Educație
În România sunt înregistrate aproape 100 000 de persoane cu deficiențe de vedere. Din acestea, doar 4% au un loc de muncă, restul trăind pe baza unei alocații sociale plătită de stat. Procentul mic de angajare a nevăzătorilor este cauzat în mare parte și de slaba instruire pe care o primesc nevăzătorii în școlile speciale, în care lipsesc materiale didactice accesibile, dar și din cauza domeniilor de studiu care nu includ direcțiile căutate acum pe piața muncii. Liceele speciale pun accentul pe educația de tip uman și exclud educația tehnică pentru că nu există aproape deloc manuale accesibile pentru matematică, fizică și chimie. De exemplu, domeniul IT, foarte căutat astăzi, s-a dovedit foarte accesibil nevăzătorilor care au reușit cu ajutorul familiei să dobândească cunoștințe temeinice de matematică și logică. Cu toate că tehnologia asistivă s-a dezvoltat foarte mult în ultima vreme și nevăzătorii pot lucra acum independent pe un computer, accesul la materialele necesare procesului educațional este încă foarte limitat. Un nevăzător poate citi o carte doar dacă textul ei a fost convertit în Braille sau într-un format electronic, care poate fi lecturat pe computer cu ajutorul unui sintetizor vocal. Această conversie nu se realizează automat prin simpla folosire a unei aplicații de recunoaștere a scrisului (OCR), ci cu multă trudă din partea unor persoane specializate în accesibilizarea informației pentru nevăzători. Textul recunoscut de un OCR prezintă cu atât mai multe greșeli cu cât cartea este mai veche și mai mâzgâlită. Din acest motiv ea trebuie atent corectată. Noile manuale școlare au o structură foarte complicată, zeci de texte combinate cu desene și pictograme, scrisuri cu diverse înclinații sau font-uri originale. Toate acestea îngreunează mult munca de accesibilizare a acelui material. Multe manuale și cursuri cuprind tabele, scheme și grafice destul de complicate care trebuie descrise în cuvinte, cititorului nevăzător. În cărțile tehnice, formulele trebuie codificate astfel încât să fie cât mai ușor de înțeles de către elevi și studenți. Din aceste cauze, la ora actuală sunt foarte puține manuale și cursuri accesibilizate pentru elevii și studenții nevăzători. Este necesară implicarea continuă în accesibilizarea manualelor și cursurilor deoarece școlile lucrează după manuale alternative și la câțiva ani, în România, acestea își schimbă conținutul. Manualele convertite sunt necesare și profesorilor nevăzători din școlile speciale pentru deficienți de vedere. Pe de altă parte un student are multă bibliografie de parcurs, în general după cărți împrumutate de la bibliotecă, foarte deteriorate de generațiile anterioare. În acest caz, fără ajutor, el nu va putea citi aceste cărți și va avea o instruire inferioară colegilor săi cu vedere. Mai mult, lectura prin intermediul ochilor este de 3-4 ori mai rapidă decât cea prin intermediul auzului, folosită de nevăzător atunci când citește o carte în format electronic cu ajutorul sintetizorului vocal. Timpul pierdut de el pentru o accesibilizare destul de grosieră, iar putea lua din timpul necesar aprofundării conținutului acelei cărți. Pentru ca un nevăzător să urmeze cursurile unei facultăți, în condiții suficient de bune, un membru al familiei sale se sacrifică și își dedică tot timpul pentru accesibilizarea cursurilor copilului său. În cele 7 școli speciale pentru nevăzători învață aproximativ 2000 de elevi cu deficienți de vedere, iar anual urmează cursuri superioare peste 60 de studenți nevăzători. Numai în rețeaua noastră, în cele 5 universități pentru care accesibilizăm cursuri, avem 48 de studenți nevăzători. În afara învățământului special, există elevi nevăzători care învață în învățământul de masă și aceștia au nevoie și mai mult de manuale accesibilizate. Se simte nevoia existenței unei biblioteci online care să pună la dispoziția nevăzătorilor cărți, manuale și cursuri universitare gata accesibilizate, așa cum se întâmplă în SUA prin intermediul bibliotecii online bookshare. com care conține peste 70 000 de titluri în format electronic, și pe care noi am luat-o ca model de bună practică pentru ceea ce avem de făcut în viitor.
Motto-ul fundației noastre este: ”Singura lumină pe care o poți dărui unui orb este cea a cunoașterii”. În spiritul acestui motto, dorim să oferim nevăzătorilor români, șanse egale de acces la educație creîndu-le aceleați condiții de care dispun colegii lor văzători. În acest scop ne propunem să atingem următoarele obiective: O1. Accesibilizarea a 50 de manuale și cursuri universitare pentru elevii și studenții nevăzători. O2. Proiectarea unei biblioteci online pentru elevii și studenții nevăzători. Ne propunem accesibilizarea a 50 de titluri noi pe care să le adăugăm la viitoarea bibliotecă online construită prin proiect. Până în prezent am accesibilizat un număr de aproximativ 200 de titluri, dar am dori, pentru că cererile sunt foarte mari, să producem cât mai multe titluri accesibile. În același timp, vrem să construim o bibliotecă online care să fie foarte ușor de accesat de către utilizatorii nevăzători, cărțile descărcate să poată fi citite atât pe computer, cât și pe telefonul mobil. Pentru a prezerva dreptul de copyright al autorilor, cărțile din bibliotecă vor fi în format Daisy, singurul format internațional acceptat de biblioteci ca nepurtator de copyright pentru că este destinat în special persoanelor cu deficiență de vedere și cu dificultăți de citire. FCC a introdus acest standard în România în anul 2007 și este singura organizație care produce astfel de cărți. Cărțile Daisy sunt protejate la copyright deoarece se citesc cu aplicații software speciale numite player-e Daisy. Utilizatorii bibliotecii noastre vor putea descărca gratuit atât cărțile cât și aplicațiile cu care pot citi aceste cărți pe computer sau pe mobil. Pentru acest proiect vom angaja două persoane care vor fi specializate în accesibilizarea informațiilor pentru nevăzători. Timp de 7 luni, cele două persoane vor trebui să accesibilizeze 50 de titluri, fiecare titlu cu 300 de pagini în medie. Cărțile de literatură se accesibilizează mai repede și mai ușor deoarece au mai mult text cursiv. Cărțile tehnice și manualele școlare se accesibilizează mai lent și mai greu deoarece textul este foarte structurat, amestecat cu tot felul de pictograme și cu tot felul de formule, tabele, grafice și scheme care trebuie descrise. Cărțile accesibilizate vor fi solicitate de elevii și studenții nevăzători din rețeaua educațională în care lucrăm alături de universitățile Babeş Bolyoi din Cluj-Napoca, Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Universitatea Bucureşti, Universitatea de Vest Timişoara, Universitatea din Oradea și școlile speciale pentru deficienți de vedere. De asemenea, vom accepta în măsura posibilităților și cereri din afara rețelei noastre. După finalizarea bibliotecii online, prin funcțiile adăugate vom încerca să formăm o comunitate de voluntari care să ne ajute la accesibilizarea cărților pentru nevăzători. Din partea FCC o persoană se va ocupa voluntar de strângerea comenzilor și gestionarea execuției acestora, precum și cu încărcarea bibliotecii. Președintele fundației, care va manageria voluntar acest proiect, va întocmi specificațiile tehnice de realizare a bibliotecii online și va oferi consultanță proiectantului cu privire la accesibilitatea funcțiilor bibliotecii online. Prin accesul oferit la un număr cât mai mare de manuale, cursuri și materiale bibliografice, proiectul va contribui la creșterea nivelului de instruire a elevilor și studenților nevăzători din țara noastră.
Prin accesul oferit la un număr cât mai mare de manuale, cursuri și materiale bibliografice, proiectul va contribui la creșterea nivelului de instruire a elevilor și studenților nevăzători din țara noastră. Aceștia se vor concentra pe aprofundarea conținutului și nu pe obținerea și crearea materialelor necesare. Beneficiarii vor putea citi cărțile descărcate din biblioteca online, fie pe computerele proprii, fie pe un telefon mobil inteligent. Pe măsură ce numărul titlurilor aflate în bibliotecă va crește, elevii și studenții vor avea la dispoziție o bibliografie suficientă pentru crearea de referate sau alte lucrări cerute de profesorii lor. În același timp, cărțile din bibliotecă vor putea fi citite și de alți nevăzători în procesul firesc de educație permanentă sau pentru a obține anumite informații utile pentru meseria pe care o practică. Vom consulta profesorii din școlile speciale și de la facultățile frecventate de studenții nevăzători să ne pună la dispoziție pentru perioada vacanțelor, de liste cu bibliografie necesară studiului pentru a fi accesibilizată în avans. Vom încerca să creăm în jurul bibliotecii o comunitate de persoane care să corecteze voluntar cărțile noastre.