Mediu
Planeta are deja 7 mld locuitori si se estimeaza ca numarul acestora va ajunge la 9 mld pana in anul 2050. Din totalul populatiei globului, 783 mil de locuitori nu au acces la apa potabila si inca 2,5 mld locuitori nu au acces la conditii normale de salubritate. Este nevoie de aproximativ 1.500 litri de apa pentru a produce 1 kg de grau, 3.500 litri apa pentru a produce 1 kg de orez, 15.000 litri apa pentru a produce 1 kg de carne de vita si 140 litri de apa pentru a avea 1 ceasca de caféa. Apa insesamna viata si tot ceea ce ne inconjoara implica apa, iar consumul rational al apei reprezinta o necesitate imediata pentru toti locuitorii planetei, pentru dezvoltarea sustenabila a acesteia. Raportul UNESCO despre dezvoltarea apei (WWDR, 2003) din cadrul Programului de Evaluare a Apei pe Plan Mondial arată că, în următorii 20 de ani, cantitatea de apă potabilă disponibilă va scădea cu 30%. In conditiile in care in anul 2050 planeta va avea peste 9 miliarde locuitori si considerand schimbarile din ultimii ani in dieta populatiei, se estimeaza ca cererea de produse alimentare va fi mai mare cu 70%. Cifrele ne arata ca resturile din gospodariile U.E. se ridicau la 221milioane tone, la nivelul anului 2010, Romania ocupand locul 8 cu o cantitate totala de resturi de 6,12 milioane tone, imediat dupa tari dezvoltate ca Germania (36,31 mil tone), Italia (31,47 mil tone), UK (31,54 mil tone), Franta (29,31 mil tone), Spania (23,20 mil tone), Olanda (9,09 mil tone) si Polonia (8,89 mil tone). Tot statisticile arată că 15% dintre alimentele aruncate nici măcar nu au fost scoase din ambalaj. Se prognozează că in acest ritm, până în anul 2020, cantitatea de alimente aruncate la gunoi va ajunge la nivel european la 126 de milioane de tone, in crestere cu 40% fata de nivelul prezent. Conform studiilor Uniunii Europene, retailerii sunt responsabili pentru numai 5% din totalul de deseuri din produse alimentare, in timp ce gospodăriile sunt responsabile pentru 42%, producătorii de produse alimentare pentru 39%, iar sectorul de catering pentru 14% din total (sursa: www.fao.org). Asadar, cea mai mare risipa de produse alimentare are loc la nivelul gospodariilor, asa cum arata statisticile U.E. Apreciem initiativa legislativa din Romania pentru combaterea risipei alimentare, prin care supermarketurile vor fi obligate sa doneze alimente aflate aproape de data de expirare, insa aceasta intiativa nu este suficienta pentru ca vizeaza numai o parte din intregul “food channel supply”.
Proiectul “Food Evolution – Sa Reducem Risipa de Produse Alimentare! ” isi propune sa fie un punct de inceput in schimbarea treptata a comportamentului populatiei fata de risipa de produse alimentare pentru ca risipa de produse alimentare inseamna risipa de apa, resursa limitata, vitala pentru viata de pe planeta noastra. In fapt, orice industrie implica un consum important de apa: industria alimentara, industria textila, industria metalurgica samd. Cu cat traim mai bine, cu atat facem mai rau planetei. Daca vom constientiza ca orice risipa este egala cu rispa de apa, atunci efectele benefice asupra planetei noastre se vor simti. In ultimii ani, populatia tarii, comunitatile din care facem parte au invatat sa recicleze selectiv (plastic – sticla – hartie – metal), a invatat sa colecteze (baterii, becuri samd), a invatat valorifice o parte din deseuri pentru a se produce energie/biomasa etc, dar suntem inca in urma in ceea ce priveste pierderea si risipa de produse alimentare. Realizarea proiectului implica participarea echipei de voluntari Green Evolution (cca 25 voluntari inscrisi in asociatie - tineri cu varsta intre 13 -30 ani) la cateva actiuni menite sa schimbe comportamentul unei parti din comunitate/populatie in ceea ce priveste risipa - risipa de produse alimentare, pentru ca aceasta risipa inseamna risipa de resurse naturale. Proiectul are la baza 3 (trei) activitati: 1_ constructia si implementare paginii site www.food-evolution.ro – rol de informare indirecta a populatiei, in forma continuata; 2_ campanie de informare directa a unei comunitati; 3_campanie umanitara, cu actiuni de colectare, transport si donare produse alimentare, catre cei cu nevoi (centre de plasament,.centre de batrani, familii sarace etc.). Echipa de proiect este alcatuita din: Roventa Mihaela – Manager de proiect si coordonator activitate nr. 1); Ciolacu Mirela - manager / coordonator activitate nr. 2 si Gabriela Andrei – manager/coordonator activitate nr. 3. Activitatea nr. 1: constructie si implementare www.food-evolution.ro – meniul si continutul paginii vor fi stabilite impreuna cu echipa de voluntari (max 8 – 10 tineri, baieti si fete, cu varsta intre 15 – 30 ani, cunsocatori a 2 limbi straine, obligatoriu engleza). Pagina site va avea rol de informare permanenta a populatiei, iar sursele de informare vor fi: www.fao.org; www.unwater.org; www.foodsave.org; http://www.eea.europa.eu/media/infographics/wasting-food-1/view http://ec.europa.eu/food/safety/food_waste/good_practices/awareness_information_education/index_en.htm; etc. Estimam ca aceasta pagina de site va strange cca 1.500 – 2.500 vizitatori in maxim 12 luni de la lansare, cu potential de crestere, din care posibil 50% sa fie abonati la newsletterele paginii, adica cca 750-1.000 persoane. Ca viziune, vedem ca aceasta platforma sa poata fi in viitor punctul de intalnire intre oferta de produse alimentare cu termen de expirare apropiat, de la lanturile de magazine/producatorii de produse alimentare, cu cererea de astfel de produse din partea populatiei (abonatii la newsletter). Activitatea nr. 2: campanie informare directa comunitate (afise in scarile de bloc ale comunitatii in care proiectul va debuta – sector 3 Bucuresti, zona Decebal, Mihai Bravu – Baba Novac si repartizare flyere populatiei din supermarketuri Mega Image, Kaufland, parcul Titan). Estimam ca prin mijloacele de informare am putea comunica cu min 2.000 persoane, din care sa avem o comunicare directa –face-to-face- cu min 1.500 persoane (contacte/discutii in parcuri, supermarketuri) si o comunicare indirecta cu alte 1.500 persoane (prin intermediul afiselor vesele, atractive din scarile blocurilor unde voluntarii locuiesc, afise ce vor provoca cetatenii sa viziteze pagina site www.food-evolution.ro, pagina facebook. Cca 15 voluntari Green Evolution vor fi implicati in Campania de comunicare directa. Ca viziune, vedem ca asociatia noastra sa organizeze si desfasoare actiuni de strangerea de recolte de legume/fructe in gospodariile cu populatie imbatranita, iar o parte din recoltele stranse sa poata fi donata/fructificata pentru persoanele cu nevoi. Activitatea nr. 3: campanie umanitara avand drept scop colectarea si donarea de produse alimentare catre cei cu nevoi (centre de plasament/camine cu batrani, etc.). Este cu siguranta activitatea cea mai placuta din proiect. Estimam ca vor fi organizate min 8 activitati de colectare – transport – donare de produse alimentare, pe parcusrul a 12 luni, cu ajutorul unor supermarketuri, care speram sa-si exprime dorinta de a fi parte din astfel de activitati. Proiectul va fi promovat pe pagina de site a asociatiei www.green-evolution.ro, pe pagina de facebook a asociatiei www.facebook.com/GreenEvolution, prin comunicate de presa, flyere, afise expuse in comunitate, prin alte mijloace.
Schimbarea usoara, treptata a perceptiei omului fata de risipa va genera cu siguranta un impact pozitiv asupra mediului. Practic vor fi generate cantitati mai mici de deseuri (gunoaie), atat din risipa de produse alimentare, cat si din alte surse de risipa. Va avea loc cu siguranta o imbunatatire a comportamentului omului fata de risipa si nevoia de reciclare/colectare/valorificare. Aceasta schimbare de comportament, agregata la nivelul societatii, va determina o catitate mai mica de deseuri, deci un consum mai mic de resurse financiare si energetice pentru colectarea/transportul/valorificarea acestora, dar si o economie de resurse de apa si de alta natura. Cetatenii, mai ales cei din Romania, cu apetiti ridicat pentru consum vor intelege usor, ca aceast comportament de a consuma este impotriva lor. Implementarea acestui proiect pare a fi o oportunitate daca avem in vedere ca nu exista implementat un astfel de proiect in tara noastra. Proiectul poate fi dezvoltat, ajutat de solutii IT – a se vedea lantul de comunicare intre oferta de produse alimentare cu termen aproape de expirare (producatori, supermarketuri etc.) si cererea de produse alimentare cu termen de valabilitate aproape de expirare. Proiectul va viza numai o parte a comunitatii noastre (comunitatea din sector 3 Bucuresti in care vor avea loc activitatile 2 si 3 din proeict). Acestia vor avea primul contact cu conceptul “food evolution” si cu necesitatea reducerii risipei de produse alimentare. In ceea ce priveste pagina www.food-evolution.ro, informatiile ce vor fi promovate, calitatea lor, forma de prezentare vor genera cu siguranta beneficii: (i) lanturilor de supermarketuri (lumea va percepe diferit notiunea de produs expirat/expirabil si aceste supermarketuri vor genera o cantitate mai mica de deseuri); (ii) municipalitatilor (pe termen mediu se vor genera cantitati mai mici de deseuri si va creste gradul de colectare, valorificare, reciclare, atitudinea cetateanului fata de aceste concepte se va schimba); (iii) centrelor cu persoane cu nevoi (orfelinate, centre de plasament, centre cu batrani, familii sarace, numeroase) prin actiunile de colectare si donare a produselor gata de expirare; (iv) voluntarilor Green Evolution – am estimat ca acest proiect va necesita un numar de cca 25 voluntari, insa succesul proiectului va putea atrage noi voluntari iar societatea are nevoie de voluntari pentru proiecte noi, provocatoare; (v) autoritatilor.