Protecție socială
In majoritatea oraselor din Romania se irosesc cantitati mari de mancare, potrivit Biroului European de statistica, romanii arunca la gunoi peste 5 milioane tone de alimente pe an, situandu-ne intre primele tari din lume la acest capitol. Unul din aceste orase din Romania este si orasul Tirgu Ocna, in acest oras foarte multi oameni traiesc la limita de jos a saraciei. Proiectul se constituie intr-o campanie de educare si promovare a conceptului de solidaritate intre membrii aceleasi comunitati. Campania va avea un caracter practic si continuu, si este bazata pe actiune si implicare, atat in teren cat mai ales prin intermediul mijloacelor de comunicare social – media, ea va avea loc pe site-uri, bloguri si retele sociale, dar si in comunitate. Pentru inceput, am identificat o firma de catering si un supermarket care sunt dispuse sa ajute persoanele nevoiase cu hrana preparata, ce ramane nevanduta peste zi, si cu donarea zilnica a alimentelor ce se apropie de expirare, care vor completa donatiile si contributia adusa de voluntari. Din activitatile de caritate derulate anterior, am constatat ca datele oficiale ale institutiilor sufera de un decalaj fata de realitate. Am hotarat sa colectam informatii referitoare la persoanele aflate in dificultate pornind de la baza de date de la Asistenta sociala din cadrul Primariei Tg. Ocna, adaugand informatiile primite de la scoli, licee, biserici, ong-uri si persoane fizice. Aceste date vor fi verificate pe teren si vom obtine o baza de date reala pe care o punem la dispozitia institutiilor interesate. Prin acest proiect proiect se va crea un sistem care va updata permanent aceasta baza de date. Avem in vedere crearea unui call center “Apel catre inimi” unde vor putea apela toti cei care au probleme, care stiu despre cei care au probleme si care vor sa-i sprijine pe cei in nevoie. Argumentul principal ce a condus la ideea acestui proiect este dat de nivelul crescut de saracie din zona datorat ratei mari a somajului, lipsei locurilor de munca, imbatranirii populatiei si migratiei populatiei tinere catre alte regiuni sau tari si nevoii de a fi solidari cu cei aflati in dificultate. Proiectul isi propune diminuarea si combaterea acestui fenomen la nivelul orasului Tirgu Ocna. Membrii Asociatiei de Tineret ONESTIN, impreuna cu partenerii lor, elevii S.N.P.A.P. Tirgu Ocna, membrii Asociatiei Absolventilor Scolii de Pregatire a Agentilor de Penitenciare, Centrul de Reeducare Targu Ocna, Primaria Tirgu-Ocna, scolile si colegiile din zona, au identificat aceasta problema la nivel local, propunandu-si ajutorarea persoanelor nevoiase din oras si imprejurimi, prin donarea zilnica a alimentelor necesare prepararii hranei de zi cu zi pentru un numar de minimum 50 de persoane. Proiectul isi doreste sa constientizeze oamenii cu privire la acest fenomen, sa conduca la stimularea acestora spre a multiplica acest exemplu si pentru a se implica in astfel de actiuni.
Obiectivele proiectului sunt de a sprijini un numar de minimum 90 de persoane, de a ajuta la imbunatatirea calitatii vietii acestora prin implicarea voluntara a cel putin 200 de elevi ai SNPAP, tineri din cadrul Asociatiei de Tineret ONESTIN si membri ai Asociatiei Absolventilor Scolii de Pregatire a Agentilor de Penitenciare. Un alt obiectiv important prevede facilitarea accesului persoanelor nevoiase (minimum 50 de persoane, minimum 20 de tineri si copii) la noile tehnologii de comunicatie, acordarea de ajutor copiilor si tinerilor (minimum 20 persoane). Totodata, cei 20 de copii si tineri, impreuna cu acelasi numar de minori si tineri internati in Centrul de Reeducare Targu Ocna, vor beneficia de cursuri de initiere in utilizarea calculatorului, in cadrul Cercului de informatica al SNPAP, cu suportul voluntar al elevilor scolii. Intr-o prima etapa se vor identifica beneficiarii proiectului, prin contactarea serviciilor sociale din cadrul Primariei Tirgu Ocna, bisericilor, scolilor etc. Se va efectua selectarea riguroasa a acestor persoane, se va analiza situatia lor sociala, vor fi contactate in vederea obtinerii acordului lor de a primi ajutor. In acest fel vom crea o baza de date reala si bine fundamentata care va fi stocata pe un laptop. Beneficiarii proiectului vor primi mancare preparata din alimente donate de voluntari. Mancarea va fi distribuita timp de 5 zile pe saptamana, pe durata intregului proiect, de catre tinerii voluntari implicati in proiect iar deplasarea la domiciliu acestora se va face pe biciclete. Campania de promovare, declansata inca de la inceputul proiectului, va continua prin distribuirea materialelor informative si de sensibilizare, prin deplasarea zilnica spre beneficiari a voluntarilor, pe biciclete, inscriptionate cu sigla Telekom si cu insemnele proiectului si va avea ca punct culminant organizarea evenimentului Ziua Donatorului, in cadrul caruia vor avea loc concursuri si o tombola, printre premii vor fi si 2 tablete. Conceptul acestui proiect imbina activitatea de constientizare, sensibilizare si responsabilizare fata de nevoile aproapelui, cu activitatea pragmatica ce se va concretiza prin ajutorarea la domiciliu si comunicarea cu persoana afectata. Voluntarii nostri „nu vor livra pizza la domiciliu”, ci vor interactiona cu persoanele respective, identificand si alte nevoi care vor fi centralizate in baza de date (ajutor in gospodarie, ajutor in a comunica cu institutii, identificarea nevoilor de imbracaminte), redirectionand catre cei in drept (asistenti sociali, psihologi, medici, primarie, alte ONG-uri, etc.), spre solutionare astfel de cazuri. Noi identificam familiile cu multi copii, care sunt cel mai grav afectate de saracie si incercam sa le sprijinim cu imbracaminte, incaltaminte si alimente pana la rezolvarea problemelor cu care se confrunta. Persoanele pot sa beneficieze de sprijin, consiliere si ajutor social direct sau indirect. Strategia proiectului se bazeaza pe colaborarea celor trei parteneri principali, a partenerilor institutionali (Centru de Reeducare, Primarie prin departamentul de asistenta sociala, scoli etc.), incurajand implicarea a cat mai multor persoane, constientizandu-i ca impreuna putem multiplica aceasta activitate, crescand numarul beneficiarilor directi. De aceasta sustinere vor beneficia direct un numar de minimum 50 de persoane din familii cu probleme sociale, un numar de minimum 20 de copii si tineri provenind din familii defavorizate, 20 de minori si tineri internati in Centru de Reeducare. De asemenea vor beneficia de dezvoltare personala si cresterea abilitatilor de comunicare tinerii voluntari angrenati in proiect (5 zile pe saptamana, 10 tineri vor efectua serviciile de sprijin, pe parcursul a 4 saptamani, un total de 200 de tineri lunar). Beneficiari indirecti sunt: membrii familiilor celor 50 de persoane asistate, a celor 20 de copii si tineri, membrii din comunitate prin interactiunea zilnica si a cel putin 500 de persoane participante la Evenimentul Ziua Donatorului, ce include diverse activitati cultural artistice si de caritate. Proiectul imbunatateste interactiunea dintre segmentul social activ, reprezentanti ai mediului de afaceri si membrii din medii sociale defavorizate, readucand in atentia publica numeroase beneficii ale implicarii sociale. Aproximativ 90 de persoane sunt mai bine informate si pot comunica mai eficient in vederea identificarii nevoilor lor, prin asistarea voluntara data de echipa de implementare a proiectului. Cel putin 20 de copii si tineri defavorizati vor fi initiati in IT, la Cercul de informatica, sub indrumarea voluntarilor proiectului, iar din acestia o parte vor beneficia de un numar de 10 tablete pentru a avea o legatura mai buna cu mediul de suport si pentru socializare si informare continua. Acestia vor interactiona si invata impreuna cu un numar egal (20) de minori si tineri internati in Centru de Reeducare Targu Ocna, proveniti din familii cu aceleasi probleme sociale cu a celor aflati in libertate, activitate ce va influenta pozitiv ambele grupuri. Prin adunarea informatiilor cu privire la persoanele in nevoi, stocarea lor in baza de date si utilizarea tabletelor si telefonelor mobile vom putea realiza un call center si mentine o legatura directa si continua. In plus, harta digitala realizata - cu toate locatiile partenerilor, colaboratorilor si beneficiarilor, precum si telefoanele cu aplicatie GPS vor reduce timpii de reactie si vor consolida comunicarea din cadrul proiectului.
Prin punerea in practica a acestui proiect se va realiza un parteneriat de durata si va creste solidaritatea si implicarea oamenilor in rezolvarea problemelor comunitatii locale. Cresterea gradului de incredere a tintei principale a proiectului, familiile nevoiase (cu multi copii, cu venituri reduse, familii monoparentale, copii orfani, batrani, persoane cu dizabilitati) va duce la iesirea acestora din zona marginalizarii, autoizolarii si blazarii. In cadrul acestui proiect s-a urmarit informarea si cresterea gradului de implicare al cetatenilor din zona, pentru a se alatura campaniei de intrajutorare a celor nevoiasi. Totodata le oferim un plus de speranta si de sprijin concret persoanelor nevoiase, prin asigurarea unei alimentatii corespunzatoare unui trai decent. Proiectul isi propune sa sensibilizeze membrii comunitatii locale si sa arate ca problemele personale devin prin neglijare problemele grupului si ale comunitatii in care traim, iar rezolvarea lor nu se poate face fara un efort colectiv conjugat. Prin activitatile proiectului se va facilita accesul copiilor, tinerilor si familiilor nevoiase la serviciile de informare, garantandu-se astfel respectarea drepturilor acestora. Acest proiect va produce un impact tehnologic prin cresterea si dezvoltarea personala a persoanelor cu dificultati si o mai buna cunoastere a operarii cu noi tehnnologii pentru imbunatatirea calitatii vietii si a comunicarii in societate. Asociatia de Tineret Onestin, recunoscuta zonal ca un activ actor social, va mobiliza si ajuta ceilalti parteneri din proiect spre a pasi impreuna pe acest drum al intrajutorarii, facand ,,Apel la inimi”. Prin acest proiect se incearca crearea unei colaborari intre sistemul privat, public, non-guvernamental (ong-uri) si societatea civila, reprezentata de cei aflati in nevoie si de cei ce pot ajuta. Se va incerca cooptarea in proiect, prin participare voluntara, a celor care participa la cursurile de initiere in lumea calculatorului si a altor beneficiari, care pot deveni voluntari si ajuta la preparea hranei, ambalare, ori la distribuire. Sustenabilitatea proiectului Asociatia deTineret ONESTIN va continua sa identifice noi colaboratori si parteneri ca donatori si voluntari, iar Scoala ( SNPAP) de la Targu Ocna va ramane, in toti anii ce vor urma, principalul donator si distribuitor de alimente prin generatiile noi de elevi care vin din intreaga tara si prin personalul angajat cese va oferi voluntar sa sustina acest proiect. Primaria, prin parteneriatul deja incheiat, va continua sustinerea proiectului, identificand noi persoane aflate in nevoi. Proiectul va fi sustinut in viitor si de principalii agenti comerciali din zona prin donarea unor alimente inaintea expirarii acestora si prin instalarea in incinta magazinelor a unor cosuri speciale destinate colectarii de produse alimentare de la clientii acestora. Alte unitati de alimentatie publica, restaurante, firme de catering vor fi convinse sa urmeze exemplul initial, ajutand intr-un efort comun la binele comunitatii.