Educație
Prin prezenta documentație se solicită finanțare pentru amenajarea unei săli multifuncționale în Școala Darko Jeno, din comuna Dalnic, județul Covasna. Contextul de dezvoltare a sistemului educațional din România și al performanțelor școlare pe care le susține, în conformitate cu standardele Uniunii Europene si exigențele societății și economiei bazate pe cunoaștere, cât și analizele independente efectuate la nivelul sistemului de învățămant românesc, au relevat faptul că simpla dotare a școlilor cu computere și lecții moderne nu erau suficiente. Globalizarea și schimbările tehnologice au transformat cunoașterea într-o măsură determinantă a competitivității în economia mondială, iar TIC și revoluția informaționala pe care o parcurgem reprezintă repere fundamentale pentru procesele educației din secolul XXI. Pe plan mondial este simplu de observat că societățile se informatizează permanent, fapt care face din calculator și Internet un factor important al educației moderne. Școala deci trebuie să țină cont de aceasta tendință și să vină în întampinarea elevilor cu posibilități de educare în acest sens. Consiliul Local Dalnic a luat în considerare acest aspect și importanța prezenței elementelor multimedia în școală. În opinia specialiştilor în domeniul educaţiei, managementul şcolii şi al clasei au ca scop încurajarea controlului comportamental la elevi, prin promovarea rezultatelor şi comportamentelor şcolare pozitive. De aceea, rezultatele şcolare, eficienţa didactică a profesorului şi comportamentul elevilor şi al profesorilor interacţionează direct cu managementul clasei şi al şcolii. Calculatorul trebuie privit ca un instrument în educația elevilor. Depinde de fiecare profesor cum alege să-l folosească și cum îi învață pe copii să-l utilizeze. Prin lecțiile pe calculator și jocurile educaționale, profesorii cresc interesul elevilor pentru școala pentru că le stimulează imaginația și învățarea prin descoperire. Profesorii înșiși trebuie să stăpânească metodologia utilizării computerului. Indiferent de specialitatea lor în cadrul procesului de învățământ, de poziția lor, profesorii trebuie să înțeleagă că acest instrument va transforma tehnologiile didactice mai mult chiar decât a făcut-o apariţia tiparului. Computerul aduce în școala calitatea sa de mijloc de învățământ interactiv, pe care nu o aveau celelalte mijloace didactice. De asemenea, computerul poate modela orice fel de proces, în toată complexitatea desfășurării sale.
Necesitatea și oportunitatea înființării acestei săli multifuncționale este determinată de faptul că în ziua de astăzi informatica ocupă un loc important. Astfel, evoluția viitoare a elevilor poate fi periclitată, atât din punct de vedere al pregătirii școlare, nebeneficiind de îndrumare calificată pentru pregătirea lecțiilor, cât și din punct de vedere al condițiilor. La nivelul sălii multifuncționale sunt satisfăcute nevoile spirituale prin predarea lecțiilor sub îndrumarea cadrelor didactice sau lucrul pe calculator. În vederea îndeplinirii obiectivului propus prin proiect, în cadrul acestei săli multifuncționale din Școala Gimnazială Darko Jeno se vor putea desfășura activități moderne de predare-învățare care să-i capteze pe elevi. Trăim în mileniul informaţiei, iar prezenţa computerului şi a tehnologiei în viaţa noastră este deja un lucru firesc. Oricine are un PC mai mult sau mai puţin performant, iar interesul pentru tehnologia informaţiei creşte constant, odată cu dezvoltarea (exponenţială) a acesteia. Deoarece cantitatea de informaţie pe care trebuie să o acumuleze în şcoală a crescut semnificativ în ultimii ani (şi este în creştere), elevul din ziua de azi se orientează către utilizarea computerului ca un mijloc de informare şi de asistare în procesul de învăţare. Surse de informaţie precum Internetul şi programele educaţionale sunt din ce în ce mai folositoare, numărul de utilizatori ai Internetului şi solicităriile pentru soft educaţional aflându-se în ascensiune. Este de remarcat faptul că Internetul este una dintre principalele surse de informare folosită în activitatea didactică, chiar dacă majoritatea declară că preferă metodele „clasice” de predare. În consecinţă, „calculatorul” a devenit o necesitate pentru elevi şi profesori deopotrivă, cei din urmă manifestând în ultima vreme o preocupare sporită. Pentru ca învăţarea să fie eficientă, trebuie să ne preocupe un aspect foarte important în dezvoltarea intelectuală a elevului: atenţia. Din păcate, nu multe programe sau prezentări pun accent pe acest principiu al învăţării conştiente şi active. Elevul se poate plictisi uşor şi îşi poate pierde interesul pentru materie, mai ales la acele domenii de cunoaştere al căror conţinut curricular este predominant teoretic, în detrimentul aspectelor aplicative (matematica, fizica, chimia) şi poate fi uşor distras de jocuri, Internet sau alte programe. Însă chiar şi aceste programe pot fi create în aşa fel încât să sporească dorinţa de cunoaştere a elevului. Sau profesorii pot fi pregătiţi pentru a putea valorifica mai bine valenţele educative ale computerului şi aplicaţiilor acestuia. Astfel s-a decis solicitarea finanțării pentru dotarea Școlii Gimnaziale Darko Jeno cu aparatură multimedia. Obiectivul proiectului constă în crearea unei infrastructuri reprezentată de un cabinet de informatică, pentru un număr de 134 școlari, care să ofere servicii de natură socială și educațională elevilor din comuna Dalnic. Ca urmare se impune ca: - Școala să devină o importantă instituție de educație și cultură a tinerei generații din zonă; - Instituțiile de învățământ să-și modernizeze permanent baza materială; - Managementul școlii să promoveze informația stiințifică, inovația, creația, lucrul în echipa și comunicarea între toți participanții la educație, deci un management participativ. Datorită dezvoltării rapide a tehnologiei informației, calculatorul a devenit un instrument indispensabil oricărei persoane, instrument prin intermediul căruia putem avea acces la impresionante surse de informare datorită numărului mare de site-uri web existente, biblioteci virtuale sau muzee on-line, un instrument cu ajutorul căruia orice persoană poate păstra legătura cu familia sau cu prietenii și cu ajutorul căreia se pot obține informații într-un timp redus și cu costuri minime. Viața în școală este foarte diferită într-un oraș față de cea de la țară. O școală urbană poate avea peste 100 sau 400 de elevi pe an, laboratoare de știință bine înzestrate, laboratoare de informatică, cluburi bazate pe interese diferite (de la matematica, la film, la teatru), psihologi și asistenți de predare, programe școlare pentru elevii talentați, pe când școlile rurale sunt de obicei mici, în unele sate, oferind doar 4 ani de educație - restul fiind oferite la o mai mare distanță de sat, care au un singur profesor pentru toți elevii (în general sub 10 de elevi în total) - o situație aproape identică cu cea existentă la începutul secolului XX. Este cunoscut faptul că în sistemul românesc de învățământ nu se investește așa cum ar fii normal în infrastructura educațională. Sistemul de educaţie şi de formare trebuie să reflecte nevoile pieţei muncii. Atragerea mai multor copii spre şcoală şi îmbunătăţirea sistemului de educaţie, cu accent pe învăţământul preşcolar şi cel obligatoriu, ar trebui să reprezinte o prioritate în vederea reducerii disparităţilor şi a dezvoltării capitalului uman în România.
Cu ajutorul finanțării solicitate, scoala va achiziționa următoarele: - 15 laptopuri; - imprimantă; - videoproiector și ecran de proiecție; - tablă smart și flipchart; Investiţia în tineri și educaţia acestora este, alături de investiția în sănătate, cel mai important pilon al unui stat modern responsabil. Educația trebuie să devină însă o prioritate nu doar în discursurile politice. Ea trebuie să devină prioritară și în acțiunile noastre și în strategiile și politicile publice ce vor fi implementate în următorii ani, deoarece societatea în ansamblul ei își bazează creșterea și dezvoltarea pe educație. Dacă vrem să avem o națiune prosperă și o societate în care fiecare individ și fiecare categorie socială să-și poată valorifica întregul potențial va trebui să investim și mai mult în educația tinerilor din țara noastră. Ca urmare se impune ca: - Școala să devină o importantă instituție de educație și cultură a tinerei generații din zonă; - Instituțiile de învățământ să-și modernizeze permanent baza materială; - Managementul școlii să promoveze informația stiințifică, inovația, creația, lucrul în echipa și comunicarea între toți participanții la educație, deci un management participativ. Cu siguranţă se va vedea un dinamism crescut în rândul elevilor din comuna Dalnic şi a tehnicilor de predare folosind calculatorul. Probabil că în viitorul apropiat majoritatea şcoliilor vor beneficia de echipamentul şi resursele necesare pentru învăţare cu ajutorul computerului. Putem fi siguri însă că tehnologia nu va da înapoi şi nici metodele de predare, şi, deşi nu ştim exact ce va fi în viitor, cererea de programe de tip eLearning şi de soft educaţional va creşte. Rezultatele induse pe termen mediu în urma primirii finanțării: • Creșterea frecvenței școlare cu 6%; • Creșterea cu 5% a accesului la educație pentru copiii proveniți din familiile dezorganizate; • Reducerea cu 2% a abandonului școlar;