Educație
Tinerii cu dizabilitati întâmpina prejudecăţi ce ii fac dependenti de familie si de sistemul de asigurari sociale, sunt exclusi de situatia socio–economica, de costurile necesare educarii mai ales dupa 18 ani cand ies din invatamant si incearca sa se integreze socio-profesional. Propunem o solutie prin care tânarul cu dizabilitati sa aiba acces la educație pentru a-și dezvolta aptitudinile în domeniu tehnologiei informației, pregatirii pentru munca si participarii la viata comunitatii.
Proiectul sustine incluziunea socio-profesionala a tinerilor cu dizabilitati intelectuale prin reducerea decalajelor la nivelul dezvoltarii abilitatilor lor de viata si de munca, a accesului la educatie si servicii sociale, ce exista intre acestia si ceilalti membri ai comunitatii în decurs de 9 luni. Prin folosirea noilor tehnologii ale informatiei (tabla interactiva si tablete) si a softurilor educationale create de specialisti din domeniul educatiei, psihologiei si psihopedagogiei, se va stimula dezvoltarea intelectuala, emotionala si a abilitatilor de viata si de munca. In vederea atingerii obiectivelor proiectului aplicantul si partenerul îşi vor folosi întreaga experienta acumulata în cei 13 ani si respectiv 14 ani de activitate in domeniul educatiei si incluziunii socio-profesionale a persoanelor din grupurile defavorizate.Scopul proiectului il reprezinta realizarea unei Sali digitale care va ajuta atât în faza de educare-instruire (consilier psihologic, consilier social, terapeut, părinți) și de recuperare (prin ateliere de învățare interactivă, tactică, cu facilitare grafică, cu implicarea tinerilor în mod pozitiv și activ), folosind mijloacele tehnologiei moderne in vederea crearii unui cadru optim pentru cresterea sanselor la integrare sociala si in munca a tinerilor cu dizabilitati. Obiective: OB1. Realizarea unei săli digitale interactive destinata atelierelor de terapie/ învățare pentru dezvoltarea intelectuala, emotionala si a abilitatilor de viata si de munca pentru tinerii cu dizabilitati. OB2. Trainingul echipei multidisciplinare și a părinților cu privire la modul de utilizare a suprafetelor tactile, stații de lucru, eficiența lucrului cu facilitare vizuala, creșterea procentului de funcționabilitate și recuperare a tânărului, modul cum pot introduce acasa facilitarea vizuală și învățarea digitală. OB3. Pregatirea pentru angajare, identificarea de locuri de munca si de cursuri de pregatire profesionala prin ateliere de terapie/invățare în sala digitală interactivă. Beneficiarii direcți: 20 de tineri cu dizabilitati intelectuale si 20 de părinți din Bucuresti si localitatile limitrofe. Tinerii si parintii vor fi atrasi si stimulati sa se implice in programele propuse prin asigurarea accesului la tehnologii, echipamente, instrumente si tehnici care pâna acum nu le-au fost accesibile. Accesul la activitatile cu ajutorul softurilor educationale, ghidate de catre specialistii din echipa educativa, vor fi astfel foarte atractive pentru ei, crescand premisele integrarii lor socio-profesionale. Intreaga interventie va avea in centrul său constientizarea importantei saltului spre independenta si o viata cât mai aproape de normalitate. Prin atmosfera motivantă, beneficiarii proiectului își vor crește stima de sine, vor descoperii ca au multe calități pe care se pot baza pentru a-și construi o viata mai bună. Fiecare oră de învățare pe tabla interactiva, tablete va avea suportul unei echipe educative- consilier psihologic, consilier social, terapeut dar și de educarea și implicarea părinților acestora. In vederea constientizarii comunitatii asupra problemelor persoanelor cu dizabilitati vor fi cooptati voluntari ai organizatiei si ai Telekom, oferindu-le posibilitatea de a se implica nu doar prin susţinere financiară, ci şi cu know–how. Rezultate: 20 de tineri vor fi sprijiniți să se integreze socio-profesional, isi vor dezvolta abilități și cunoștințe de bază: atentia, memoria, imaginația, stima de sine, mecanismele de învățare prin cooperare și joc, rabdarea, logica, perspicacitatea, creativitatea, îsi vor îmbogati vocabularul, bunele maniere, abilități de orientare în spațiu, spirit de observație, cunoștințe în diverse domenii (om-societate, sănătate, meserii, civilizație, mediu). Totodată, ei îşi vor dezvolta abilități de bază pentru integrarea în colectivitate (cooperare, munca în echipă, respectare de reguli). Cei 20 de tineri vor fi consiliati în vederea orientării profesionale, vor învata sa-si pregateasca CV-ul, sa se prezinte la interviu, sa caute un loc de munca, 3 tineri angajati. Parintii: imbunatatirea comunicarii cu tinerii; conştientizarea rolului pe care-l au în educarea tinerilor prin colaborarea, implicarea activă şi directă în problemele şi activităţile din proiect educarea tolerantei si intelegerii capacitatilor tinerilor; cunoasterea altor parinti aflati in situatii similare. Specialisti: explorarea problemelor familiale si individuale ale tinerilor; participarea activa la activitatile grupului, invatarea de noi metode de educare si integrare a tinerilor cu dizabilitati, sudarea legaturii cu parintii. Comunitate: dezvoltarea spiritului civic, constientizarea necesitatii realizarii incluziunii sociale a tinerilor cu dizabilitati.
Proiectul va contribui la realizarea urmatorilor indicatori de program: - prin folosirea mijloacelor tehnologiei moderne (tabla interactiva, tablete, softuri eduactionale), va fi creat un cadru optim pentru cresterea sanselor la integrare socio-profesionala a tinerilor cu dizabilitati. - Se va eficientiza procesul de predare-invatare interactiva, participarea la activitati va favoriza dezvoltarea personala optima si va duce la cresterea sanselor de integrare socio-profesionala a tinerilor.Implementarea proiectului va crea un model de buna practica, pentru grupul vulnerabil format din tinerii cu dizabilitati intelectuale si asociate, prin intermediul tehnologiei, care ofera multiple posibilitati de aplicare, model ce poate fi preluat oriunde vor exista resursele necesare. - Va fi creat cadrul adecvat pentru furnizarea de programe de pregatire pentru integrarea socio-profesioanla a tinerilor cu dizabilitati, urmarindu-se de asemenea, recuperarea si valorificarea la maxim a potentialului lor pentru formarea unor comportamente adecvate din punct de vedere social. - In cadrul proiectului, vor fi inclusi si voluntari, pentru a atinge si alte obiective privind incluziunea sociala, constientizarea problemei, implicarea comunitatii locale. - Dupa finalizarea proiectului, el va continua si va fi sustinut financiar din veniturile proprii ale organizatiei, din contributiile parintilor, 2% din impozitul pe venit. 1. Pentru tineri: dezvoltarea creativitatii, spontaneitatii si autonomiei, capacităților de exprimare verbală şi nonverbală a preferinţelor, sentimentelor şi trăirilor, autocontrolului, toleranţei la frustrare; cresterea stimei de sine, dezvoltarea/ameliorarea capacitatilor de invatare, comunicare, socializare, cresterea capacitatii de autocunoastere si gestionare a emotiilor, cresterea gardului de succes social prin invatarea digitala cu facilitate grafica, 20 tineri consiliati în vederea orientării profesionale, 3 tineri angajati 2. Pentru parinti: dobandirea de informatii, solutii, abilitati in vederea imbunatatirii interactiunii cu copilul; reducerea anxietatii, sprijin sub forma grupului de suport specialisti-parinti 3. Pentru organizatie si comunitate: o mai buna intelegere a dificultatilor de invatare, a metodelor de interventie si recuperare,crearea grupurilor de suport, a resurselor disponibile tuturor parintilor, asigurarea continuitatii acestor servicii dupa finalizarea proiectului.