Educație
Fundaţia Serviciilor Sociale Bethany- biroul zonal Iași este una dintre organizaţiile care se implică tot mai mult în acoperirea nevoilor de recuperare a copiilor cu dizabilităţi. Astfel, în ultimii 4 ani activitatea Fundaţiei s-a concentrat pe sprijinirea copiilor cu dizabilităţi derulând continuu proiecte care au menţinut servicii de recuperare pentru aceştia în cadrul unui centru de recuperare deschis la iniţiativa organizaţiei pentru că era o nevoie identificată nu doar în datele statistice, ci şi în lucrul de zi cu zi cu beneficiarii. Pentru a răspunde nevoilor şi particularităţilor de dezvoltare specifice fiecărui copil aflat în serviciul de recuperare,specialiştii centrului s-au orientat asupra unei probleme des întâlnite în rândul persoanelor cu dizabilităţi, mai precis, corectarea, îmbunatăţirea şi / sau compensarea tulburărilor de integrare senzorială şi cele perceptiv motrice. Prin urmare, proiectul îşi propune să ofere posibilitatea fiecărui copil în parte să beneficieze de un context de explorare senzorială prin intermediul unor cărţi senzoriale cu rol terapeutic. Materialele-stimul vor fi proiectate în 7 modele variate pentru a acoperi cât mai mult din nevoile copilului, iar în ceea ce privește creativitatea şi spontaneitatea, acestea vor fi încurajate să se manifeste atât de copil cât şi de terapeut. Cărţile senzoriale sunt proiectate pentru a-l ajuta pe copil să-şi concentreze atenţia pe diferite experienţe senzoriale, să-şi dezvolte abilităţile de ordin senzorial (auz, văz, miros şi atingere), coordonarea oculo-motorie, cauză-efect, dezvoltarea limbajului, controlul asupra mediului şi relaxarea. Aceste cărţi senzoriale au rol terapeutic pentru că promovează activitatea intelectulă a copilului si încurajează relaxarea în timpul stimulării simţurilor copilului. Materialele folosite sunt stimulative şi experienţele sunt utilizate pentru a creşte comportamentele pozitive pentru persoanele cu deteriorări severe senzoriale sau probleme neurologice. Prin folosirea materialelor-stimul, copiii învață să acorde o semnificație corectă diferiților stimuli, să aibă o relație adecvată cu mediul, motivează, stimulează, întăreşte relaţia terapeut beneficiar prin învăţarea prin experienţă,şi nu în ultimul rând se pot reduce comportamentele stereotipe şi de autostimulare cum sunt cele specific autismului. Acest lucru permite fiecărui copil un grad mai ridicat de autonomie și control. Prin intermediul acestui proiect, se doreşte să se asigure la nivelul comunităţii ieşene (constituită din părinți care au copii cu dizabilități, specialişti din domeniul educativ-recuperativ și studenți –voluntari din domenii conexe terapiei recuperatorii) promovarea acestui instrument terapeutic prin conştientizarea problemelor de integrare senzorială a copiilor cu diferite dizabilități neuro-psiho-motorii şi însușirea tehnicilor de proiectare și confecționare a cărții senzoriale.
Proiectul propune corectarea, îmbunatăţirea şi compensarea tulburărilor de integrare senzorială pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii a 30 de copii cu dizabilităţi neuro-psiho-motorii din judeţul Iaşi prin utilizarea cărţilor senzoriale în programul terapeutic de recuperare. Pentru realizarea acestui scop, proiectul propune trei obiective specifice: 1. Dezvoltarea unui nou instrument terapeutic – cartea senzorială, care va fi utilizat în exersarea abilităților perceptiv motrice de către copiii cu dizabilități neuro-psiho-motorii prin implicarea directă a voluntarilor și copiilor cu dizabilități. 20 de voluntari vor fi specializaţi şi instruiţi în problematica copilului cu dizabilități și vor participa la 30 sesiuni de lucru pentru confecţionarea cărţilor senzoriale. 10 copii cu dizabilități vor participa alături de voluntari la confecționarea cărților la cel puțin 10 sesiuni de lucru. Vor fi elaborate 7 tipuri de cărți senzoriale pe tematicile: numeraţie, alfabet, culori, autonomie personală, orientare spaţio-temporală, alimentaţie sănătoasă, igienă personală. 2.Exersarea abilităţilor perceptiv motrice şi crearea unor contexte de antrenament senzorial pentru copiii cu dizabilități înscriși în programul terapeutic al centrului de recuperare al Fundației Serviciilor Sociale Bethany prin intermediul cărţilor senzoriale. Copiii vor face antrenament senzorial în cadrul ședințelor de terapie recuperatorie (kinetoterapie, logopedie, art-terapie și stimulare senzorială) și acasă prin intermediul cărților senzoriale confecționate de voluntari. 3.Promovarea cărții senzoriale ca instrument terapeutic în rândul părinților și specialiștilor din domeniul recuperării persoanelor cu dizabilități proveniți din instituții publice și ONG-uri prin organizarea a 2 workshopuri tematice și a unei expoziții cu cărți senzoriale. Proiectul își propune o abordare în trei dimensiuni: proiectarea și confecționarea unui nou instrument-cartea senzorială, utilizarea acestui instrument terapetic în cadrul programului de recuperare pentru beneficiarii organizatiei și promovarea acestui instrument în rândul părinților și al altor specialiști din sistemul de terapie a persoanelor cu dizabilități. Pentru realizarea și promovarea acestui instrument terapeutic la dimensiunea propusă (cantitativ 21 de cărți, calitativ 7 tipuri de carte senzorială, ca durată – cel puțin 72 de ore de lucru pentru confecționarea cărților) se vor utiliza ca resurse munca a cel puțin 20 de voluntari și o parte de materiale reciclate. Din punct de vedere al impactului asupra calității vieții copiilor cu dizabilități neuro-psiho-motorii, proiectul a considerat că acest instrument terapeutic, cartea senzorială, are două caracteristici importante: - este plăcut și ușor de utilizat, intrînd în categoria produselor de lucru preferate pentru acești copii, fiind considerat chiar „jucăria” preferată - menține copilul conectat permanent la procedurile de stimulare senzorială, procesul terapeutic continuând atât în spațiul formal al centrului de recuperare, cât și acasă, la școală sau în spațiul de joacă, cartea senzorială fiind un adițional în orice tip de activitate care-i permite copilului experiențe senzoriale cu scopul de a înțelege și percepe mediul înconjurător. În contextul cerinţelor educaţionale și de integrare socio-profesională, persoanele cu dizabilități sunt obligate să se folosească de materiale adiționale în demersul obținerii de deprinderi și abilități, atât pe parcursul anilor de şcolarizare, cât şi, ulterior, în integrarea socială. Cărțile senzoriale vin să completeze nevoia de materiale terapeutice și educative fiind un real sprijin pentru specialiști în implementarea programului instructiv-educativ și terapeutic. Cartea senzorială este un instrument care permite specialiştilor să desfăşoare activităţi care stimulează majoritatea simţurilor copiilor, promovând pe de o parte activitatea intelectuală iar pe de altă parte încurajând relaxarea în timpul stimulării, fapt care ajută copiii să-și concentreze atenţia asupra experienţelor senzoriale care le furnizează informaţii despre mediu. Dintre efectele pozitive ale stimulării senzoriale pentru copiii cu tulburări de integrare senzorială amintim: confort si relaxare, mentinerea sentimentului de independența si control, o altfel de perspectiva asupra activitatii de joc si invatare. Pentru persoanele cu comportamente autoagresive sau comportamente autiste, stimularea ușoara are un efect linistitor si ii ajuta sa scada agitatia promovand relaxarea. Copiii cu dificultati perceptuale par să câștige plăcere în urma experiențelor vizuale și tactile.
Din punct de vedere cantitativ proiectul urmăreşte să obţină următoarele rezultate: - 30 de copii cu dizabilităţi neuro-psiho-motorii vor fi utilizatori de cărți senzoriale în cadrul ședințelor de terapie la centrul de recuperare și acasă. - 20 de voluntari vor instruiți în domeniul dizabilității, vor fi specializaţi în confecţionarea cărţilor senzoriale. Pentru instruirea voluntarilor va fi organizată o sesiune de training cu tematica „Problematica copiilor cu dizabilități și tulburări senzoriale” și o sesiune de pregătire „Tehnici și metode de confecționare a produselor hand-made”. - cei 20 de voluntari se vor implica în confecționarea colecției de cărți senzoriale pe parcursul a 24 sesiuni de lucru (câte 3 sesiuni pe săptămână, 8 săptămâni, 3 ore/sesiune) - va fi elaborată (proiectare și confecționată) o colecţie de 7 tipuri de cărți senzoriale formată din 21 de bucăți, 3 exemplare pentru fiecare tip de carte: 3 cărţi pentru numeraţie, 3 cărţi pentru alfabet, 3 cărţi pentru culori, 3 cărţi pentru autonomie personală, 3 carţi pentru orientare spaţio-temporală, 3 cărţi pentru alimentaţie sănătoasă, 3 cărţi pentru igienă personală. - 2 Workshop-uri pentru părinți și specialişti în domeniul terapiei persoanei cu dizabilități din ONG-uri și instituţii publice ( centre de recuperare, şcoli speciale şi integratoare) pentru promovarea cărții senzoriale ca instrument terapeutic în diminuarea, corectarea și compensarea tulburărior de integrare senzorială. - 10 copii cu dizabilități, beneficiari ai programelor terapeutice la centrul de recuperare al Fundației Serviciilor Sociale Bethany se vor implica alături de voluntari în cel puțin 10 sesiuni de lucru în confecționarea cărților senzoriale. - materiale de promovare a proiectului 20 afişe, 1 roll-up, 300 pliante - acțiuni de promovare a impactului și rezultatelor proiectului: 2 comunicate de presă, expoziție cu cărți senzoriale (organizate în cadrul workshop-urilor din proiect și a altor acțiuni publice a organizației), postări din timpul sesiunilor de lucru a voluntarilor pe pagina de Facebook a organizației și articole pe blogul organizației.