Protecție socială
Clubul Telefonul Vârstnicului este un proiect dezvoltat în sprijinul vârstnicilor afectați de singurătate sau aflați în risc de izolare socială, venind ca răspuns la nevoia acestora de socializare, de apartenență la grup și de identificare cu persoane de vârste apropiate lor. Conform cercetării sociologice „Izolarea socială în rândul vârstnicilor din România” realizată de GfK România pentru Fundația Principesa Margareta a României în anul 2015, aproximativ 1.500.000 de vârstnici din România sunt afectați de singurătate, într-o mai mică sau mai mare măsură, efectele asupra sănătății fizice, psihice și morale fiind incontestabile. În cei 26 de ani de activitate, Fundația Principesa Margareta a României a sprijinit 171.000 de vârstnici, iar în prezent îi sprijină prin servicii de consiliere și asistență socială în cadrul proiectului Telefonul Vârstnicului. Experiența de lucru cu aceștia precum și apelurile numeroase primite, ne arată faptul că un număr foarte mare de vârstnici din întreaga țară au nevoie de ajutor și companie. Venind în completarea serviciului de reapelare periodică a liniei de ajutor Telefonul Vârstnicului, proiectul reprezintă o soluție pentru alinarea singurătății vârstnicilor care nu au posibilitatea să participe la un club al seniorilor în comunitatea locală, fie că acesta nu există, fie că sunt greu deplasabili. Prin intermediul Clubului Telefonul Vârstnicului bătrânii pot socializa pe diverse teme de interes cu alți vârstnici, nevoia de a discuta cu o persoană de vârstă apropiată fiind în acest fel împlinită, fără a fi necesară deplasarea de la domiciliu. Cu spijinul moderatorului, grupul devine astfel o punte emoțională și un sprijin moral, sporind sentimentul de încredere și apartenență.
Clubul Telefonul Vârstnicului este un proiect dezvoltat în sprijinul vârstnicilor din întreaga țară, venind ca răspuns la nevoia de socializare a acestora cu persoane de vârste apropiate, din diferite colțuri ale țării, cu care pot împărtăși opinii și sfaturi privind teme comune de interes prin intermediul liniei telefonice de ajutor. Pentru majoritatea vârstnicilor reapelați regulat prin Telefonul Vârstnicului, conversația telefonică săptămânală reprezintă singura formă de socializare de care se bucură. Ca urmare a izolării sociale, discuțiile de grup cu persoane de aceași vârstă le lipsesc. Clubul Telefonul Vârstnicului reprezintă o soluție în acest sens, cu spijinul moderatorului, grupul devenind un cadru pentru socializare adaptat nevoilor și posibilităților lor de participare la discuții. Vizăm ca obiective creșterea calității vieții persoanelor vârstnice din România, precum și promovarea demnității la o vârstă înaintată. Beneficiarii sunt persoane vârstnice din România, din mediul urban și rural, afectate de singurătate sau în risc de izolare socială, care au apelat la linia de sprijin Telefonul Vârstnicului în scop de socializare. Până la finalul proiectului (6 luni) ne dorim: - să stabilim peste 50 de relații de prietenie între vârstnicii participanți la club - să realizam peste 20 de discuții tematice comune pentru vârstnici - să alinăm peste 200 de ore de singurătate - să implicăm mai mult de 5 voluntari în moderarea discuțiilor cu vârstnicii - să aducem în același cadru atât bătrâni din mediul urban, cât și din rural - să comunicăm existența proiectului către un număr de peste 3 milioane de persoane - 150.000 de vârstnici să afle de existența serviciului gratuit în campania de comunicare Existența unei alternative la cluburile de seniori care reunesc vârstnici în scop de socializare aduce un aport social major, impactul fiind resimțit atât la nivel de resurse în comunitățile locale, cât și în creșterea calității vieții celor care beneficiază de această formă de suport.
Până la finalul proiectului (6 luni) ne dorim: - să stabilim peste 50 de relații de prietenie între vârstnicii participanți la club - să realizăm peste 20 de discuții tematice comune pentru vârstnici - să alinăm peste 200 de ore de singurătate - să implicăm mai mult de 5 de voluntari în moderarea discuțiilor cu vârstnicii - să aducem în același cadru atât bătrâni din mediul urban, cât și din rural - să comunicăm existența proiectului către un număr de peste 3 milioane de persoane - 150.000 de vârstnici să afle de existența serviciului gratuit în campania de comunicare Existența unei alternative la cluburile de seniori care reunesc vârstnici în scop de socializare aduce un aport social major, impactul fiind resimțit atât la nivel de resurse în comunitățile locale, cât și în creșterea calității vieții celor care beneficiază de această formă de suport. Indicatori: - număr de apelanți care beneficiază de serviciul Clubul Telefonul Vârstnicului - număr de ore de sprijin telefonic - statistica pe regiuni și mediul de proveniență - număr de voluntari implicați în proiect - număr de ore de voluntariat și valoarea activităților de voluntariat - audiență comunicare În momentul de față, atât proiectul Telefonul Vârstnicului, cât și Clubul Telefonul Vârstnicului, nu beneficiază de sprijinul unor sponsori instituţionali sau companii din domeniul telecom cu statut de partener principal sau secundar. Sustenabilitatea proiectului este dată de urmărirea unor obiective pe termen lung ce se încadrează în direcțiile strategiei naționale 2014-2020 privind îmbătrânirea populației și participarea socială, care poate oferi posibilități viitoare de finanțare din fonduri publice naționale sau europene.