Sănătate
Persoanele afectate de boli incurabile au nevoie de servicii complexe de îngrijiri paliative pentru asigurarea unei cât mai bune calități a vieții până la finalul acesteia. Organizaţia Mondială a Sănătăţii-OMS definește îngrijirea paliativă drept o abordare care îmbunătăţeşte calitatea vieţii pacienţilor şi familiilor, prin prevenirea şi înlăturarea suferinţei, prin identificarea precoce, evaluarea corectă şi tratamentul durerii şi al altor probleme fizice, psiho-sociale-spirituale. Centrul de zi este un serviciu dedicat acestor persoane, care asigură un mediu propice de socializare pentru bolnavii mobili, corelat cu intervenția profesioniștilor prin consultații medicale și tratamente ambulatorii, suport social, consiliere psiho-emoțională și spirituală, terapie ocupațională și prin artă. Împreună cu personalul de specialitate și cu voluntarii, pacienții participă la diferite activități incluse în ceea ce se numește terapie ocupațională, prin care pacientul se concentrează asupra lui “aici și acum”. Cu toții au, în centru, ocazia să se cunoască, să povestească împreună la o ceașcă de cafea, să joace rummy, șah, table și cărți, să asculte muzică, să-și sărbatorească împreună zilele de naștere, să discute cu preotul sau cu psihologul ori de cate ori au nevoie. Prin acest proiect, ne propunem să diversificăm intervențiile oferite în cadrul centrului de zi adresate pacienților care sunt stabilizați din punct de vedere medical și psiho-emoțional, prin organizarea de întâlniri lunare pentru activități de socializare cu alte persoane aflate în aceeași situație. De asemenea, proiectul își propune planificarea de sesiuni dedicate profesioniștilor HOSPICE și pacienților care se află în evidența diverselor servicii oferite de fundație. Aceste întâlniri au rolul de a întări relația dintre pacienți și angajați, dar mai ales rol motivațional pentru cei din urmă, întrucât aceste întâlniri vor conduce la conștientizarea importanței muncii depuse pentru îngrijirea pacienților. O altă activitate asumată în cadrul proiectului este dedicată aparținătorilor pacienților decedați și membrilor echipei, sub forma unor întâlniri în cadrul cărora să se împărtășească opinii privind beneficiile și provocările îngrijirii aceluiași pacient, din perspective diferite: cea a aparținătorului, în sarcina căruia a căzut îngrijirea pacientului la domiciliu și cea a profesionistului HOSPICE, care a îngrijit pacientul aflat în evidența fundației. Un alt grup-țintă al proiectului propus este reprezentat de întreaga comunitate, prin organizarea de evenimente socio-culturale dedicate persoanelor care nu sunt beneficiari ai serviciilor oferite de fundație, cu scopul conștientizării asupra serviciilor oferite într-o unitate de tip hospice, într-o manieră prietenoasă și neconvențională.
Serviciile de îngrijire paliativă oferite de HOSPICE Casa Speranței au scopul de a îmbunătăți viața pacienților care se confruntă cu o boală incurabilă și a familiilor acestora, prin prevenirea și ameliorarea suferinței fizice și psihice, prin reintegrare socială și consiliere spirituală. Centrul de zi este unul dintre serviciile oferite de fundație și se adresează persoanelor cu diagnostic oncologic care se pot deplasa singure sau însoțite și pot participa la activitățile săptămânale. În centrul de zi, pacienţii pot beneficia de: evaluare completă a nevoilor și un plan individualizat de îngrijire; consultații în ambulatoriu, tratamente și rețete, recomandări medicale; sesiuni de kinetoterapie pentru menținerea sau recâștigarea mobilității pacientului; consiliere și sprijin psiho-emoțional și spiritual ; terapie ocupațională, prin mișcare, prin artă/joc, meloterapie etc. ; activități recreative și de socializare (sărbătorirea zilelor de naștere, petreceri tematice, excursii și ieșiri la iarbă verde, teatru, muzee și spectacole etc.). Scopul proiectului propus este de a diversifica serviciile centrului de zi centrului de zi pentru a acoperi o arie cât mai largă de intervenții și beneficiari. Obiective: 1. Crearea unui nou serviciu în cadrul Centrului de Zi Brașov, adresat pacienților stabilizați din punct de vedere medical și psiho-emoțional; 2. Dezvoltarea de activități comune adresate pacienților și membrilor staff-ului hospice, în cadrul centrului de zi; 3. Dezvoltarea de activități comune dedicate aparținătorilor pacienților decedați și profesioniștilor HOSPICE; 4. Dezvoltarea de activități complementare celor care se derulează momentan în centrul de zi, adresate întregii cumunități. Prin acest proiect ne propunem crearea de noi servicii și extinderea activităților din cadrul centrului de zi către următoarele categorii de beneficiari: - Pacienți care au fost stabilizați din punct de vedere medical și psiho-emoțional. Pentru această categorie de beneficiari, ne propunem să organizăm întâlniri cu frecvență lunară, în cadrul cărora să participe la activități de socializare și să se revadă cu alți pacienți cu care au legat relații de prietenie sau chiar membri ai staff-ului de la centrul de zi, față de care s-au atașat. Rezultate estimate: 12 întâlniri organizate pe durata de implementare a proiectului; aproximativ 180 participări la întâlniri. Pentru evaluarea impactului acestor întâlniri, se solicita feedback de la participanți după fiecare întâlnire. - Pacienți aflați în evidența fundației, în cadrul diverselor servicii oferite și profesioniștii HOSPICE care îi îngrijesc sau i-au îngrijit pe parcursul evoluției bolii. Aceste întâlniri vor fi organizate trimestrial și au scopul de a întări relațiile dintre pacienți și angajați, de îmbunătățire a procesului de îngrijire al pacienților, dar mai ales, de conștientizare a profesioniștilor HOSPICE asupra importanței muncii lor și de motivare a acestora. Rezultate estimate: 4 întâlniri pe parcursul implementării proiectului; 120 participări la întâlniri. Pentru evaluarea impactului acestor întâlniri, se solicita feedback de la participanți după fiecare sesiune. - Aparținători ai pacienților decedați, care s-au aflat în îngrijirea HOSPICE și membri ai staff-ului din cadrul fundației care au îngrijit pacienții respectivi. În cadrul acestor întâlniri, se va împărtăși din experiența îngrijirii unui pacient din ambele perspective: cea de aparținător/îngrijitor principal și cea de profesionist HOSPICE, cu scopul consolidării relațiilor dintre aparținător și profesionist hospice, dar și de conștientizare a angajaților hospice asupra importanței muncii depuse pentru îngrijirea de calitate a pacienților. Aceste sesiuni vor avea loc trimestrial. Rezultate estimate: 4 întâlniri organizate; 120 participări la întâlniri; feeback de la participanți după fiecare întâlnire. - Un alt grup-țintă al proiectului este reprezentat de întreaga comunitate, prin organizarea de evenimente socio-culturale la care să participe, pe lângă pacienți, familii și prieteni ai acestora, și persoane care sunt beneficiari ai serviciilor HOSPICE Casa Speranței. Prin aceasta, ne propunem conștientizarea comunității asupra serviciilor oferite de HOSPICE, prezentate într-o manieră prietenoasă și neconvențională. Rezultate estimate: 12 evenimente organizate; 120 participări ale membrilor comunității la evenimentele organizate; promovarea și înțelegerea corectă a conceputului de îngrijire de tip hospice, în rândul comunității.
Beneficiarii serviciilor oferite în cadrul centrului de zi sunt persoane care suferă de boli incurabile dar se află în faze stabile ale bolii și este capabil să frecventeze diverse activități de socializare, oferind astfel și un timp de respite membrilor familiei. Serviciile asigurate prin centrul de zi contribuie la evitarea marginalizarii nejustificate a pacientului iar prin intermediul proiectului propus, ne dorim creșterea adresabilității serviciilor centrului și crearea unor alte tipuri de intervenții pentru categoriile de beneficiari amintite mai sus. Impactul major al proiectului se va răsfrânge, în primul rând asupra pacienților, prin crearea de noi servicii care să se adreseze pacienților stabili din punct de vedere medical si emoțional, dar cu o nevoie permanentă de socializare și prin întărirea relației acestora cu profesioniștii hospice, pentru eficientizarea procesului de îngrijire. De asemenea, organizarea întâlnirilor dintre aparținătorii pacienților decedați, care s-au aflat în îngrijirea Hospice și profesioniști va conduce la eficientizarea personalului hospice, aceste întâlniri având rol motivator și de conștientizare a muncii lor. Totodată, creșterea gradului de încredere în serviciile oferite de fundație, al persoanelor care au avut un membru al familiei care a beneficiat de aceste servicii, va conduce la promovarea acestor servicii către alți bolnavi incurabili, pentru a putea beneficia de servicii de îngrijire paliativă de calitate. Un alt impact major al proiectului propus va fi asupra comunității din Brașov, datorită informării corecte și conștientizării asupra serviciilor oferite de fundație. Nu în ultimul rând, proiectul va avea un impact și în rândul voluntarilor implicați în activitățile din cadrul centrului de zi, crescandu-le gradul de încredere în abilitățile lor de a oferi sprijin susținut persoanelor bolnave, asigurând astfel, continuitate și calitate programului de voluntariat în cadrul HOSPICE. Impactul proiectului are, de asemenea, efect multiplicator, pornind de la voluntarii implicați in proiect care vor atrage noi voluntari, în beneficiul grupurilor vulnerabile din comunitatea brașoveană. Nu în ultimul rând, proiectul va avea un impact și asupra angajaților TELEKOM, care se vor implica în acțiuni de voluntariat în sprijinul bolnavilor incurabili, prin înțelegerea corectă a conceptului de îngrijire de tip hospice, conștientizarea nevoii de o astfel de îngrijire la nivel național, precum și prin motivarea de a se implica pe viitor în astfel de acțiuni de voluntariat, în sprijinul grupurilor vulnerabile. Indicatorii de măsurare a impactului proiectului vor fi reprezentați de: număr de întâlniri de socializare cu pacienții stabili din punct de vedere medical și psiho-emoțional (12 întâlniri); număr participări la întâlnirile de socializare (aproximativ 180 participări); număr întâlniri organizate între pacienți și profesioniști (4 întâlniri); număr participări la întâlnirile dintre pacienți și profesioniști ( aproximativ 120 participări); număr întâlniri organizate între aparținători și profesioniști (4 întâlniri); număr participări aparținători și profesioniști (aproximativ 120 întâlniri); număr evenimente socio-culturale adresate comunității (12 evenimente); număr participări la evenimentele socio-culturale organizate (aproximativ 120 participări); calitatea serviciilor (identificabilă prin interviuri cu pacienții, aparținătorii, profesioniștii Hospice și membrii comunității, participanți la activitățile organizate în cadrul proiectului).