Educație
Copii si tinerii secolului XXI sunt nascuti int-o lume a tehnologiilor avansate a nu le oferi oportunitatea de a se servi de ele, nu va face dacat sa ii indeparteze de scoala. Cand unui copil/tanar nu ii oferi posibilitatea de a gandi pentru el insusi, de a–si asuma riscuri intelectuale si implicari emotionale, nu ii oferi nici posibilitatea de a-si dezvolta abilitatile si competente fundamentale care conduc la succesul viitorilor adulti. Conceptul de educatie online va implica tineri si adolescenti institutionalizati in prag de parasire a orfelinatelor. Incercam cu ocazia asta sa-i invatam instrumente de lucru online care sa-i ajute sa invete, sa descopere metode independente de lucru, cum ar fi crearea unui spatiu de training online in domeniul scrierii de proiecte, managamentul organizational si advocacy in domeniul autoreprezentarii in fata institutiilor publice. Contam mult pe inteligenta si sensibilitatea lor emotionala. Ajutandu-i sa-si exprime aceste calitati vom oferi repere maxime de integrare pe piata muncii, vom cultiva respectul de sine si Vom incerca astfel sa colaboram cu firme preocupate de dezvoltarea softurilor IT, telefonie mobila – resursa umana din companii care sa-i invete, sa fie alaturi de ei si sa le ofere mentorat. Timpul de calitate pentru fiecare tanar institutionalizat va fi celebrat prin activitati atractive, educatie privind drepturile omului si deprinderi de viata indendenta. Suntem convinsi ca ei pot reusi prin acest proiect sa dezvolte instrumente inovative si sustenabile care sa-i ajute sa se lanseze in viata.
In Romania, conform statisticilor oficiale ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie exista in acest moment circa 60.078 de copii si tineri abandonati care traiesc in 1150 centre de plasament si 415 centre rezidentiale publice (.http://www.copii.ro/transparenta/statistici-page/). Din anii 70 pana in prezent, desi nu exista o statistica oficiala, se estimeaza ca un numar de 500.000 de persoane au trecut prin fostele orfelinate si leagane de copii si actualele centre de plasament si o buna parte dintre acestia au murit in aceste institutii din cauza relelor tratamente si a indiferentei sistemului si a societatii. Daca inainte de 89, motivele abandonului erau cumva legate de legea care interzicea avortul, dupa 89, numarul copiilor abandonati s-a mentinut constant. Putem spune asadar ca abandonul copiilor de catre parinti este un fenomen social in Romania care are multe conotatii de la cele morale la cele legale. Acesti copii sufera de multe traume emotionale, in special de cea a abandonului ceea ce va afecta comportamentul civic al viitorilor adulti. Am ales ca regiuni de implementare a proiectului regiunile Bucuresti-Ilfov unde exista 2909 de copii si tineri institutionalizati si regiunea Nord-Vest unde exista 2662 de copii si tineri institutionalizati ceea ce reprezinta in total 9127 de copii si tineri institutionalizati, adica 24,46% din totalul national. Tinerii institutionalizati sunt nevoiti sa paraseasca sistemul la varsta de 18 ani daca nu urmeaza o facultate. Acesti tineri sunt crescuti ca niste „beneficiari ai sistemului” fiind in mod absolut dependenti de institutiile statului. N-au niciun fel de abilitati de trai independent, nu-si cunosc drepturile, au un nivel de scolarizare scazut iar din cauza traumelor psihice si modului de viata nu stiu sa comunice. Proiectul vine sa rezolve aceste probleme identificate prin formarea a 150 de tineri care au implinit sau urmeaza sa implineasca varsta de 18 ani din centre de plasament din cele 2 regiuni de implementare. Tinerii vor invata care le sunt drepturile, care sunt pedepsele pentru adulti pentru diversele infractiuni, vor invata sa vorbeasca in public si sa se autoreprezinte in raport cu institutiile statului. Infiintarea Consiliului National al Tinerilor Institutionalizati, chiar daca va avea doar un rol consultativ, va oferi posibilitatea acestor tineri de a se organiza, de a deveni responsabili si de a se implica in mod activ in problemele care-i privesc. Scopul si obiectivele proiectului Scopul proiectului il reprezinta dezvoltarea unor instrumente pentru participare activa si autoreprezentare in raport cu institutiile statului a tinerilor institutionalizati. Obiective proiectului: 1). Cresterea nivelului de educatie civica, de responsabilizare si comunicare publica pentru 25 de tineri cu varste curpinse intre 14 - 26 ani din 20 de judete si Municipiul bucuresti. 2). Crearea unei platforme online (itineri.ro în care 25 de tineri din țară vor fi antrenați în managament organizațional, leadership și advocacy și scriere de proiecte. Cursurile vor fi transmise prin live-stream și înregistrate pe platformă pe domeniile organizaționale. 3). Realizarea a minim 4 curricule pe domenii precum: managament organizațional, leadership și advocacy și scriere de proiecte Beneficiari Grupul tinta principal al proiectului il reprezinta 25 de tineri (fete si baieti) cu varste intre 14 - 26 de ani din centre de plasament, case de tip familial si centre rezidentiale din 20 de judete si Municipiul Bucuresti - coordonatori locali. Grupul tinta secundar il reprezinta minim 250 de tineri (fete si baieti) cu varste intre 14 - 26 de ani din centre de plasament, case de tip familial si centre rezidentiale din alte 20 judete din tara. 25 dintre acestia vor fi selectati pentru a face parte din structurile de formare și training, constituiți și organizați de Consiliul Tinerilor Institutionalizati. Consiliul Tinerilor Instituționalizați și Asociația Desenăm Viitorul Tău va forma cei 25 de tineri ce vor pregăti la rândul lor 10 persoane în domeniile prezentate mai sus, având ca beneficiari indirecți 250 de tineri formați. Ambele obiective specifice ale proiectului si activitatile rezultate in urma lor sunt inovatoare. Cunoscand bine realitatea din centrele de plasament (toti organizatorii, inclusiv partenerul ( Consiliul tinerilor institutionalizați) deruland activitati pentru copiii si tinerii din centre și au ca membrii fondatori persoane care au fost institutionalizate) cunoastem atat nevoile tinerilor de aici cat si deficientele sistemului. Din aceasta cauza consideram ca infiintarea platformei online este vitala și mai accesibilă pentru grupul tinta deoarece in prezent nu exista niciun mecanism de autoreprezentare si necesara pentru institutiile publice cu atributii in domeniu care vor avea astfel insa-si “beneficiarul sistemului” ca principal partener de dialog. Înființarea platformei ITineri Super Eroi este vitala pentru grupul tinta deoarece nu exista niciun mecanism de autoreprezentare, ei fiind in jurisdictia DGASPC-urilor si OPA care hotarasc pentru ei chiar si majori fiind pana parasesc sistemul. Programul de formare este inovator deoarece acesti tineri sunt pregatiti pentru a fi independenti si responsabili, iar instituţionalizarea are consecinţe negative care se reflectă în inabilitatea de a lua decizii si de a-si sustine cauza. Activitati si rezultate Descriere detaliata a activitatilor avand in vedere urmatoarele aspecte: - contributia activitatii respective la atingerea obiectivelor proiectului, - rezultatele asteptate, - localizarea, - participantii, - responsablilul pentru implementare Raspuns: Activitatea 1 - Managementul proiectului va fi coordonat de asociatia Desenam Viitorul Tau. Rezultat: un proiect implementat. Echipa de management are urmatoarea structura: 1 Manager de Proiect care va lucra 10 h/saptamana timp de 6 luni si va avea urmatoarele atributii in cadrul proiectului: - monitorizarea implementarii proiectului; - elaborarea rapoartelor de progres; - monitorizarea managementului financiar, incluzand verificarea cheltuielilor; - asistenta acordata expertului contabil in elaborarea cererilor de rambursare; - asigurarea accesului la documentatia proiectului in vederea realizarii auditurilor financiare partiale si finale; - coordonarea echipei de management si echipei de implementare; - gestionarea relatiei cu Autoritatea Contractanta. 1 Asistent Manager de Proiect care va lucra in mod voluntar 5 h/saptamana timp de 6 luni si va avea urmatoarele atributii in cadrul proiectului: - acorda MP ajutor in elaborarea rapoartelor de progres; - asigură logistica pentru buna desfăşurare a activitatilor proiectului; - asigura managementul si arhivarea documentelor; - asigura asistenta expertilor in elaborarea materialelor ce presupune desfasurarea proiectului; - asigura secretariatul proiectului. 1 Responsabil grup tinta care va lucra in mod voluntar 5h/saptamana si va avea urmatoarele atributii in cadrul proiectului: - va intocmi si va trimite solicitarile catre directiile pentru protectia copiilor din cele 2 judete aferente celor 2 regiuni de implementare si in Bucuresti; - va selecta participantii la formare si va gestiona toate aspectele logistice ale activitatii de formare (va intocmi calendarul cursurilor, va trimite invitatiile catre participanti). 1 Responsabil comunicare care va lucra in mod voluntar 5 h/saptamana si va avea urmatoarele atributii in cadrul proiectului: - elaborarea materialelor informative, de promovare si publicitare; - gestionarea relatiei cu mass-media; - realizarea si implementarea planului de comunicare; - organizarea evenimentelor prevazute in cadrul proiectului; - asigurarea de content pentru site-ul dezvoltat in proiect; 2 Traineri care vor lucra in proiect timp de 20 de zile cate 8 h/zi si vor avea urmatoarele atributii: - vor realiza continutul suportului de curs si un instrument de evaluare a cursului; - vor asigura formarea pentru 150 de persoane din GT; - vor realiza un raport al activitatii de formare. Resurse umane: 1 Manager de proiect (bugetat) 1 asistent manager de proiect (bugetat) 1 traineri (bugetat) Resurse materiale: consumabile Activitatea 2 - Promovarea proiectului si diseminarea rezultatelor. Rezultate: 2 articole, film de prezentare al proiectului, conferinta infiintare a platformei onlie itineri.ro. Aceasta activitate va fi realizata, de un voluntar al asociatiei Consiliul Tinerilor Institutionalizați (P1). Toate materialele de presa vor fi listate si pe site-urile celor 2 asociatii implicate in proiect. Resurse umane: 1 expert comunicare&promovare Resurse materiale: 2 comunicate de presa Activitatea 3 - Formare in educatie civica si juridica si public speaking pentru 150 de tineri institutionalizati. Rezultat: 25 de participanti instruiti si 25 de suporturi de curs realizate si diseminate. Aceasta activitate va fi gestionata de Asociația Desenăm Viitorul tău - Formarea se va face pe parcursul a trei zile (8 h) pentru grupa de 25 de tineri din GT al proiectului. In total vor fi 4 formari si 250 de beneficiari indirecți ca proces de diseminare a proiectului. Aceasta activitate raspunde obiectivului specific 1 al proiectului. Vom trimite cate un formular de inscriere la curs catre toate directiile de asistenta sociala si protectia copilului din judetele aferente regiunilor de implementare si pe baza unor criterii legate de performanta scolara vom selecta participantii la formare. Curricula de curs va cuprinde informatii utile legate de drepturile pe care le au, de cum se pot autoreprezenta in raport cu institutiile statului si, de asemenea, vor avea o componenta practica legata de dezvoltarea abilitatilor de coordonare și scriere de proiecte de finanțare. Resurse umane necesare: 4 formatori, 1 responnsabil GT Obiectiv de dezvoltare organizaţională 4. Dezvoltarea unui plan strategic şi unui plan de sustenabilitate financiară pentru următorii trei ani ai Asociației Desenăm Viitorul Tău. Organizaţia a împlinit în iunie 3 ani de la înfiinţare. Este foarte vizibilă în toate mediile datorită activităţilor, intervenţiilor şi evenimentelor organizate, datorită extraordinarelor rezultate, mai ales în domeniul promovării protecţiei drepturilor copilului. ( vezi Raportul Anual 2015). Dezvoltarea resurselor umane prin creșterea capacității potențialului uman, atragere de resurse de specialiști în domeniu este importantă că şi creşterea echipei şi profesionalizarea pe ariile de dezvoltare sunt aspecte esenţiale.
Prin crearea platformei online itineri institutionalizati, la introducerea cursurilor online va crea resurse de informare si invatare deprinderi de invatare, vor avea o voce care sa le reprezinte drepturile, sa monitorizeze din interior sistemul si sa-i sprijine in mod real pe copiii si tinerii din sistem atat in perioada cat sunt in centrele de plasament cat si dupa ce-l parasesc. Prin dezvoltarea unei curricule de curs online si prin formarea a 250 de tineri din GT ne propunem sa-i invatam sa vorbeasca despre ei, sa-si expuna punctul de vedere, sa cunoasca ce drepturi si responsabilitati au si sa-si dezvolte simtul civic, gandirea critica si sa partipe activ la viata comunitatii. Avand suportul de curs dezvoltat si testat, cele doua ong-uri partenere il vor putea utiliza atat in alte proiecte cu specific similar cat si in activitatile lor de formare pentru dezvoltarea abilitatilor de viata a tinerilor institutionalizati, pe care le desfasoara in mod curent CTI si DVT. De asemenea, unul dintre rezultatele sustenabile ale proiectului il reprezinta tinerii institutionalizati care isi va continua activitatea si dupa finalizarea proiectului; Rezultatele proiectului vor fi transferate catre institutiile abilitate (Autoritatea Nationala pentru Protectia Copiilor si institutiile judetene din subordine, Ministerul Educatiei), catre ong-urile care desfasoara activitati sau sunt furnizori de servicii sociale pentru GT si catre alti potentiali beneficiari. De asemenea, toate rezultatele obtinute in cadrul proiectului vor fi vizibile pe site-urile tuturor partenerilor si pe site-ul proiectului. Aplicantul si partenerii vor pune la dispozitia celor care vor dori sa replice proiectul sau doar activitati din cadrul acestuia, toate informatiile necesare.