Protecție socială
Asociatia Culturală Flower Power a semnalat, în repetate rânduri, o problemă cu care se confruntă mii de copii din România-imposibilitatea de a obține acte de identitate. Această problemă le blochează accesul la drepturile esențiale ale omului: dreptul la muncă, la sănătate, la integrare socială. Este aproape imposibil de estimat numărul persoanelor fără acte de identitate, ele fiind, practic, invizibile pentru societate. Autoritățile locale și centrale nu dețin date statistice referitoare la aceste persoane sau nu le pot centraliza. Neoficial, numărul românilor fără acte de identitate este de ordinul sutelor de mii. Conform anchetelor de presă publicate pe site-ul nostru, în Municipiul Bucureşti existau peste 20.000 de persoane fără acte de identitate, în municipiul Roman şi în comunele din vecinătate trăiesc aproximativ 8.000 de astfel de persoane fără buletin, în Timişoara sunt aproximativ 20.000 de oameni fără acte. 500 de copii din Vrancea şi 1.300 de copii din Târgu-Mureş nu pot obţine acte de identitate, din cauză că părinţii lor sunt plecaţi să lucreze în străinătate şi nu au numit un tutore pentru aceşti copii. Conform OUG 97/2005, art 34, alin 1, singurele persoane care pot obține acte de identitate mai ușor sunt: (1) Persoanele fizice care nu poseda act de identitate si sunt internate sau primite spre ingrijire ori gazduire in unitati de ocrotire si de protectie sociala, in scoli de reeducare sau in alte institutii, cărora li se pot elibera acte de identitate in care se inscrie domiciliul sau resedinta la adresa institutiei respective. În urma analizei legislației naționale și a bunelor practici internaționale, am identificat o soluție care implică o colaborare strânsă între autoritățile publice centrale, locale și mediul societății civile (ONG), care presupune identificarea persoanelor fără acte de identitate, informarea lor privind opțiunile de care dispun, integrarea lor socială, educativă, în sistemul de sănătate și de asigurări sociale și, în final, inserția lor profesională și transformarea în membrii productivi ai societății. Cea mai mare problemă pentru rezolvarea acestei situații este lipsa datelor statistice și datelor individuale ale acestor persoane și imposibilitatea identificării lor și găsirea unor soluții legale, care să le permită procurarea de acte de identitate, chiar în lipsa unui domiciliu stabil sau, în funcție de caz, intervenția socială adecvată pentru rezolvarea situației lor.
Proiectul are ca obiectiv principal, identificarea unui număr de cel puțin 10 000 persoane care se află, din diverse motive, în imposibilitatea de a obține acte de identitate și realizarea unei baze de date cu detalii legate de aceste persoane: CNP, nume, vârsta, locul nașterii, locul de reședință, motivele din care nu pot să își procure acte de identitate, etc. Această bază de date poate fi verificată și completată cu participarea primăriilor, oficiilor de stare civilă, poliției române, datele colaționate putând conduce, pe termen lung, chiar la modificarea sau completarea legislației în domeniu, în acord cu normele UE și cu bunele practici internaționale prin implicarea tuturor factorilor de răspundere de la nivel local și central. Pentru realizarea acestei baze de date, este necesară deschiderea unei linii telefonice speciale, la care cei care se confruntă cu această problemă să poată să sune și să lase datele personale, acestea fiind trimise către autoritățile care le pot rezolva problema. Deasemeni, pentru ca informația să ajungă la toți cei interesați, este necesară realizarea unei campanii de promovare a obiectivului și a liniei telefonice destinate, pe toate mediile de infomare: radio, televiziune, presă scrisă, afișaj stradal, flyere și pliante. Beneficiarii acestei campanii sunt atât cei care se confruntă direct cu această problemă, cât și autoritățile locale, care pot beneficia de datele statistice necesare luării unor măsuri organizatorice și de îmbunătățire a practicilor în domeniul evidenței populației. Rezultatele campaniei sunt infomarea a cel puțin 100 000 persoane despre existența acestei posibilități de semnalare a problemei lor și obținerea datelor personale a cel puțin 10 000 dintre acești oameni. Datele oficiale arată că în România, există sute de mii de persoane în această situație. Asociația Culturală Flower Power are avantajul că din structura organizației fac parte specialiști în promovare, artiști și manageri culturali, cu experiență în derularea de campanii de presă și proiecte elaborate, chiar în domeniul social, ceea ce asigură contactele necesare cu promotorii și actorii sociali, cu companii private și instituții publice care pot, la rândul lor, să fie implicate în promovarea proiectului: Casa de Cultură a Studenților, Teatrul Național, Televiziunea Română, UNITER; UCIN, . alte companii cu care Asociația a avut colaborări. Deasemeni, Asociația poate realiza prin intermediul parteneriatelor sale producția materialelor promoționale ale campaniei, deținând deasemeni, un website și o pagină de facebook care pot disemina infomația, aflându-se în prezent printre beneficiarii eligibili, în curs de aprobare, pentru un grant google adwords care va putea promova campania în mediul on-line. Asociația a realizat parteneriate cu televiziunea națională pentru mai multe dintre proiectele sale, deținând însă și o bază de date proprie cu contacte de presă, școli, părinți, copii. Informarea doar prin intermediul televiziunii naționale (public general 18 444 000 telespectatori, rating mediu intre 80 000 -1 660 000 telespectatori /ora) cu care Asociația Culturală Flower Power este într-o relație de parteneriat, ar putea disemina informația în toate localitățile țării. Un parteneriat privind o campanie socială cu Radiodifuziunea Română poate informa, deasemeni despre această linie telefonică un număr de peste 100 000 de ascultători, zilnic, din toate colțurile țării. Astfel, informația va ajunge la beneficiarii direcți, fie în mod direct, fie prin intermediul apropiaților, rudelor, școlilor, partenerilor solicitantului. Deasemeni, crearea unei linii telefonice implică direct Organizatorul în derularea proiectului, prin asigurarea acestei linii telefonice gratuite, la care să poată avea acces toți cei care vor afla despre existența ei. Linia telefonică va putea fi promovată și de către Organizator prin metodele specifice, ceea ce va duce la o acoperire cât mai largă și diversificată pe teritoriul României. Campania de informare va avea un impact pozitiv, atât prin atingerea obiectivului proiectului, cât și ca încredere a publicului în realizatorii și Organizatorul acestui proiect. Baza de date creată prin intermediul proiectului va putea fi pusă la dispoziția autorităților și, deasemeni, va putea susține continuarea acestei acțiuni prin susținerea liniei telefonice pe o perioadă mai mare decăt cea a derulării proiectului și dezvoltarea unor colaborări cu instituții ale statului, ONG-uri, companii private, pentru eliminarea în procent cât mai mare a acestei probleme din societatea românească.
Existenta unei linii telefonice, impreuna cu chestionare online si cu alte tipuri de tipizate (online sau offline) pot sprijini autoritatile in identificarea miilor de romani care nu au acte de identitate, existand astfel in afara legii. Impactul proiectului se va reflecta asupra mai multor dimensiuni ale societatii: - Sanse sporite pentru cei care vor deveni posesori de acte de identitate temporare, in special din perspectiva accesului la servicii medicale, sociale si de locuire, precum si la servicii de ocupare - Accesul mai usor pe piata muncii sau in cadrul unor programe de educatie si calificare - Recapatarea stimei de sine si a multora dintre drepturile ce in prezent le sunt negate Pentru autoritatile statului, impactul consta in: - Controlul asupra numarului de persoane aflate in situatii precare de locuinta si acces la servicii publice - Colectarea taxelor pentru aceia dintre beneficiarii inregistrati care obtin acte de identitate si se angajeaza Pentru finantator: - Cunoasterea mai buna a implicarii sale in proiecte care genereaza impact social de durata (linia de inregistrare a persoanelor care nu au carti de identitate, care va fi prima de acest fel din tara noastra) - Cresterea vizibilitatii sale ca finantator si partener social Pentru Asociatie: - Derularea unui proiect destinat 100% implementarii unei campanii sociale de amploare pentru solutionarea concreta a unei probleme pe care a semnalat-o și pe care dorește să o aducă în atenția publicului și a autorităților de mai multă vreme, printr-o campanie de informare și educare a populației - Acumularea de experienta in domeniul ITC, dar si al managementului de proiect Rezultatele concrete pe care le asteptam in urma implementarii: - 100.000 persoane informate cu privire la linia telefonica destinata inregistrarii persoanelor care nu au acte de identitate - 10.000 persoane inregistrate intr-o baza de date - 1 raport de analiza a datelor cu stabilirea profilului utilizatorilor principali ai liniei telefonice - 1 campanie de promovare conceptualizata si dezvoltata, prezenta in mass media (TV, radio, cotidiane offline si online) - Materiale promotionale realizate (minim 10.000 de pliante si 100 de afise) - 1 website proiect realizat -1 pagină de facebook a proiectului realizată