Protecție socială
Adolescentii si copiii sunt poate, cea mai sensibila categorie la care ne raportam. Ei sunt viitorul nostru. Cei mai multi dintre noi tindem sa dam o mana de ajutor oamenilor pentru supravietuire (cand nu mai au unde sta, sau ce manca sau cu se imbraca), putini trecem de acest prim prag si ajutam la dezvoltarea lor; la a-i sustine in formarea unui viitor solid, a-i feri de capcanele anturajelor nepotrivite, a-I motiva si creste in formarea caracterului potrivit pentru o societate corecta, sau cel putin fara adictii, inselaciuni peste inselaciuni si dezechilibre. Multi dintre ei, au de cele mai multe ori ce manca, sau au un acoperis deasupra capului, dar conditii insalubre, familii dezorganizate, problematice, inglobate in datorii ... facturi neplatite, copii multi ce sunt nevoiti sa imparta o singura camera in bucatarie, camera de zi si dormitor, impreuna cu intreaga familie ... Abandonul scolar, problema careia i se adreseaza acest proiect, este provocat de factori financiari, familiali si culturali. Lipsurile financiare din familie, determina adeseori integrarea in retele de cersetorie, prostitutie sau gasti de cartier, consecinta principala fiind scaderea nivelului de instruire si implicit cresterea riscului de excludere sociala a viitorilor adulti, cu efecte in somaj, saracie, marginalizare, infractionalitate, care in ultima instanta afecteaza intreaga societate in mod negativ. Dificultatile materiale, disfunctionalitatea familiei, modelul educational oferit in familie, integrarea insuficienta in colectivul clasei sau calitatea relatiei cu profesorii, pot determina aparitia abandonului scolar. Costurile sociale si financiare suportate de societate sunt atat de mari incat preventia abandonului scolar, se incadreaza in categoria actiunilor absolute necesare.
Problema careia ne adresam este abandonul scolar, provocat de factori financiari, familiali si culturali. Scopul proiectului consta in prevenirea abandonului scolar si cresterea performantelor scolare la 45 de elevi, clasele 0 - IX, proveniti din familii cu resurse materiale reduse, prin integrarea mediilor digitale in invatarea de zi cu zi din cadrul Centrului de Zi Herald dar si imbunatatirea stilului de viata si a conditiilor de trai, situatiei scolare, familiale, formarea si sustinerea formarii unei imagini corecte de stima de sine, cat si a abilitatilor pentru o buna integrare in societate si loc de munca. Obiectiv 1. Facilitarea accesului in sistemul educational si cresterea capacitatii de asimilare in cadrul meditatiilor cu ajutorul aplicatiilor educationale digitale. Obiectiv 2. Constientizarea familiilor si copiilor de importanta educatiei, prin consiliere individuala sau terapii de grup. Obiectiv 3. Oferirea unei mese calde pentru copii si adolescenti cand vin la meditatii si activitatile Centrului Herald. Strategia: in cadrul Centrului de Zi Herald au loc intalniri saptamanale cu copii si adolescenti proveniti din medii familiale disfunctionale, in cadrul carora beneficiaza de meditatii gratuite sau ajutor la teme pentru scoala, activitati recreative si educationale de bune practici. Cresterea performantelor scolare e direct legata de interesul acestora pentru scoala, care datorita metodologiei traditionale a scazut in comparatie cu generatiile trecute. Totul este digitalizat astazi: jocuri, activitati, retele de socializare, cumparaturi etc. De aceea acesti copii/ adolescenti vor creste apetitul pentru scoala in masura in care vom insera mediul online – digital in educatia lor. Iata de ce am conceput proiectul: “O tableta valoreaza 1000 de puncte!”, in cadrul caruia intalnirile pentru meditatii si ajutor la teme vor cuprinde intotdeauna o sesiune practica pe tableta cu aplicatii educationale de matematica, limba romana, istorie, geografie, stiintele naturii, jocuri pentru dezvoltare personala, jocuri educativ- recreative s.a adaptate in functie de varsta, nevoile si carentele fiecaruia. Beneficiari: Grupul tinta – 20 de copii si 25 de adolescenti si familiile lor, vor beneficia timp de 7 luni de masa calda si asistare in cadrul Centrului de Zi: meditatii, consiliere, grup de suport, activitati practice si lectii cu tematica, ce raspund nevoilor lor. Alaturi de noi, vom avea ca si parteneri de implementare: scoli, cadre didactice, ONG-uri, administratia locala, si un numar considerabil de voluntari. Impactul asteptat consta in deprinderea de bune practici ale beneficiarilor in ceea ce priveste educatia, care sa genereze schimbari pozitive pe termen lung, astfel incat acestia sa nu fie asistati intreaga viata, prin integrarea in activitatile Centrului de zi a tabletelor digitale si aplicatiilor educationale.
Programele destinate copiilor si adolescentilor de prevenire a abandonului scolar si ajutor la teme se desfasoara de peste 10 ani in cadrul Centrului de Zi Herald. Ca si rezultate obtinute in anul 2014-2015, mentionam ca toti adolescentii – beneficiari ai proiectului – au absolvit clasa, si-au imbunatatit rezultatele si prezenta la scoala, comportamentul si relatia cu autoritatea. Mai mult cei care au absolvit clasa a VIII-a au ales sa isi continue studiile la liceu. Impactul proiectului va fi evaluat atat din punct de vedere calitativ cat si cantitativ, in ceea ce priveste evolutia copilului / adolescentului, legata de rezultatele scolare, prezenta la ore, continuarea studiilor si consolidarea relatiei parinte-copil. Evaluarea cantitativa si calitativa va fi realizata in cadrul FCH de personalul calificat, pe baza rezultatelor si performantelor scolare, si prin intermediul chestionarelor adresate beneficiarilor si interviurilor adresate cadrelor didactice, urmarindu-se astfel si gradul de constientizare al acestora fata de nevoile complexe ale adolescentului.