Educație
Alegerea unei cariere si parcurgerea demersurilor necesare formarii unui tanar ca specialist in domeniul ales este un proces complex care are un impact definitoriu in viitorul sau profesional. Studiile arata ca derularea acestui proces fara niciun sprijin extern este asociat adesea cu alegeri gresite ale domeniului de studiu sau ale carierei, ezitari, abandon, performante profesionale slabe, stari de nemultumire continua vizavi de viata profesionala, inclusiv depresii. Alegerea unei cariere si pregatirea pentru aceasta nu este un proces ireversibil ce nu poate fi schimbat, insa alegerea corectă a carierei si existenta unor mecanisme care sa ajute la dezvoltarea tuturor competentelor necesare tranzitiei catre piata muncii pot reprezenta garantia unei bune investitii a timpului si a altor resurse in educatia unei persoane. Astfel, existenta unor servicii de consiliere si orientare in cariera pare mai mult decat necesara, atat pentru beneficiile individuale, cat si pentru beneficiile aduse la nivelul societatii. Este recunoscut faptul ca serviciile de consiliere si orientare in cariera pot contribui la dezvoltarea maxima a potentialului profesional al cetatenilor in acord cu abilitatile si aspiratiile lor, la reducerea abandonului scolar, la tranzitia tinerilor intre diferite nivele ale invatamantului, la cresterea participarii la educatie, la dezvoltarea incluziunii si echitatii sociale in sistemul educational sau la cresterea angajabilitatii prin facilitarea accesului catre piata muncii. Conform studiului Analiza nevoilor de consiliere pe toata durata vietii, realizat de catre Centrul National de Resurse pentru Orientare Profesionala, la elevii de gimnaziu optiunile profesionale sunt mult mai slab conturate comparativ cu elevii de liceu. Totodata, principalele domenii în care parintii, implicati in studiu, apreciaza ca ar solicita sprijin specializat pentru copii sunt: consilierea carierei, activitatile de prevenire a unor dificultati de adaptare la viata scolara, consilierea psihologica pentru depasirea dificultatilor de comportament ale copiilor. Chiar daca exista un context european care le recomanda si a fost creat cadrul legislativ care le reglementeaza existenta și functionalitatea in institutiile de invatatamant din România, serviciile de consiliere și orientare in cariera sunt inca intr-o faza incipienta in ceea ce priveste eficienta pe care acestea o au in raport cu obiectivele pentru care au fost create.
Copiii din ziua de azi traiesc vremuri interesante, intr-o societate diversa, cu tehnologii noi care ofera oportunitati extinse. Pentru a ne asigura ca acestia sunt pregatiti pentru a deveni urmatoarea generatie de parinti, angajati, lideri, si cetateni, fiecare elev are nevoie de sprijin, indrumare si oportunitati in timpul adolescentei. Programele de consiliere si orientare scolara sunt esentiale pentru ca elevii sa obtina o dezvoltare personala optima; pentru a dobandi abilitati si pentru a-si insusi un set de valori sociale pozitive. Totodata, programele sunt importante pentru ca-i sprijina pe elevi sa-si stabileasca obiectivele de cariera adecvate si sa-si atinga potentialul academic maxim. Proiectul nostru denumit In banca pentru viitor vizeaza oferirea de astfel de servicii de consiliere si orientare profesionala pentru 50 de elevi din cadrul Scolilor Gimnaziale Nr.21 Vicentiu Babes si Nr.1 din Timisoara care provin din familii dezavantajate socio economic. Totodata, ca beneficiari secundari ai proiectului sunt vizati parintii copiilor care vor beneficia servicii de consiliere parentala. Pentru acestia se vor organiza grupuri suport pentru depasirea dificultate cu care se confrunta in relatia cu copiii lor dar si sesiuni de coaching pentru parinti. Consideram ca incapacitatea de a lua decizia corecta privind un posibil viitor profesional, creeaza o serie de dificultati si poate genera o multime de probleme pentru elevi. In cadrul acestui proiect vom sprijini copiii sa ia deciziile corecte, oferindu-le alternativa de a-si explora calitatile si aptitudinile cu care sunt inzestrati, printr-o evaluare vocationala obiectiva si o consiliere psiho-educationala realista. Beneficiul unui astfel de sprijin este definitoriu atat pentru fericirea copilului, cat si pentru satisfactia parintelui. Cu cat copilului ii vor fi descoperite mai devreme calitatile, abilitatile, aptitudinile, motivatiile si interesele, precum si capacitatile de a performa intr-un anumit domeniu, cu atat mai mult ii vor creste sansele de reusita in cariera. Scopul proiectului vizeaza oferirea de servicii de consiliere si orientare scolara pentru 50 de copii cu risc crescut de abandon scolar cu varsta intre 10 si 15 ani proveniti din familii dezavantajate care locuiesc in Timisoara, dar si servicii de coaching individual si de grup pentru parintii acestora. In acest fel se urmareste facilitarea accesului la educatie si prevenirea abandonul scolar, dar si responsabilizarea parintilor fata de ingrijirea si supravegherea copiilor lor. Obiectivele proiectului : 1. Dezvoltarea deprinderilor de integrare sociala si scolara pentru 50 de copii cu risc crescut de abandon scolar cu varsta intre 10 si 15 ani proveniti din familii dezavantajate care locuiesc in Timisoara 2. Cresterea responsabilitatii parintilor celor 50 de copii implicati in proiect, fata de supravegherea si ingrijirea acestora. 3. Promovarea voluntariatului prin recrutarea si implicarea a minim 10 voluntari in activitati ce vin in sprijinul copiilor proveniti din familii cu dificultati socio-economice. Grupul tinta al proiectului este alcatuit din 50 de copii cu varste cuprinse intre 10 si 15 ani cu risc crescut de abandon scolar proveniti din familii dezavantajate din Timisoara. Beneficiarii secundari ai proiectului sunt parintii lor. Selectia se va realiza prin identificarea copiilor cu risc de abandon scolar, copiilor cu parinti plecati in strainatate si rezultate scazute la invatatura, copiilor ai caror parinti nu se implica in ingrijirea acestora din cadrul Scolilor Gimnaziale Nr.1 si nr 21 Vicentiu Babes din Timisoara. Rezultate asteptate sunt urmatoarele : 50 de copii cu varsta cuprinsa intre 10 si 15 ani, proveniti din familii dezavantajate care locuiesc, cu sau fara forme legale, pe raza municipiului Timisoara recrutati si inscrisi in proiect; realizarea a minim 100 de sedinte de consiliere individuala si sesiuni de dezvoltare a deprinderilor de viata independenta pentru copii; realizarea a 50 de sedinte individuale cu parinti, realizarea a 4 sedinte de grup cu parintii; recrutarea a minim 10 voluntari; realizarea a 5 activitati cu voluntarii si cu copii inscrisi in proiect; organizarea a doua conferinte de presa, realizarea a 250 de fluturasi, 10 de afise, 2 comunicate de presa, organizarea unui eveniment Ziua Carierei, cu invitatii din diverse domenii de activitate, menite a stimula participarea copiilor la activitatile scolare.
Incapacitatea de a lua decizia corecta privind viitorul professional ii creeaza o serie de dificultati si poate genera o multime de probleme. In cadrul acestui proiect vom ajuta copiii sa ia deciziile corecte, oferindu-le alternativa de a-si cunoaste calitatile si aptitudinile cu care sunt inzestrati, printr-o evaluare vocationala obiectiva si o consiliere psiho-educationala realista. Beneficiul unui astfel de sprijin este definitoriu atat pentru parcursul ulterior al copilului. Cu cat copilului ii vor fi descoperite mai devreme calitatile, abilitatile, aptitudinile, motivatiile si interesele, precum si capacitatile de a performa intr-un anumit domeniu, cu atat mai mult ii vor creste sansele de reusita in cariera. Majoritatea copiilor la inceputul formarii profesionale sunt idealisti, urmeaza modele parentale sau modele fanteziste decupate din reviste sau mass-media. Copiii in general isi urmeaza traseul profesional mai mult indrumati de dorinte si depinde doar de adultii din jurul lor ca ei sa se maturizeze, sa castige incredere in propriile forte si sa-si cultive nevoia de autoafirmare, sporind astfel sansele de reusita profesionala. In urma parcurgerii sedintelor de Consiliere vocationala si educationala copiii beneficiaza de constientizarea conexiunilor intre ceea ce invata si utilitatea cunostintelor si abilitatilor dobandite pentru viata reala. Constientizarea transferului de abilitati si cunostinte in viata reala sporeste motivatia si interesul pentru invatare a copiilor, reevaluearea propriei alegeri prin autocunoastere si se poate trece la formarea unei punti catre angajatori. Sunt foarte multe persoane care trec prin diferite si fulgeratoare etape normale din punct de vedere biologic si psihologic dar confuze social, care au nevoie de ajutor specializat pentru a-si putea da seama singuri de ceea ce este in concordanta cu nevoile, motivatiile, abilitatile lor si pentru a actiona spre realizare si succes. Copiii vor reusi sa se cunoasca mai bine si sa se accepte: vor invata sa foloseasca corect tehnicile de cautare a unui loc de munca, vor invata sa anticipeze eventualele dificultati sau cum sa-si traseze un plan de studii si vor realiza ca increderea in ei insisi este de cele mai multe ori un factor decisiv in obtinerea rezultatelor dorite.