Protecție socială
„Bătrânețea este un lucru la care puțini se gândesc. Vedem bătrânii din jurul nostru, de cele mai multe ori neajutorați și gârboviți de o viață prea grea. Nu vrem să credem că și NOI o să ajungem acolo. Din păcate EI SUNTEM NOI...” (Adrian Muscalu, realizator TV, în campania „Visele bătrânilor”, 29 aprilie 2015). Cu ce începi pentru a argumenta o problemă precum cea a bătrâneții, în general, și a bătrâneții în România? Se poate începe cu pensia medie de peste 800 de lei. Sau cu cele 2,3 milioane de persoane cu pensii mai mici de 800 de lei și cu speranța medie de viață de 70 de ani. Ne putem uita la numărul persoanelor cu vârsta peste 65 de ani afectate de singurătate, aprox. 650.000, care de multe ori duce la depresie. De ce nu la expresivitatea limbii române: „hodorog”, „boșorog”, „baborniță, „cotoroanță”, „te caută moartea acasă”. Începem cu „visele bătrânilor” din centre de servicii sociale. Doamna Elisabeta spune că-i revine culoarea în obraji când vede pe cineva. Doamna Ioana întreabă dacă-i mai putem da o cutie cu germeni de grâu. Doamna Maria ne sună să nu o uităm dacă mai primim vreun pachet cu alimente și să ne zică cât de bine se simte în pantofii moi mărimea 37. Domnul Lucian nu credea să mai vadă vreodată muntele și ne întreabă dacă putem să-i facem rost de o sursă de căldură. Domnul Ispas ne-a dedicat o poezie „cu toată dragostea” și își dorește să-și publice al doilea volum de poezii, pentru că așa trăiește și vrea să lase ceva în urma lui. Doamna Georgeta a împletit o pereche de ciorapi de lână pentru a ne mulțumi că i-am îndeplinit un vis.
Să îmbunătățim viața acestor oameni este așadar ce ne dorim de-a lungul timpului. Să îndeplinim dorințele a 25 de oameni trecuți de 65 de ani, care au nevoie de sprijin și se simt singuri, din București (orașul cu 500.000 de pensionari). Să ne apropiem „unii” de „ceilalți” (și de noi înșine), prin poveștile pe care cei 25 de vârstnici le vor oferi oamenilor și prin activități comune cu 32 de copii din ciclul primar și gimnazial. Să avem în final un fond pentru oamenii în vârstă care au dorințe, fond care se poate autosusține prin organizarea unei campanii inedite cu rol dublu (promovare Fond – atragere de fonduri) și dezvoltarea unei întreprinderi sociale bazate pe marketingul digital. Ne dorim ca „Fondul Visele bătrânilor” să devină astfel un fond de suflet, al alinării, empatiei și solidarității umane.
Rezultatele „vizibile” ale proiectului: cel puțin 25 de dorințe îndeplinite pentru cei 25 de seniori; poveștile de viață ale seniorilor; minim două acorduri de asociere cu două centre de servicii sociale pentru persoanele de vârsta a 3-a; 1 acord de asociere cu un club educațional din București; 32 de copii participanți împreună cu seniorii la ateliere practice de educație artistică; o campanie de promovare a proiectului și de atragere de fonduri pentru dezvoltarea Fondului Visele bătrânilor; 32 de copii și minim 32 de părinți participanți activ în campanie; o platformă web generatoare de venituri prin marketing online pentru susținerea Fondului; 500 de semne de carte pentru promovarea întreprinderii sociale online; 3 parteneriate media; cel puțin 10 bloggeri/persoane publice susținători ai Fondului Visele bătrânilor; 3 comunicate de presă; cel puțin 15 apariții în mass-media despre proiect; minim 1000 de lei strânși în contul Fondului Visele bătrânilor, până la finalul proiectului, prin mecanismele de atragere de fonduri dezvoltate în proiect. Dincolo de toate aceste cifre va rămâne în timp impactul emoțional pe care și cel mai mic gest de bunătate îl are asupra unor oameni pentru care ultimii ani din viață sunt de multe ori tot ce le-a mai rămas.