Dezvoltare
Problema principala pe care o vizeaza acest proiect este comunicarea defectuoasa intre locatari si asociatiile de proprietari in ceea ce priveste: - transmiterea indecsilor consumatorilor (apa, curent electric, agent termic, gaz) fapt ce genereaza diferente intre consumul declarat si consumul real la nivel de bloc, lucru ce face dificil realizarea unor facturi corecte; - transmiterea sesizarilor cu probleme la nivel de scara/bloc; - transmiterea diverselor declaratii (modificari ale numarului de persoane aflate in gazduire, perioade de absenta de la domiciliu); - afisarea listelor de plata de catre administratori; - transmiterea diverselor notificari catre locatari (intreruperi ale furnizorilor de servicii, avarii); Printre cauzele comunicarii defectuoase se regasesc: omiterea de catre locatari a anunturilor printate si lipite la aviziere, programul de lucru al asociatiilor inaccesibil pentru o parte din locatari, absenta de la domiciliu pentru o perioada mai indelungata. Solutia propusa consta intr-o aplicatie (web si mobile), gratuita, prin intermediul careia sa se realizeze o comunicare facila intre administrator si locatar si viceversa. Practic, locatarii pot trimite toate informatiile catre asociatie, inclusiv sa ataseze documente justificative (fotografii apometru, alte fisiere).
Proiectul isi propune: - Informarea a aproximativ 100.000 de locuitori ai orasului Iasi despre aplicatia „La Bloc APP” si problema ce o va rezolva utilizarea acesteia, in perioada februarie 2016 – iunie 2016; - Informarea si educarea a 100 de administratori de bloc despre aplicatie si introducerea acesteia in sistemul intern de declarare a indexului, in perioada aprilie 2016 – decembrie 2016; - Utilizarea gratuita a aplicatiei de aproximativ 10.000 de ieseni care locuiesc la bloc, in perioada aprilie 2016 – decembrie 2016; - Reducerea cu 20% a numarului de locatari din cadrul asociatiilor unde se implementeaza proiectul care nu isi declara indexul la timp in perioada iunie 2016 – decembrie 2016. Proiectul imbina conceptul de SaaS (Software as a Service) cu modelul de implicare sociala si comunitara. Astfel, aplicatia isi propune sa micsoreze timpul de comunicare de la anunturile administratorului pana trimiterea datelor prin intermediul telefonului mobil. Modelul aplicatiei urmareste ideea ca aceasta sa poata fi utilizata de un numar cat mai mare de locatari, indiferent de varste sau educatie. Aplicatia va avea 2 module: Modulul administratorului – acesta are o interfata special creata pentru administratorii de asociatii, care pot gestiona comunicarea cu locatarii: sa adauge notificari, sa adauge consumul (bucatarie, baie), sa incheie luna sau sa vizualizeze sesizarile adaugate de locatari. Modulul locatarului – permite ca acesta sa citeasca notificarile adaugate, sa trimita indexul (poate alege daca trimite text sau fotografie), sa vizualizeze istoricul acestuia si sa trimita anumite sesizari (de exemplu: nu functioneaza iluminatul in scara A). Strategie: Aplicatia „La Bloc APP” isi propune sa reduca problemele identificate prin urmatoarele masuri: - Realizarea unei aplicatii gratuite si user friendly care sa permita o comunicare directa intre locatar si administrator; - Campanii de informare despre rolul tehnologiei si cum poate ajuta comunitatile; - Promovarea rolului aplicatiei in randul administratorilor. In momentul in care acestia vor fi convinsi ca ii vor ajuta, ei ii vor putea convinge si proprietarii apartamentelor din blocurile ce le administreaza sa o utilizeze. Efortul asociatiilor va fi sustinut de campanii realizate de echipa de proiect; - Masurarea rezultatelor pentru un set de asociatii in care va functiona si realizarea unei strategii pentru perioada de dupa 2016. Prin intermediul unui formular dedicat administratorilor inainte si dupa adoptarea aplicatiei, pentru a masura numarul de intarzieri in declararea diversilor consumatori; - Posibilitatea de a integra aplicatia in sistemele de tip Smart Home ale locuintelor sau de a dezvolta un modul de plata online al facturilor. Grupul tinta principal vizat de proiect este reprezentat de utilizatorii aplicatiei (administratori de asociatii si proprietari de apartamente din Iasi). In aceeasi masura, beneficiarii secundari sunt reprezentati de furnizorii de apa si agent termic, ce pot resimti anumite modificari in comportamentul consumatorilor finali prin declararea la timp a consumului si realizarea corecta a facturilor de plata. Cel mai important rezultat al implementarii proiectului in orasul Iasi va fi scaderea numarului de locatari care nu declara la timp consumul catre asociatie. Practic, printr-un instrument digital gratuit, fluxul informatiei va fi simplu de urmat (primirea notificarii, trimiterea indexului), lucru ce usureaza relatia dintre cele 2 entitati. Aplicatia va ajuta si la angrenarea locatarilor in activitati ce tin de responsabilitate civica (de exemplu, daca apare o avarie la nivel de scara/bloc, oricine poate trimite, foarte usor si repede, o sesizare catre administratie). In acest fel, problemele mici dar care pot avea un impact mare asupra confortului locatarilor, se pot rezolva intr-un timp mai scurt, prin implicarea tehnologiei si comunicare facila. Impact Pe de o parte, la nivel administrativ, aplicatia va ajuta asociatiile sa realizeze o evidenta mai corecta asupra consumului din blocuri. Administratorii vor avea la indemana un instrument modern prin care pot trimite notificarile iar locatarii vor putea trimite, de acasa, informatiile solicitate. Pe de alta parte, la nivel de comunitate, aplicatia va impacta relatia dintre locatari si administrator (va disparea disconfortul creat in relatia dintre locatar si administrator din cauza nedeclararii la timp a consumului). Practic, intr-o lume care adopta din ce in ce mai mult instrumente digitale, interactiunea online poate ajuta la dispersarea unor probleme mici dar cu impact asupra confortului cetatenilor. In acest fel, „La Bloc APP”, va sprijini construirea unor relatii online (prin sesizari despre problemele blocului) pana la implicarea in mediul offline.
Pe de o parte, la nivel administrativ, aplicatia va ajuta asociatiile sa realizeze o evidenta mai corecta asupra consumului de apa si agent termic din blocuri. Administratorii vor avea la indemana un instrument gratuit si modern prin care pot trimite notificarile iar locatariii vor putea trimite, de acasa, informatiile solicitate. Pe de alta parte, la nivel de comunitate, aplicatia va impacta relatia dintre locatari si administrator (problemele din comunitatea blocului vor fi sesizate mult mai usor si fara intarzieri). Practic, intr-o lumea care adopta din ce in ce mai mult instrumente digitale, interactiunea online poate ajuta la dispersarea unor probleme mici dar cu impact asupra confortului cetatenilor. In acest fel, „La Bloc APP”, va sprijini construirea unor relatii online pana la implicarea in mediul offline a cetatenilor, iar prin intermediul tehnologiei, rezolvarea problemelor se va face intr-un timp mai scurt. La nivel de regiune – Iasul se va putea remarca drept pol al unor initiative dedicate comunitatii, initiative care sa faca viata locuitorilor mai buna si confortabila. Acest proiect va constitui un model de implicare in comunitate, prin adoptarea tehnologiei, pentru alte orase din tara sau pentru alte organizatii/grupuri de initiativa din Iasi.