Educație
Interesul pentru educaţie a fost dintotdeauna o preocupare majoră a societăţilor şi a elitelor lor. În perioada modernă, începând cu revoluţia industrială, când accesul la şcoală s-a generalizat, învăţământul a devenit o prioritate pentru toate clasele sociale, fie şi doar din speranţa, justificată, că individul să se poate ridica deasupra condiţiei date de familia, locul şi circumstanţele în care s-a născut. Prin acest proiect se dorește amenajarea a două laboratoare modern în cadrul Școlii Gimnaziale Bartha Károly , unul de limba română,maghiară și engleză și cel de-al doilea biologie, geografie și istorie, unde elevul să-și satisfacă curiozitatea științifică, fiind o condiție esențială care îl va călăuzi în valorificarea rationala a resurselor naturii. ca numai lasandu-l pe elev sa observe ,sa experimenteze ,acesta stimuleaza gandirea ,creativitatea își dezvoltă spiritul de cercetare ,condiții fundamentale în însușirea știintelor exacte sau umane. Sălile multifuncționale care vor fi amenajate au dimensiunile de 61,35 mp și 43,68 mp.Dotarea unităţilor de învăţământ este necesar a se face pe baza unor planuri de dotare întocmite pe termen mediu şi lung, având la baza o serie de indicatori caracteristici fiecărei unităţi de învăţământ, (forma de învăţământ, profil, număr de elevi) corelati cu planul de dezvoltare instituţională, populaţia şcolară, caracteristicile populaţiei şcolare, prognoze demografice, etc.
Asigurarea unităţilor de învăţământ cu dotarea necesară desfăşurării unui proces instructiv-educativ modern, corespunzător nevoilor de educare şi formare a elevilor, constituie o cerinta esenţială pentru învăţământul românesc. Nivelul dotărilor unităţii de învăţământ este unul din criteriile cele mai importante funcţie de care părinţii şi elevii optează pentru frecventarea unei anume unităţi ( cu precădere în cazul învăţământului preşcolar, primar şi gimnazial). În alegerea unităţii de învăţământ părinţii şi elevii se orienteaza după o serie de criterii, cele mai importante fiind; - calitatea procesului de învăţământ concretizată în rezultatele obţinute de către elevii unităţii în cauza -baza materială a şcolii, cu un accent deosebit pus pe dotarile necesare procesului de învăţare dar şi activităţilor extracurriculare. Prestigiul unei şcoli, dotările instituţiei sunt aspecte primordiale pentru părinţi.Părinţii iau în calcul baza materială, apreciază dacă instituţia de învăţământ este modernizată, dacă dispune de laboratoare şi aparatură didactică adecvată, dacă elevii beneficiază de mobilier nou, parchet, video, tv, etc. Dotarea unităţilor de învăţământ are o deosebită importanţa pentru atragerea activităţilor cu nivel înalt de cunoştinţe, acestea asigurând condiţiile adecvate pentru pregătirea şi calificarea elevilor. În situaţia unei şcoli cu un număr mare de elevi, fondurile alocate pentru cheltuieli vor fi mai mari (proporţional cu numărul de elevi), în condiţiile în care volumul cheltuielilor per elev scade. În acest fel rămân fonduri disponibile pentru dezvoltarea bazei materiale, inclusiv pentru dotări. Dar acesta nu este și cazul școlilor din mediul rural,fondurile disbonibile fiind insuficiente pentru necesitățiile dotării sau reabilitări instituțiilor, astfel este nevoie de solicitarea fondurilor private. O dotare corespunzătoare a unei unităţi de învăţământ presupune în primul rând crearea unor condiţii optime de studiu, dar şi creerea unui spaţiu ambiental corespunzător, realizarea unor spaţii de recreere atragătoare . Obiectiv general: Îmbunătăţirea calităţii infrastructurii de educaţie şi a dotării Școlii Gimnaziale Bartha Károly pentru asigurarea unui proces educaţional la standarde europene. Entitatea care se va ocupa de implementarea acestui proiect va fi Școala Gimnazială Bartha Károly. Sistemul de educaţie şi de formare trebuie să reflecte nevoile pieţei muncii. Atragerea mai multor copii spre şcoală şi îmbunătăţirea sistemului de educaţie, cu accent pe învăţământul preşcolar şi cel obligatoriu, ar trebui să reprezinte o prioritate în vederea reducerii disparităţilor şi a dezvoltării capitalului uman în România. Prin urmare, baza materială a instituţiilor de învăţământ din mediul preuniversitar necesita multe îmbunătăţiri şi modernizari în vederea eliminarii deficienţelor atât în ceea ce priveşte gradul de siguranţă, gradul de uzura al utilităţilor de bază precum şi dotarea cu echipamente şi materiale necesare desfăşurării unui proces instructiv-educativ de calitate. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: Contribuie la îmbunătăţirea infrastructurii serviciilor de educaţie – asigură creşterea calităţii procesului educaţional; -Contribuie la îmbunătăţirea comportamentului individului prin educaţie; -Strângerea relaţiilor interumane prin participarea elevilor alături de colegi la diverse activităţi din cadrul laboratoarelor amenajate; - Creşterea calităţii condiţiilor de muncă pentru cadrele didactice; Beneficiari direcți – Școala Gimnazială Bartha Károly. Beneficiari indirecți – Participanții la actul educative.
Rezultatul principal va fi amenajarea celor două laboratoare școlare.De asemenea trebuie specificat faptul că implementarea acestui proiect, va aduce beneficii pe termen lung asupra rezultatelor copiilor. Investiţia în tineri și educaţia acestora este, alături de investiția în sănătate, cel mai important pilon al unui stat modern responsabil. Educația trebuie să devină însă o prioritate nu doar în discursurile politice. Ea trebuie să devină prioritară și în acțiunile noastre și în strategiile și politicile publice ce vor fi implementate în următorii ani, deoarece societatea în ansamblul ei își bazează creșterea și dezvoltarea pe educație. Dacă vrem să avem o națiune prosperă și o societate în care fiecare individ și fiecare categorie socială să-și poată valorifica întregul potențial va trebui să investim și mai mult în educația tinerilor din țara noastră. Pentru ca învăţarea să fie eficientă, trebuie să ne preocupe un aspect foarte important în dezvoltarea intelectuală a elevului: atenţia. Din păcate, nu multe programe sau prezentări pun accent pe acest principiu al învăţării conştiente şi active. Elevul se poate plictisi uşor şi îşi poate pierde interesul pentru materie, mai ales la acele domenii de cunoaştere al căror conţinut curricular este predominant teoretic, în detrimentul aspectelor aplicative (matematica, fizica, chimia) şi poate fi uşor distras de jocuri, Internet sau alte programe. Însă chiar şi aceste programe pot fi create în aşa fel încât să sporească dorinţa de cunoaştere a elevului. Sau profesorii pot fi pregătiţi pentru a putea valorifica mai bine valenţele educative ale computerului şi aplicaţiilor acestuia.