonamentului de internet regasite in bugetul propus.
Suportul tehnologic oferit in cadrul proiectului geneaza impact pozitiv atat in randul copiilor din programele "Ana si Copiii", cat si pe partea de dezvoltare organizationala. 1. Prin introducerea noilor tehnologii in procesul de invatare al celor 83 de copii sprijinim eforturile noastre zilnice de a imbunatati nivelul lor educational. Un grad ridicat de interactivitate a activitatilor educationale, asigurat de cele doua table interactive duce la un nivel mai ridicat al atentiei si al motivatiei copiilor, stimuland astfel interesul pentru invatare. Acest lucru va ajuta la recuperarea decalajelor educationale, cresterea gradului de incredere in fortele proprii, prevenirea abandonului scolar, iar, pe termen lung, la ceea ce ne dorim pentru toti acesti copii, o intregare sociala sanatoasa. 2. Introducerea sistemului CRM si utilizarea tabletelor pentru colectarea informatiilor de pe teren direct in varianta online va ajuta la cresterea productivitatii echipei prin imbunatatirea gradului de accesibilitate a informatiilor pe categorii de stakeholderi (copii, voluntari, prieteni donatori/sponsori), prin cresterea vizibilitatii asupra activitatilor si prin permiterea gestionarii simultane a mai multor proiecte si alocarea corespunzatoare a resurselor pentru fiecare dintre acestea. Un grad mai ridicat de productivitate fata de activitatile administrative ne va permite sa pastram atentia asupra gandirii si punerii in aplicare a celor mai bune planuri de lucru cu copiii (cresterea constanta a calitatii programelor de educatie formala si nonformala, cresterea capacitatii echipei de voluntari, extinderea numarului de parteneri pentru sprijin medical, etc). Sistemul CRM ne este util atat in contextul volumului mare de persoane cu care interactionam zilnic dar si in contextul in care Asociatia “Ana si Copiii” se afla intr-o etapa de crestere accelerata. Mai exact, in paralel cu sustinerea serviciilor celor 2 centre, lucram la construirea de la zero a unei noi locatii. Acesta va avea o capacitate de 100 de copii si va fi localizata in sectorul 3, fiind un bun punct de intersectie pentru copiii din trei judete: Bucuresti, Ilfov, Calarasi. (*In momentul de fata, dincolo de cei 83 de copii cu care lucram zilnic, ajutam periodic cu donatii, servicii medicale, consiliere scolara si psihologica alti 234 de copii din judetele Giurgiu, Calarasi, llfov, Bucuresti, Prahova, Buzau).