Educație
Folosind abordari bazate pe invatarea prin jocuri digitale (digital game-based learning), dorim sa adresam una dintre cele mai arzatoare probleme ale sistemului nostru educational, si anume ca invatamantul traditional in masa prin aplicarea aceluiasi stil de predare si invatare ignora abilitatile, interesele si nevoile individuale ale elevilor. Fapt dovedit a fi principala cauza a rezultatelor scolare slabe, a scaderii motivatiei elevilor si a ratei ridicate de abandon scolar. Proiectul isi propune sa introduca in 2 scoli din Cluj-Napoca unde invata multi copii din medii defavorizate, educatia prin jocuri digitale utilizand telefoanele mobile si tehnologiile noi cum ar fi realitatea augmentata (AR) si realitatea virtuala (VR) ca material didactic in timpul orelor. Aceasta propunere este insotita de planuri de lectie astfel incat profesorilor sa le fie usor sa isi dapateze orele in functie de cerinte. In acest context elevii vor fi motivati utilizand instrumentele digitale sa invete. Totodata pentru a creste nivelul de cultura generala propunem utilizarea jocurilor digitale si intr-un program after school pentru a creste motivatia copiilor si pentru a preveni margializarea si excluderea sociala, respectiv reducerea in timp a abandonului scolar
Ideea proiectului "Joaca dupa scoala" a aparut din dorinta de a continua activitatile incepute de asociatia Cartea Daliei in cateva scoli din Cluj-Napoca unde elevii au fost foarte receptivi la activitatile de educatie digitala propuse precum si din dorinta de a continua activitatile de educatie nonformala incepute cu copiii din comunitatile defavorizate de Centrul de Resurse pentru Comunitate. CRC a inceput activitatea cu copiii de pe groapa de gunoi Pata Rat inca din anul 2012, iar de atunci o parte din acesti copii au ajuns prin diverse programe sa urmeze cursuri scolare in institutii de invatamant locale. In acest proiect am cooptat ca si parteneri aceste institutii si le-am propus un program ""after school", dar si utilizarea jocurilor digitale in timpul orelor de curs, jocuri prin care elevii sa isi dezvolte cunostintele de cultura generala, abilitatile de comunicare si de munca in echipa prin jocuri digitale pe telefoanele mobile urmand ghiduri practice realizate special pentru ei de catre membri ai Asociatiei Cartea Daliei. Fiecare joc are la sfarsit o morala care invita grupul de copii la dialog astfel ei avand posibilitatea sa isi exprime opiniile intr-un cadru nonformal, sa descrie ceea ce au invatat parcurgand fiecare joc si sa auda si opiniile celorlalti. Prin aceste activitati dorim sa crestem nivelul de cultura generala si gradul de curiozitate al elevilor deschizand drumul spre cunoastere si spre utilizarea tehnologiei moderne intr-un scop distractiv-instructiv-educativ.Jocurile digitale vor reprezenta pentru ei o reala motivatie de a participa la aceste ateliere de educatie nonformala implicandu-i activ in discutii de cultura generala. Totodata proiectul urmareste si formarea profesorilor in a implementa metoda de invatare pe baza jocurilor digitale folosind aplicatiile si jocurile de realitate augmentata si virtuala. Scopul proiectului este promovarea educatiei in randul copiilor din 2 scoli clujene, prin intermediul tehnologiei, folosind abordari bazate pe invatarea prin jocuri digitale (digital game-based learning) Obiective: 1. Cresterea motivatiei elevilor pentru frecventarea cursurilor scolare 2. Scaderea numarului de absente ale elevilor comparativ cu anul scolar anterior 4. Cresterea nivelului de cultura generala si a curiozitatii spre domenii noi de cunoastere 5. Incurajarea formarii spiritului de echipa, stimularea creativitatii si limbajului prin activitati de educatie nonformala 6. Crearea materialelor didactice care sa fie folosite si de profesori din alte scoli Prin implementarea proiectului Joaca dupa scoala ne asteptam ca nivelul de absenteism in scoala sa scada proportional cu implicarea constanta a celor 50 de elevi, baieti si fete in activitatea de digital game-based learning. Prin particparea la aceste ateliere copiii vor fi incurajati sa fie activi la cursurile scolare si sa nu aiba absente nemotivate astfel in urma derularii proiectului numarul de absente sa scada cu 50% fata de anul scolar anterior. Totodata ne asteptam la cresterea motivatiei elevilor pentru frecventarea cursurilor scolare, scaderea gradului de violenta in scoala si cresterea gradului de empatie si autocontrol, scaderea atitudinilor discriminatoare si cresterea gradului de dezvoltare personala, cresterea nivelului de concentrare a atentiei si a curiozitatii spre diverse domenii de interes, dezvoltarea limbajului si a spiritului de echipa. Aceste schimbari vor fi evaluate prin aplicarea unor chestionare atat beneficiarilor cat si profesorilor inainte, pe parcursul si la finalizarea proiectului. Vor fi realizate 20 de filmulete scurte cu testimoniale ale elevilor, dar si ale profesorilor care vor fi prezentate publicului larg prin evenimente publice, dar si pe site-urile asociatiilor partenere Va fi realizat un comunicat de presa la inceputul proiectului prin care comunitatea clujeana va fi informata cu privire la scopul, obiectivele si durata proiectului precum si a sursei de finantare, iar la final se va organiza o conferinta de presa in care vor fi prezentate rezultatele proiectului si unde vor fi invitati reprezentanti ai comunitatii locale. Atragerea unui numar de minim 10 noi voluntari si instruirea acestora, incheierea de parteneriate publice, atragerea de noi sponsori. Vor fi intocmite rapoarte de activitate lunare unde vor fi mentionate toate rezultatele atinse precum si modalitatile de adaptare la situatiile neprevazute aparute pe parcursul derularii proiectului.
Ghidurile de folosire a jocurilor digitale vor fi publicate pe site-urile organizatiilor partenere, astfel acestea vor putea fi folosite de oricine care are acces la un PC conectat la internet, incluzand si alte scoli sau grupuri care nu sunt implicate in proiect. Prin faptul ca se vor folosi echipamente tehnice mobile proiectul va putea fi continuat de catre organizatia aplicanta si in urmatorii ani, in alte scoli sau cu alte clase Elevii interacționează cu tehnologia modernă de realitate virtuală si realitate augmentata dezvoltandu-si competentele digitale si curiozitate spre domenii noi de interes Profesorii sunt formați astfel incat sa sprijine elevii in utilizarea acestor jocuri