Inovație
O carieră artistică reușită începe, cel mai adesea, la o vârstă extrem de fragedă. Viitoarele talente apar de regulă în școlile de profil, iar evaluarea și departajarea lor se face (și) în cadrul unor concursuri desfășurate la nivel local sau național. Pentru identificarea corectă și timpurie a copiilor care promit sunt necesare o bază de selecție cât mai largă (accesibilitate) și un cadru de evaluare cât mai puțin susceptibil la erori (obiectivitate). Dacă pentru prima condiție esențiale sunt aspecte ce țin de expunere și de componenta materială, pentru cea de a doua primordială este asigurarea unui cadru de jurizare care să ofere o maximă imparțialitate. Prin proiectul Șansă Egală, Asociația LMG își propune să asigure copiilor din liceele de muzică din întreaga țară șansa ca, în cadrul unui Festival-concurs, să-și exprime calitățile artistice și să fie evaluați într-un mod cât mai obiectiv cu putință (jurizare dublu orb). În plus, prin componenta mobilă (caravană) a proiectului, copiii au ocazia de a crea și interpreta piese muzicale alături de colegi din alte orașe, sub îndrumarea comună a profesorilor lor. Nu în ultimul rând, metoda didactică propusă - lucrul pe tablete personale echipate cu soft de notare muzicală cu recunoaștere a scriiturii de mână - reprezintă o abordare inovativă ce oferă profesorilor un mijloc suplimentar de stimulare a interesului și creativității tinerilor artiști, în pas cu ultimele evoluții din domeniile informaticii și al comunicării. Ca partener și co-inițiator al proiectului, Liceul Vocațional de Artă Tg. Mureș/Művészeti Líceum Marosvásárhely are șansa de a pune astfel bazele primei clase de compoziție muzicală digitală din țară (cu posibilitatea de extindere a conceptului digital și la specialitatea Arte plastice). Așadar, proiectul Caravana muzicală digitală "Șansă Egală" propus de Asociația LMG Are un caracter educativ cu două elemente profund inovatoare: 1) Jurizarea "în dublu orb" a interpretărilor micilor muzicieni în cadrul unui Festival-Concurs la nivel național; 2) Introducerea tabletelor cu soft de notare muzicală ca instrumente didactice la orele de compoziție.
Concept Proiectul Caravana muzicală digitală "Șansă egală", susținut de Asociațiile LMG (Galați) și Șansa Competițională (Tg. Mureș) în parteneriat cu Liceul Vocațional de Artă Tg. Mureș/Művészeti Líceum Marosvásárhely, propune extinderea prin înglobare a conceptului de succes "Șansă egală - Festival-Concurs de Interpretare Muzicală" pentru (foarte) tineri instrumentiști (copii de clase I-XII), care a avut deja prima ediție (20 februarie 2015) în municipiul Tg. Mureș. Astfel, se intenționează organizarea în luna februarie 2016 a celei de a doua ediții a evenimentului, cu obiectivul declarat de a se depăși cu cel puțin 50% numărul de participanți (92) care au răspuns invitației în anul inaugural. "Caravana Micilor Trubaduri" introduce două noi dimensiuni - inovativă și de mobilitate, prin organizarea de ateliere itinerante de creație destinate micilor viitori muzicieni care, sub îndrumarea profesorilor lor, se inițiază în tainele compoziției muzicale prin intermediul unor mijloace și tehnici de ultimă oră: tablete personale dotate cu soft de scriere a partiturilor muzicale, cu recunoașterea scriiturii de mână (soluție tehnică propusă: tablete Apple iPad echipate cu soft NotateMe). Prin atragerea în programul extins (respectiv, în partea de caravană) a unui număr mărit (propus: 40) de copii talentați de la licee reprezentative cu clase de muzică se realizează premizele pentru o bază de selecție largă (cerința de accesibilitate). Prin crearea unor condiții de exprimare și competiție omogene și ferite de subiectivism pentru participanții la Festivalul-Concurs se asigură cerința de obiectivitate. Cele două condiții - accesibilitate și obiectivitate - fiind asigurate, tinerii participanți beneficiază, în viziunea organizatorilor, de "Șansă egală". Tabăra de creație muzicală "Muguri de Sunete" încheie și completează partea itinerantă a proiectului, respectiv "Caravana Micilor Trubaduri". Prevăzută pentru luna august 2016, tabăra reunește cele mai promițătoare talente (propus: 10 copii) identificate în cadrul Caravanei și oferă un cadru de preselecție pentru Festivalul-Concurs (ed. 2017), copiii ajunși aici primind automat o invitație și facilități pentru participare. Obiective Obiectivul general al proiectului "Șansă egală" este crearea unui cadru care să favorizeze descoperirea și încurajarea copiilor care promit în domeniul interpretării la instrumente muzicale și/sau manifestă calități componistice, prin asigurarea accesului la o evaluare obiectivă a performanțelor acestora și prin modelarea elementului social într-un factor care să le susțină și să le încurajeze evoluția pe termen lung. Obiectivul imediat este conturarea și validarea conceptului, precum și aducerea la un loc a tuturor factorilor ce pot contribui la reușita acestuia: copii, părinți, cadre didactice, autorități, sponsori, parteneri media, public. Obiective specifice: - pregătirea a 8 profesori de muzică din 4 licee de profil în utilizarea tabletei și a softului dedicat notării muzicale cu scriere de mână pentru a instrui alți colegi și elevi interesați; - inițierea unui număr de 40 de copii de la cele 4 licee în folosirea tabletei și a softului, în ideea de a le stimula creativitatea prin utilizarea unui mijloc inedit de exprimare artistică; - facilitarea participării celor 40 de copii la ediția a treia (2017) a Festivalului-Concurs, cu prezentarea către public a unei selecții din creațiile acestora; - asigurarea participării la Festivalul-Concurs a unui număr minim de 150 de copii (30 local și 120 din restul țării), cumulat la ambele secțiuni (pian și vioară); - crearea premizelor pentru introducerea, o dată cu ediția a patra (2018), a unei secțiuni de concurs dedicată creațiilor originale ale tinerelor talente. - pregătirea terenului pentru crearea primei catedre de compoziție muzicală asistată de calculator în cadrul Liceului Vocațional de Artă Tg. Mureș/Művészeti Líceum Marosvásárhely
Impactul acestui program complex se poate manifesta pe mai multe planuri: 1. Educativ - elevii care aleg o carieră muzicală primesc ajutor la învățarea noțiunilor de solfegiu și teorie muzicală, fiind încurajați, acolo unde talentul o recomandă, către studii aprofundate de compoziție; - profesorii de muzică capătă acces la mijloace inovative de realizare a actului didactic și își pot împărtăși experiența profesională în cadrul atelierelor comune; - părinții primesc un ajutor suplimentar în mai buna orientare a educației și a carierei urmărite de copiii lor; - liceele de artă/muzică stabilesc noi puncte de contact și un cadru de comunicare și de transfer reciproc a experiențelor valoroase din palmares, cu eventuala extindere a conceptului către clasele de desen; în particular, Liceului Vocațional de Artă Tg. Mureș/Művészeti Líceum Marosvásárhely poate crea prima catedră de muzică și compoziție muzicală asistată de calculator (tablete). 2. Social - caravana micilor trubaduri își poate extinde aria de activitate prin deplasări în alte orașe cu licee muzicale, cu scopul de a include mai mulți copii în ateliere de creație folosind mijloacele digitale; - părinții cu mijloace limitate primesc un sprijin prin cuprinderea copiilor lor în acțiuni în care își pot manifesta creativitatea într-un mediu stimulator și competitiv. 3. Cultural - programul creează un cadru competitiv corect și coerent (inclusiv în mediul online), cu perspectiva ca în doi ani să apară și o secțiune de compoziție în cadrul Festivalului-Concurs Național "Șansă Egală"; - copiii capătă expunere la diversitatea culturală proprie orașelor și zonelor incluse în program, prin intermediul colegilor și profesorilor cu care vin în contact în urma călătoriilor ocazionate de program. - publicul larg este expus la un eveniment inedit care, prin puterea de atracție datorată protagoniștilor - copiii, cu entuziasmul propriu vârstei - îl poate întoarce către fenomenul cultural muzical (și nu numai). 4. Comercial - se creează condiții de colectare de fonduri pentru implementarea altor proiecte culturale; - programul speculează versatilitatea dotărilor alese (tablete, potențiale stații grafice portabile), cu extinderea beneficiilor către belle-arte și crearea de grupuri de lucru ce identifică nevoi inedite, surse de inspirație pentru noi aplicații.