Educație
Proiectul are in vedere realizarea unei camere virtuale prin intemediul unui soft educational cu ajutorul caruia dorim sa implementam o terapie inovatoare pentru copiii cu dificultati in integrarea in sistemul de invatamant gradinita / scoala si societate . a) Principala problema a copiilor diagnosticati cu autism este incapacitatea acestora de a se adapata la factorii sociali din mediul inconjurator, aceasta concretizandu-se de multe ori in imposibilitatea acestor copii de a se adapta normele sociale din gradinite si scoli. Programele de terapie realizate pentru acesti copii se desfasoara la modul invidiual, astfel incat in momentul in care acestia urmeaza sa fie integrati in invatamantul preprimar(gradinita) si primar (scoala) nu au reprezentarea clara la nivel mental asupra modalitatii lor de actiune intr-un mediu total nou. b) Principala piedica existenta in viata unui copil cu autism este legata de faptul ca nu intelege cum sa-si negocieze relatiile cu ceilalti copii. Persoanele diagnosticate cu autism sunt extreme de reticente, fata de tot ceea ce reprezinta lucruri, situatii si persoane noi . Pentru a putea trece cu usurinta peste aceste momente si sa inteleaga ce urmeaza sa i se intample, este necesar sa se obisnuiasca cu aceste elemente si sa le vizualizeze inainte . c) Copilul cu autism invata extrem de usor vizual si are nevoie de prompt vizual pentru ca el sa inteleaga ce se asteapta de la el. Acesti copii nu au abilitatile necesare de a percepe si vizualiza mediul inconjurator in ansamblul . Exemplu: este cunoscuta descriera oferita de Temple Garden (o persoana adulta cu autism) in cartea sa: “Eu cand privesc padurea din fata mea, nu vad toata padurea asa cum o vezi tu, o persoana neurotipica, ci vad doar un copac, dar pe aceala il vad in cel mai mic detaliu, ma centrez pe o frunza, iar amintirea mea despre aceea padure se rezuma doar la aceea frunza“
In principal: Proiectul urmareste realizarea unor medii virtuale cat mai diferite pe care sa putem sa le prezenta copiilor si acestia sa poate interactiona cu ele. Urmarim sa le dezvoltam copiilor abilitatile de participare la activitatile de grup alaturi de ceilalti .(Exemple: gradinita, scoala, loc de joaca). Scopuri : a) realizarea unei camere virtuale prin care copilul cu autism sa poata lua contact cu mediul inconjurator, fara a se simti amenintat. La nivel emotional copilul cu autism dezvolta un grad de anxietate si frustrare foarte ridicat, atunci cand mediul este nou si sunt multi stimuli distractori. b) participarea la o serie de scenarii prin care copilul sa poata fi pregatit pentru ceea ce se asteapta de la el. Gandirea copilului cu autism este una intuitiv - concreta . El percepe si observa in imagini c) prezentarea de scurte filme reprezentative pe un anumit scenariu au fost percepute si insusite mult mai repede de catre copil decat in situatia prezentarii la nivel verbal a aceluiasi scenariu. Obiective pe termen scurt: a) usureaza activitatea de integrare in societate prin reducerea starilor de agitatie si agresivitate b) stimuleaza comunicarea dintre terapeut si copil, copilulul fiind mult mai receptiv si mai dispus sa vorbeasca despre ceea ce vede si simte in prezentarea video; c) crearea si dezvoltarea unui mediul optim de acceptare din partea copilului cu TSA in ceea ce priveste integrarea lui in societate. d) utilizarea unei recompense extreme de dorita de catre toti copii: lumea virtual. Obiective pe termen lung: a) dezvoltarea capacitătii de atentie de la sesiuni de 10/20 de secunde la sesiuni de lucru de pana la 10 minute b) dezvoltarea capacitătii de a-si astepta rândul, de a-i asculta pe ceilalti; c) recunoasterea si familiarizarea cu situatii, persoane si activităti noi; d) dezvoltarea orientării spatiale ; e) formarea capacitătii de imitare a gesturilor si de adaptare la ceea ce se intampla in jurul sau; f) dezvoltarea abilitătii de a se opri la un semnal auditiv sau chiar vizual venit din partea cadrului didactic; 1. Aspectul financiar: a) pe langa finantarea obtinuta, Asociatia dispune: - existenta spatiului de desfasurare a proiectului: sala de terapie ; - receptie; - echipa de terapeuti si Know-how-ul interventiei terapiei comportamentale b) dupa incetarea finantarii, finantarea proiectului se va face din fonduri proprii, iar adresabilitate lui va fi una in crestere, urmand ca din cel de-al doilea an sa dezvoltam noi aplicatii cu noi tematici ; 2. Aspectul institutional: Solicitantul: Asociatia Centrul Psihologic “Marea Neagra “isi va continua activitatea curenta, si dupa finalizarea proiectului cu performante imbunatatite ca urmare a experientei castigate si a rezultatelor dezvoltate pe parcursul implementarii proiectului. Resursele materiale achizitionate prin proiect, strategia campaniei de constientizare, se vor utiliza pentru desfasurarea altor programe de interventie comportamentala. 3. Continuitate: Intentionam ca dupa finalizarea primului an din programul de interventie, autorizarea programelor de formare dar si experienta dobandita sa fie transferate pt multiplicarea efectelor proiectului si catre ale asociatii din tara, preluind acest program ca un model de bune practici de urmat in recuperarea si integrarea copiilor cu tulburari de dezvoltare in societate Vizibilitatea și promovarea proiectului 1.Asociatia Centrul Terapeutic Marea Neagra are incheiat contract cu Plus Comunication: companie de promovare evenimente ce organizeaza conferinte de presa, transmite communicate de presa si reprezinta institutia in relatia cu mass media . 2.Pentru promovarea acestui proiect – managerul de proiect psihologul Adrian Gemanaru va alerga intr-un eveniment sportiv unic in Romania . O cursa de alergare de ultramaraton de 24 de ore pe nisip. 3.Evenimentul sportiv va incepe in data de 25 martie ora 11 si se va finaliza pe data de 26 ora 11. 4.Alaturi de Psihologul Adrian Gemanaru ce va incerca sa parcurga distanta de 150 km pe nisip, un record absolut in Romania, va avea si o echipa de suport de sustinere formata din: terapeuti, copii, familii ai copiilor speciali.
Impact proiect Rezultate așteptate și indicatori de evaluare a proiectului* - Cristina Avantaje: 1. Costurile relativ reduse de implementare pentru un asemenea echipament virtual. 2. Implicarea directa si interactiva a copilului la activitatea la care asista. 3. Realizarea unor programe de intelegere si preadaptare a copiilor la sistemul de invatamant. Rezultatele la nivel individual: a) insusirea si dezvoltarea abilitatilor de integrare in gradinita/scoala b) cresterea capacitatii de relaxare si atentie c) capacitatea de a-si controla emotiile si de a fi spontan; d) cresterea interactiunii sociale si a inteligentei emotionale; e) dezvoltare personala prin discutii de grup; f) dezvoltarea jocului in echipa si a comunicarii de grup; g) dezvoltarea capacitatii de toleranta la frustrare: invata sa-si astepte gandul deoarece sesiunile de lucru in grup dureaza mai mult Rezultate in grup a) Capacitatea de a generaliza in mediul inconjurator, comportamentele insusite din mediul virtual ; b) Reducerea la nivel comportamental a triggers-ilor emotionali negativi: anxietate, teama, frustrare: ca urmare a faptului ca el, copilul, s-a mai intalnit cu o astfel de situatie si stie ce anume o sa urmeze sau cum anume o sa actioneze. c) Capacitate de adaptare si reducerea a sentimentului de frica intr-un mediu nou, plecand de la premisa ca fiinta umana la nivel neuronal are capacitatea de a generaliza mult mai rapid ceea ce vede si percepe decat ceea ce i s-a explicat . d) Comportamente de cooperare si motivare mult mai puternice din partea copilului, avand in vedere ca se va folosi in terapie tehnica informationala , ce actioneaza ca o recompensa si totodata un factor motivant foarte puternic. e) Dezvoltarea unei autonomii si independente sociale la un nivel minim de interactiune Indicator de evaluare: a) observarea si evaluarea copilului in mediul social generalizat dupa desfasurarea programului de interventie ; b) integrarea copiilor speciali in sistemul de invatamant (gradinita si scoala) ;