Educație
Copiii institutionalizati au nevoie sa isi dezvolte competente pentru viitor, in functie de abilitatile si preocuarile lor. Dezinteresul pe care il prezinta deseori pentru invatare vine din lipsa de stimulare timpurie, urmata de traumele institutionalizarii sau separarii de familie, de lipsa de incredere in fortele proprii. Deseori personalul din centre nu este suficient pentru a-i stimula, a-i motiva, a le urmari interesele si preocuparile care se schimba odata cu varsta, mai ales in centrele unde sunt peste 30 de copii. De aceea accesul copiilor institutionalizati la tehnologie este limitat in centre: unele centre au un singur calculator vechi pe care copiii il utilizeaza prin rotatie, in alte centre exista sala de calculatoare si curs de informatica, dar sala este inchisa in afara cursurilor. Tinerii isi cumpara/ primesc telefoane pe care le folosesc de cele mai multe ori doar pentru retele se socializate bazate pe like-uri la fotografii. Datorita comportamentului uneori agresiv al copiilor, personalul este destul de reticent in privinta tehnologiei, temandu-se ca vor pierde controlul asupra copiilor. Copiii si tinerii institutionalizati nu au incredere in fortele lor, motiv pentru care refuza adesea implicarea in activitati, chiar si cand este vorba de simple jocuri. Cu atat mai mult, nu se cred capabili sa intreprinda ei un proiect si se tem de esec. De aceea, urmarim sa realizeze proiecte care sa le demonstreze evolutia si ablitatile de creatie si implementare. O alta nevoie careia raspunde proiectul este conectarea la realitate a copiilor institutionalizati. Ei cunosc 3 medii: cel al familiei abuzive in care au crescut, al centrului si al scolii. Fiind atat de separati de lumea reala, atunci cand parasesc centrele tinerii sunt inadaptati pe piata muncii si in societate. Tot datorita lipsei de incredere in fortele proprii, la varsta parasirii centrelor sunt foarte expusi riscurilor pentru ca se ataseaza si se incred in oricine, ceea ce ii face foarte vulnerabili. De aceea au nevoie sa observe ca sunt capabili si sa isi dobandeasca competente care sunt cerute pe piata si care ii vor ajuta sa isi gaseasca un loc de munca sigur.
OBIECTIVE - Dezvoltarea competentelor de utilizare a calculatorului si aplicatiilor mobile pentru 100 de copii institutionalizati sau beneficiari ai serviciilor sociale pe parcursul a 8 luni prin cursuri interactive si iesiri educative - Perfectionarea competentelor pentru 25 de copii in cadrul unei tabere care imbina tehnologia cu activitatile outdoor prin utilizarea de aplicatii mobile - Realizarea unei brosuri despre beneficiile utilizarii tehnologiei si a unui film de "making of" al brosurii de catre copii in cadrul taberei - Scaderea reticentei educatorilor fata de utilizarea tehnologiei prin interventie directa (cursuri in centre) si diseminarea rezultatelor proiectului (brosura cu beneficiile tehnologiei realizata de copii). - Cresterea interesului copiilor pentru educatie, cresterea increderii in fortele proprii, cresterea asteptarilor pentru viitor. CONCEPT Calculatorul si tehnologia sunt percepute in centre ca o factor perturbator pentru copiii institutionalizati pentru ca poate duce la scaderea controlului asupra lor. Netinandu-se cont de dorintele si preocuparile lor, tinerii institutionalizati isi gasesc refugiul in retele de socializare bazate pe like-uri la fotografii si in anturaje de cartier, cazand usor prada pericolelor strazii. Ei nu au incredere in fortele lor, uneori nici pentru a participa la jocuri, nu stiu sa utilizeze calculatorul, ceea ce reprezinta un minus fata ce tinerii de aceeasi varsta. Proiectul isi propune sa reduca reticenta educatorilor: - Prin interventie directa in 5 centre - cu ajutorul partenerilor Active Watch, care au experienta sustinerii de cursuri pentru parinti despre beneficiile tehnologiei si prevenirea pericolelor online de tip parental control si nu numai. - Prin promovarea rezultatelor proiectului (brosura realizata de copii si video) in randul sefilor de centre si educatorilor – cu ajutorul coordonatorilor locali din 20 de judete. Proiectul isi propune sa creasca nivelul de angajabilitate al copiilor - prin dobandirea de competente de lucru pe calculator si cu aplicatii mobile - prin cresterea increderii in sine prin incurajarile voluntarilor, observarea progresului inregistrat, culminand cu realizarea unui proiect (brosura cu texte, imagini, fotografii, grafica, realizate de copii) STRATEGIE Pentru ca trebuie gasit un echilibru intre temerile educatorilor si dorintele de explorare ale copiilor, propunem un proiect prin care accesul la internet si tehnologie sa fie in prezenta si cu sprijinul voluntarilor. Pana acum copiii care au intrat in programul Ajungem MARI au continuat activitatile si le vor continua alaturi de voluntari pana vor parasi centrele. Apoi rezultatele vor fi prezentate centrelor din Bucuresti si alte 20 de judete cu care colaboram, conducerii directiilor si sefilor de centre, cu ajutorul coordonatorilor locali. BENEFICIARI Proiectul va fi prezentat in 13 centre din Bucuresti cu care colaboram de peste 1 an, urmand sa alegem 100 de beneficiari intre 9 si 19 ani din minim 5 centre unde sa desfasuram activitatile, in functie de disponibilitatea centrelor si a copiilor. REZULTATE - Formarea competentelor de utilizare a calculatorului si a aplicatiilor mobile pentru 100 de copii - Perfectionarea competentelor de utilizare a diferitelor programe de editare text, foto, grafica, video a 25 de copii in cadrul taberei - Realizarea de catre copii a unei brosuri despre beneficiile utilizarii tehnologiei pentru copii (in echipa, realizand partea de text, grafica, fotografie, DTP) si a unui video de “making of” al brosurii - Implicarea si formarea a 30 de voluntari - - Organizarea unei tabere de tehnologie si dezvoltare personala - Informarea a 30 de educatori cu privire la beneficiile utilizarii tehnologiei - Distribuirea brosurii in randul copiilor din centre – Diseminarea brosurii realizate de copii in randul reprezentantilor centrelor din 20 de judete IMPACT - Faptul ca vor dobandi competente si vor vedea rezultate ale muncii lor, individual si in echipa, va avea beneficii pe termen lung pentru copii, sporindu-le increderea in sine, avand satisfactia ca pot intreprinde un proiect, ca sunt capabili si pot realiza mai mult decat credeau. Isi vir dori mai mult vor tinti la locuri de munca mai bune. In urma lucrului constant cu voluntarii, chiar si dupa cateva sedinte se pot observala copii imbunatatirea abilitatilor de comunicare si relationare, deschiderea pentru activitati, cresterea increderii in sine, lucru in echipa, cresterea respectului pentru colegi si a empatiei. La nivelul educatorilor si reprezentantilor centrelor se vor constientiza nevoia si beneficiile pentru copii ale utilizarii tehnologiei, observand rezultatele muncii lor. Speram ca in urma proiectului ne va fi mai usor sa desfasuram cursuri de utilizare a calculatorului in fiecare centru.
Dotarea a 5 centre cu 30 de calculatoare • 100 de copii institutionalizati din Bucuresti vor participa la cursuri interactive, ce prezinta utilitatea in viata reala a informatiilor si abordeaza informatiile prin prisma preocuparilor lor. • 100 de copii institutionalizati vor dobandi competente de utilizare a calculatorului – Microsoft Office, navigare internet • 100 de copii isi vor identifica domeniile de interes si vor participa la cursuri in functie de abilitatile si preferintele lor: editare video, editare foto, DTP basics, grafica. • 25 de copii selectati ca fiind cei mai activi si interesati vor participa la o tabara de tehnologie si dezvoltare personala unde isi vor imbunatati abilitatile de lucru pe calculator si vor descoperi utilitatea in lumea reala a aplicatiilor pe tablet • Cei 25 de copii vor participa la workshop-uri de specializare pentru domeniile de speializare alese si vor realiza proiecte multimedia in echipa • In urma taberei vor rezulta o brosura realizata de copii si un video “making-of” realizat tot de copii. • Cresterea nivelul de incredere in sine pentru cei 100 de copii participant la cursuri si in tabara, observand rezultatele muncii lor si competentele dobandite, voluntarii avand o abordare progresiva in activitati, pornind de la un nivel scazut si crescand pe parcurs, copiii devin odata devin siguri pe ei, descopera ca pot si au mici satisfactii. • Cresterea interesului pentru invatare pentru cei 100 de copii participanti la cursuri si in tabara, in urma descoperirii utilizarii in lumea reala a informatiilor, voluntarii folosind exemple si aplicatii • Dezvoltarea abilitatilor de lucru in echipa, comunicare si relationare pentru cei 100 de copii, in urma lucrului prin metode interactive de lucru, bazate pe jocuri de rol, de echipa, de creativitate, de miscare, de autocunoastere. • Organizarea a 5 workshop-uri pentru educatorii din centre de plasament prin implicarea trainerilor Active Watch. • Diminuarea reticentei educatorilor din Bucuresti si 20 de judete fata utilizarea tehnologiei si a calculatorului de catre copii si familiarizarea lor cu tehnologia si beneficiile ei. • Implicarea si formarea a 30 de voluntari pentru predarea cursurilor interactive pentru 100 de copii timp de 4 luni.