Educație
Ce vreau să fac cu viața mea? În ce direcție mă îndrept? Sunt potrivit/ă ca să fiu medic? Oare este greu să fii actor? Acestea sunt exemple de întrebări pe care le au toți adolescenții la un moment dat în viață. Și pentru a afla perspectiva altor persoane care au trecut prin acestă etapă, tinerii au nevoie să cunoască cât mai multe exemple de viață reale. Prin acest proiect propunem dezvoltarea unui program de program de mentorat unu la unu “de la distanță” pentru tineri din 2 comunități dezavantajate și înființarea unei biblioteci virtuale cu resurse educaționale la care tinerii implicați în proiect nu au acces în prezent. Mentorii vor fi persoane active în Fundația Romanian Business Leaders, angajați Telekom, voluntari PACT etc. Tinerii vizați de prezentul proiect sunt de etnie romă și neromă, din Bumbești-Jiu (județul Gorj) și Filiași (județul Dolj). Principalele probleme în domeniul educației din cele două comunități sunt abandonul școlar determinat de căsătoria timpurie, sărăcie, migrație externă. De exemplu, 75% dintre elevii de clasa a VIII-a de la liceul din Filiași nu au dat evaluarea națională în 2016 *(conform informațiilor din Anexa 1 - Ierarhizarea unităților școlare în funcție de nivelul de defavorizare la Ghidul solicitantului Programul Școala pentru toți). De asemenea, resursele financiare de care dispun liceele din cele 2 comunități sunt reduse și elevii nu au acces la materiale educaționale în format digital care să faciliteze procesul educațional și care să îi conecteze la date actuale din diferite domenii.
Tinerii din comunități mici și dezavantajate din sudul țării sunt expuși din ce în ce mai mult la conținut mass-media (TV & internet) care prezintă modele de viață care promovează non-valori care din ajung să îi ghideze în viața de adult. La emisiunile TV și prin rețelele de socializare sunt promovate prea puțin persoane din diferite domenii cu experiențele lor de viață care îi pot motiva pe tineri pe parcursul traseului lor profesional dar și personal. Tinerii din București și din orașele mari au acces mai ușor la aceste persoane prin participarea directă la diferite activități precum conferințe, ateliere de lucru, diferite evenimente organizate de companii sau de ONGuri care au ca grup țintă tineri liceeni sau studenți. Din păcate, tinerii din comunități mici, departe de orașe mari și cu posibilități financiare mai reduse nu au multe oportunități ca să cunoască astfel de persoane. Tinerii au acea „energie care schimbă locul”, însă, pentru a acționa, ei au nevoie de susținere, îndrumare și de instrumente adecvate nevoilor lor. Prin acest proiect propunem dezvoltarea unui program de program de mentorat unu la unu “de la distanță” pentru 20 de tineri din 2 comunități mici (Bumbești-Jiu, jud. Gorj și Filiași, jud. Dolj). Mentorii sunt persoane din business, arta si cultura, IT, HR, entertainment, medicină, mediul non-guvernamental etc. Mentorii din acest program vor avea rolul de a sfătui si inspira pe tinerii mentorați. Proiectul adresează problema accesului dificil al tinerilor din comunități mici la persoane active in diferite domenii cu experiențe de viață diverse care îi pot motiva pe tineri in a face niște alegeri importante pentru traseul lor profesional dar și personal. Deoarece este mai dificil de organizat întâlniri față în față propunem ca întâlnirile să fie virtuale, organizate prin intermediul internetului. Prin cunoașterea directă a acestor persoane tinerii au posbilitatea să investigheze diferite domenii ocupaționale, să reflecteze la interesele și preferințele proprii, să își planifice niște acțiuni proprii și să își stabilescă niște obiective concrete cu ajutorul mentorilor implicați în proiect. Mentorii vor fi persoane active în Fundația Romanian Business Leaders, angajați Telekom, voluntari PACT etc. Pe parcursul a 3 luni de zile se vor desfășura întâlniri online între tineri și mentori. Pe baza discuțiilor pe care le au, tinerii sprjiniți de mentori își vor dezvolta diferite strategii pentru urmarea traseului profesional dorit și pot dezvolta împreună un plan. Să nu mai existe lucruri imposibile, ci să își dea seama ce să facă ca să ajungă acolo unde își doresc. O altă componentă a acestui proiect este crearea unei biblioteci virtuale cu diferite resurse la care nu au acces tinerii din cele două comunități (diferite cărți, aplicații online, programe, teste online, filme documentare etc. din domeniile de interes pentru ei). Și pentru a încuraja tinerii să dezbată despre ceea ce citesc/vizionează/testează cu ajutorul persoanelor resursă din cele două comunități vom organiza întâlniri tematice cu mai multe grupuri de tineri. Astfel, tinerii vor putea să își dezvolte spiritul de gândire critică și să își împărtășească propriile păreri într-un mediu informal. Menționăm că pentru implementarea acestui proiect avem și sprijinul Colegiului Mihai Viteazu din Bumbești-Jiu și Liceul Tehnologic “Dimitrie Filișanu” din Filiași. Cele două licee vor pune la dispoziție spațiul pentru întâlnirile de grup ale tinerilor și accesul la laboratorul de informatică pentru întâlnirile online cu mentorii. Am ales cele două comunități deoarece pe parcursul anului 2016 Fundația PACT a înființat acolo 3 cluburi de tineri pe baza curriculei Aflateen, o curriculă internațională de educație socială și financiară dedicată tinerilor. La activitățile de la cluburi se implică 30 de tineri de etnie romă și neromă. În cele 2 comunități vom lucra direct cu 3 persoane resursă din cele două comunități cu sprijinul cărora am înființat cluburile de tineri Aflateen. Cele 3 persoane, 2 cadre didactice și un instructor de tineret ne vor sprijini la selecția celor 20 de tineri care vor fi parte din programul de mentorat și la organizarea întâlnirilor de grup. Obiectiv general: Crearea de oportunități specifice pentru tineri din comunități dezavantajate mici care să contribuie la dezvoltarea lor profesională și personală. Obiective specifice: Dezvoltarea unui program de mentorat pentru 20 de tineri din 2 comunități mici pe parcursul a 3 luni de zile. Creșterea accesului la diferite resurse educaționale pentru 60 de tineri din cele 2 comunități vizate de proiect. Dezvoltarea gândirii critice și de analiză în rândul a 60 de tineri, prin încurajarea tinerilor să participe la o serie de dezbateri.
Dezvoltarea abilităților de viață a 20 de tineri din medii vulnerabile din urbanul mic, prin participarea lor directă într-un program de mentorat; Relații pe termen lung create între mentori și tineri; 20 de tineri au un nivel de încredere crescut în forțele proprii și în deciziile pe care le iau cu privire la viitorul lor profesional; 6 întâlniri de grup tematice la care vor participa 60 de tineri; Facilitarea accesului la o serie de resurse educaționale pentru 60 de tineri din cele 2 comunități; Dezvoltarea de noi cunoștințe și abilități pentru 60 de tineri participanți la întâlnirile de grup; Dezvoltarea gândirii critice și de analiză în rândul a 60 de tineri prin participarea la dezbateri; Proiectul “Întâlniri virtuale pentru viitorul meu” este sustenabil prin însăși natura sa deoarece tinerii capătă abilități ce rămân cu ei și le afectează întreaga viață - lor și celor din jur.