Dezvoltare
România încă mai ascunde numeroase sate frumoase, pline de oameni cu bun simț, păstrând valori românești profunde și înconjurate de peisaje naturale minunate. Cu toate acestea ele rămân necunoscute turiștilor, iar locuitorii lor își duc viața mai mult în zona sărăciei decât în cea a prosperității. Proiectul „Descoperă România pe bicicletă!” își propune să creeze un instrument inovator cu ajutorul căruia cicloturiștii vor putea vizita și altfel de destinații turistice de puțini știute: un portal web specific care să ofere informații relevante pentru turiștii pe bicicletă. De ce cicloturiști? Pentru că ei sunt „călătorii ideali”, sunt dornici să cunoască oameni noi și să își ofere experiențe autentice, sunt gata să plătească pentru servicii de calitate fără a avea pretenții deosebite (cazare la case de oaspeți simple și curate, servit mese tradiționale preparate de localnici, vizitat biserici, muzee etc.), practică un turism lent, responsabil și cu impact negativ asupra mediului redus către zero. De ce un portal web cicloturistic? Pentru a răspunde nevoilor turiștilor pe bicicletă (tot mai mulți de la un an la altul), pentru a crește numărul de turiști în regiunile românești cu potențial și, mai ales, pentru a susține dezvoltarea comunitară în zonele rurale autentice, implicând localnicii în oferirea de diverse servicii în turism. Regiunea Urlati – Dealu Mare din județele Prahova și Buzău se confruntă cu lipsa implicării tinerilor în dezvoltarea sustenabilă a comunității din care provin. În acest sens, prin proiectul propus căutăm să facilităm dezvoltarea economică locală și să stimulăm diverse inițiative de antreprenoriat în domeniul turismului. Conform statisticilor, la jumătatea lui 2014, rata șomajului în rândul tinerilor cu vârste sub 25 de ani, în regiunea Muntenia Sud a fost de 32.9%. Prin introducerea și promovarea cicloturismului în zonă (proiecte comune, evenimente organizate, vizite de studiu), tinerii localnici vor reuși să aprecieze mai bine potențialul de care dispun chiar în locul în care trăiesc și se vor implica mai mult în rezolvarea problemelor comunității. Tinerii vor învăța ce înseamnă tururile ghidate pe bicicletă, vor descoperi calitățile unui lider de proiect, ale unui manager, ale unui bun echipier, vor contribui la îmbunătățirea infrastructurii locale (amenajare trasee, ecologizare), vor identifica și vor învăța să aprecieze valorile locale.
Printre obiectivele Stupului ROI se numără sprijinul acordat comunităților pentru a se dezvolta armonios. Mircea Crisbășanu, vicepreședinte al Asociației ROI și coordonator al proiectului Outhentic Cycling Romania, a descoperit prin tururile cu bicicleta pe care le organizează oameni deosebit de valoroși, care au un cuvânt de spus în societatea în care trăiesc. Prin cicloturism contactul cu localnicii se realizează mult mai profund decât prin mijloacele convenționale de călătorie. Această variantă de „slow tourism” oferă posibilitatea multor opriri și facilitează în general interacțiunea cu cei din jur. Fenomenul la noi este în evidentă creștere și se poate vorbi de un nou val în România, în care oamenii devin tot mai mult deschiși către mișcare în aer liber și către a descoperi ce are de oferit propria țară. Pe termen lung, conform „Studiului pentru realizarea brandului turistic al Romaniei”, elaborat in anul 2010, a fost introdusă componenta de cicloturism care amplifică atractivitatea şi asigură caracterul durabil al celorlalte forme de turism. Ne propunem continuarea proiectului Pro-cicloturism derulat de Asociația ROI pe parcursul anului 2014, astfel încât Clubul Tinerilor din Urlați (https://www.facebook.com/clubultinerilorinovativi/?fref=ts) va desfășura activitățile proiectului sub coordonarea membrilor Asociatiei ROI. Astfel tinerii vor avea ocazia să gestioneze un proiect, să lucreze în echipă, vor aplica metodele de implementare a unui proiect și vor avea posibilitatea de a dezvolta conceptul de cicloturism în regiunea lor în vederea atragerii a unui număr ridicat de turiști pasionați de mersul pe bicicletă. Cicloturismul contribuie multilateral la creșterea economico-socială a unei regiuni și aduce o mulțime de beneficii către variate categorii de persoane, de la turiștii vizitatori și până la tinerii localnici care pot dezvolta diverse idei de antreprenoriat în domeniul turismului pe bicicletă. Un studiu din 2012 al CE arată că rețeaua de trasee cicloturistice Euro-Velo generează anual, la nivel european venituri de 44 miliarde Euro - https://ecf.com/sites/ecf.com/files/EP%20study%20on%20EuroVelo%20network.pdf Activitatile proiectului se vor desfasura in regiunea Urlati – Dealu Mare, o regiune de interes privind promovarea cicloturismului prin identificarea si amenajarea de trasee pentru cicloturisti. Regiunea urmărită este suficient de aproape de București, fapt ce îi crește potențialul turistic, fiind printre cele mai accesibile. Aici există condiții excelente pentru turismul pe bicicletă, cu zone pitorești (există păduri, dealuri, livezi, râuri) și o serie de obiective atractive (Vulcanii Noroioși, conace boierești, trasee superbe în natură, meșteșuguri și tradiții locale). Din punct de vedere al impactului social, obiectivele proiectului vizează: 1. Dezvoltarea echipei și a activității Cycling Romania la nivel local prin formare de minim 3 lideri în comunitate și prin formarea și implicarea tinerilor voluntari (minim 20) 2. Educație și training al localnicilor (potențiali ghizi, producători, meșteri) despre cum să aplice bunele practici în turism și despre însemnătatea turismului ecologic (20 de localnici pregătiți în cadrul a 5 workshopuri) 3. Crearea portalului on-line www.cyclingromania.ro plus aplicația pentru mobil aferentă și promovarea destinațiilor „cycling friendly” prin 5 evenimente dedicate: tururi ghidate, evenimente culinare, șezători, cules de fructe etc. care să atragă însumat peste 500 de cicloturiști vizitatori. 4. Atragerea partenerilor strategici locali pentru a întări capacitatea organizațională (primării, antreprenori locali, școli, consilii județene) Principalul rezultat urmărit este acela de a atrage cel puțin 2.000 de turiști anual care să practice cicloturismul în regiune, precum și alte activități conexe. Astfel se va putea vorbi de un impact economic pozitiv în rândul comunităților rurale vizitate. Prin cicloturism turiștii români și străini sunt inspirați să aprecieze România și să valorifice potențialul natural, comunitățile, tradițiile și resursele umane. Călătoria pe bicicletă îți oferă ritmul potrivit pentru a cunoaște cu adevărat o regiune. Timp de 5 ani, Mircea Crisbășanu a interacționat cu sute de turiști străini care au sosit în România pentru a face cicloturism. Deși interesul lor pentru mediul rural, tradiții, meșteșuguri și valori ale comunității există, principala problemă pe care au semnalat-o este lipsa informațiilor de încredere cu ajutorul cărora turiștii să își poată planifica o vacanță pe bicicletă memorabilă, de la alegerea unui traseu ideal și până la a găsi acei oameni „care sfințesc locul”, gazde primitoare, producători locali sau meșteri autentici. Tehnologia online și pentru telefonie mobilă vine astfel în sprijinul rezolvării problemei identificate, iar platforma online de cicloturism va deveni instrumentul principal pentru planificarea de călătorii cicloturistice, în primă fază pentru județele Prahova și Buzău, foarte bogate din punct de vedere cultural și geografic. Munca de adunare a informațiilor își are baza deja construită prin proiectele anterioare ale Asociației ROI desfășurate în cele două județe. Promovarea platformei se va face prin colaborări cu agenții de turism și prin mijloace de marketing online, fiind vizate în special comunitățile social media aflate în mare creștere (precum grupurile dedicate bicicliștilor, având mii de membri activi).
Prin intermediul proiectului „Descoperă România pe bicicletă” urmărim atragerea unui număr de peste 2.000 de cicloturiști in zona Urlati – Dealu Mare în fiecare an. Promovarea destinației se va face prin evenimente dedicate și direct prin portalul web online, un instrument inovator care va fi principala sursă de informații despre cicloturism în România (trasee, obiective de interes, jurnale de călătorie etc.). Toate datele vor fi centralizate, prelucrate și prezentate pe acest website bilingv (Ro-En) astfel încât orice turist român sau străin să le poată folosi. Accesul pe webportal și pe aplicația mobilă se va face contra cost. Venituri vor mai fi atrase din promovarea a diverși „service provideri” „cycling friendly” (hoteluri, pensiuni, agenții de turism, centre pentru închirierea de biciclete etc) Astfel se va asigura și sustenabilitatea financiară a proiectului pe termen mediu și lung. Grupurile țintă de cumpărători sunt turiștii pe bicicletă români și străini, cu vârste între 25 și 50 de ani, pasionați de natură și cultura din mediul rural, care își doresc o vacanță deosebită la sat. Aceiași consumatori vor dori să fie cazați în casele gospodăriilor tradiționale, să servească masa pregătită doar cu produse locale sănătoase, să descopere meșeșugurile și tradițiile sau să cunoască oamenii interesanți ai locului. Tendința unei asemenea piețe nișate este de dezvoltare, întrucât există tot mai mulți orășeni în special care caută să descopere un mediu de viață autentic și sănătos. Tinerii implicați vor dobândi o serie de importante abilități și competențe, printre care: leadership și lucrul în echipă, competențe digitale, de expresie culturală, spirit de inițiativă și antreprenoriat, competențe civice și sociale, vor învăța să învețe. Cei 20 de beneficiari localnici vor obține în premieră informații care le vor fi de ajutor, despre legislație și reglementări în domeniul turismului și ecoturismului, principiile turismului rural sustenabil, arhitectură și amenajare interioară, ghidaj turistic, comunicare și senzitivitate culturală, nevoile cicloturiștilor. Ei vor face pași importanți în a înțelege și apoi a deveni susținători ai cicloturismului, fie că vorbim despre gazde, meșteri locali sau pur și simplu oameni „de spirit”. Interacțiunile dintre turiști „outsideri” și localnici vor accesa un nivel profund al valorilor autentice românești și vor ajuta la crearea unor legături strânse între românii care locuiesc într-o țară tot mai puțin unită Alte rezultate de proiect așteptate: - (Pe termen lung) Crearea de grupuri de lucru cu voluntari, tineri din comunitate, autorități locale, reprezentanți ai școlilor, antreprenori locali urmând modelul CTI Urlați. - Migrația tinerilor către marile orașe sau către țări străine va fi redusă odată cu crearea de oportunități economice locale (turism sustenabil, agricultură, cultură și educație) - Conștientizarea localnicilor asupra protejării mediului și a importanței unui stil de viață sănătos