Protecție socială
Din pacate, in Romania, integrarea scolara a copiilor cu TSA este extrem de greu de realizat, desi ea ar trebui sa vina ca o continuare fireasca a terapiei intensive de recuperare. Acest lucru se datoreaza si faptului ca un copil cu autism, de cele mai multe ori face trecerea brusca, de la lucrul 1 la 1 in terapia individuala, la integrarea in colectivul clasei de la scoala, format din 20-30 de copii, existand astfel o “piesa” lipsa, de tranzitie, intre cele 2 componente ale intreg procesului de integrare. Totodata, desi majoritatea copiilor cu autism sunt prin excelenta “vizuali” si au fost dezvoltate o serie de softuri care-i pot ajuta in acest sens, aceste beneficii ale tehnologiei, inclusiv in facilitarea recuperarii si integrarii copiilor cu autism, sunt mult prea putin folosite in Romania sau chiar deloc. In acelasi timp, sistemul de predare-invatare din invatamantul de stat, de cele mai multe ori este greoi si rigid pentru copilul cu autism, iar in cazul acestuia din urma, se resimte nevoia acuta de completare a orelor de scoala, cu activitati educative interactive si motivante, derulate in paralel, menite sa suplineasca golurile lasate de sistemul clasic de predare din invatamantul de stat. Asadar, captarea interesului este primordiala in a deschide usa catre invatare pentru copiii cu autism si s-a dovedit ca lectiile le pot capta interesul, daca sunt prezentate pe o tabla interactiva, care face informatiile vizuale, amuzante, atragatoare. Abordand o predare distractiva si mai ales vizuala, se poate accelera procesul de invatare, indiferent de activitatile propuse. La fel de important este si faptul ca tabla interactiva poate satisface mai multe stiluri de invatare, caracteristice copiilor cu autism: cei care invata in stilul tactil-kinestezic vor beneficia in urma atingerii cu degetul pe tabla, cei care invata vizual beneficiaza de suprafata mare de prezentare, iar cei care invata auditiv beneficiaza de dezbaterile vii ce se nasc in jurul informatiilor prezentate. Pe 2 aprilie 2015, Ziua Constientizarii Autismului, APCA Galati a demarat proiectul “Afterschool Interactiv si Creativ pentru copiii SPECIALI”, unic in Romania, desemnat castigator la editia din 2014, pe platforma de responsabilitate sociala, teimplici.ro. Dupa doar 7 luni, proiectul se dovedeste a fi un punct de referinta la nivel national, in abordarea procesului de recuperare si integrare scoalara a copilului cu autism, rezultatele inregistrate de copii fiind cu mult peste asteptarile preconizate de noi la momentul demararii lui. Nu intamplator, proiectul a fost prezentat si la Conferinta Internationala ABA de la Bucuresti, cel mai important eveniment din Romania, centrat pe recuperarea autismului. In prezent, proiectul este deja considerat un model de buna practica in domeniu, prin abordara sa inovativa pentru grupul vulnerabil format din copii cu autism, prin intermediul tehnologiei, care ofera posibilitati multisenzoriale de invatare pentru acesti micuti. Dincolo insa de plusurile innovative si unice ale proiectului (utilizarea tablei interactive, grupe efciente de lucru formate din doar 4 copii, frecventa zilnica, planificari adaptate fiecarei grupe in conformitate cu programa scolara, 80 de minute cu 8 minisesiuni de lucru intercalate intre ele cu scop précis, predare interactiva bazata pe principiile terapiei ABA, supervizare continua din partea unui specialist coordonator), am identificat pe parcursul derularii proiectului cateva nevoi stringente, pe care ni le propunem sa le acoperim, printr-un nou proiect, care sa reprezinte o forma imbunatatita a variantei initiale, aflata acum in implementare. Astfel, una dintre problemele identificate o reprezinta necesitatea existentei unui al doilea psihopedagog la grupa, pentru a acoperi activitatea de “shadowing”(sprijinul specializat, oferit din spate copilului cu autism, in activitatile educative la care nu se descurca inca singur, pentru obtinerea unor rezultate rapide si vizibile, fiind astfel prevenite starile de frustrare sau neputinta ale copilului, urmarind ca obiectiv final, independenta totala a acestuia). Terapeutul “shadow” va sprijini copilul cand acesta va iesi la tabla interactiva, il va ajuta sa ridice mana in timpul lectiilor, sa raspunda corect, sa scrie, sa duca la bun sfarsit sarcina primita, atunci cand nu reuseste de unul singur. Momentan, aceasta activitate de “shadowing”este suplinita de prezenta parintilor, insa si in cazul acestora din urma, am identificat o nevoie acuta, de eliberare partiala de sarcini, ei fiind suprasolicitati continuu, in lupta cu diagnosticul copilului lor. Prin existenta la grupa, a unui raport de 2 specialisti la 4 copii, ne propunem sa dezvoltam Clubul RESPIRO pentru parinti, in sala alaturata de cea in care se desfasoara orele copiilor, dar nu numai, in cadrul caruia parintii sa poate desfasura activitati recreative, menite sa le ofere suportul psihologic necesar, sa reuseasca zi de zi sa o ia de la capat, in lupta cu autismul.
Scopul proiectului il reprezinta consolidarea unui sistem inovativ de predare-invatare de tip afterschool, adaptat exclusiv pentru copiii cu autism, cu sprijin suplimentar specializat (terapeuti “shadow”), folosind mijloacele tehnologiei moderne (tabla interactiva), cu ajutorul principiilor terapiei ABA, in vederea crearii unui cadru optim pentru cresterea sanselor la integrare scolara si sociala a copiilor cu TSA. Totodata, prin implementarea proiectului, ne propunem pe intervalul de timp al orelor de “afterschool SPECIAL” si prin intermediul ajutorului specializat al terapeutilor “shadow”, sa degrevam parintii de sarcina de a-i insoti permanent pe copii in activitati, oferindu-le momente recreative, de “respiro”, menite sa reprezinte un important suport psihologic, atat de necesar familiilor care se lupta zi de zi, ani la rand, cu diagnosticul copilului lor. Nu in ultimul rand, ne dorim ca proiectul sa duca la o rata mult mai mare de succes in integrarea scolara si sociala a copiilor cu autism si odata cu aceasta, sa ajungem la o modificare pozitiva a opticii generale asupra copiilor SPECIALI-copiii cu autism. - Obiectiv specific 1: Continuarea programului zilnic, de tip afterschool interactiv, in intervalul orar 12.00-20.00, pentru 20 de copii cu autism, baieti si fete, de varste diferite, impartiti in 5 grupe a cate 4 copii. Repartizarea pe grupe va avea la baza evaluarile individuale ale copiilor, pe diferite arii de dezvoltare (cognitiva, limbaj, varsta cronologica, adaptabilitate sociala, nivelul de invatamant frecventat etc) iar predarea se va face pe baza planificarilor zilnice si saptamanale, conform programei scolare adoptate de Ministerul Educatiei, sub supervizarea continuua a unui coordonator de programe ABA. Accentul va fi pus pe folosirea tablei interactive si a aplicatiilor adaptate exclusiv copiilor cu autism, prin intermediul cd-urilor educative si a manualelor digitale, urmarind cresterea progresiva pe parcursul a 12 luni a minim 5 abilitati din 5 arii : cognitiv, limbaj, motricitate, interactiune sociala, senzorial. Cofinantarea din partea APCA Galati asigura la sediul asociatiei, spatiul educational necesar implementarii proiectului, in vederea derularii efective a orelor de tip afterschool, cu echipamentul IT necesar ( tabla interactiva, laptop, videoproiector, cd-uri educative), mobilier specific, materiale educationale adaptate copiilor cu autism, sistem de supraveghere ( parintii pot viziona pe holul de asteptare, pe un ecranTV, tot ce se intampla in sala de curs), inclusiv salariile celor 2 psihopedagogi principali ai proiectului. - Obiectiv specific 2: Consolidarea sistemului inovativ de predare-invatare, prin suplimentarea ajutorului specializat , oferit de prezenta la ore a terapeutilor “shadow”, raportul la fiecare grupa urmand sa fie de 2 specialisti angajati la 4 copii cu autism, pentru o eficienta mult sporita, dar si pentru prevenirea starilor de frustrare sau neputinta ale copiilor inclusi in proiect. Terapeutul “shadow” va sprijini copilul din spate ( “din umbra”), cand acesta va iesi la tabla interactiva sau in activitatile colective cand se impune interventia sa, il va ajuta sa ridice mana in timpul lectiilor, sa raspunda corect la cerintele pishopedagogului de la catedra, sa scrie, sa inititeze o conversatie, sa duca la bun sfarsit sarcina primita, atunci cand nu reuseste de unul singur, va corecta comportamentele problema, in functie de context , particularitati si nevoile fiecarui copil in parte. In acelasi timp, psihopedagogii “shadow” isi vor putea forma echipe mixte de voluntari, din cadrul bazei de date interne a asociatiei, pe care sa-i formeze in activitatea de “shadowing”, la grupele de copii, unde considera ca se impune un numar mai mare de persoane de sprijin, in functie de particularitaatile fiecarui caz in parte. - Obiectiv specific 3: Dezvoltarea Clubului RESPIRO pentru parinti, in sala alaturata celei in care se desfasoara orele copiilor, unde parintii vor avea de ales intre urmatoarele activitati recreative : I) Lectura , prin intermediul cartilor puse la dispozitie in cadrul unui parteneriat APCA – Biblioteca Judeteana “VA Urechia” Galati ( calupul de carti imprumutat urmand sa se reinnoiasca in mod continuu), II) Acces liber internet si la resursele educationale, din “biblioteca digitala” a asociatiei, prin intermediul aparaturii IT pusa la dispozitie ( laptop + imprimanta), III) Ateliere de terapie ocupationala, in cadrul departamentului “Fabrica de bucurii SPECIALE”, unde se vor putea deconecta, invatand sa-si foloseasca imaginatia in crearea articolelor hand-made sau alte activitati ocazionale, recreative si de sprijin, pentru familiile copiilor cu autism. Rezultatele proiectului, documentele elaborate, feedback-urile proiectului vor fi utilizate in activitatile viitoare, prin continuarea proiectului pe termen nelimitat si implementarea altor programe, in beneficiul persoanelor apartinand grupului tinta.
Impactul proiectului va contribui la realizarea urmatorilor indicatori de program: - Se va consolida un sistem inovativ de predare-invatare de tip afterschool, adaptat exclusiv copiilor cu autism, cu sprijinul suplimentar specializat din partea a 2 terapeuti “shadow”, pe langa cei 2 psihopedagogi principali de grupa, folosind mijloacele tehnologiei moderne (tabla interactiva), cu ajutorul principiilor terapiei ABA, in vederea crearii unui cadru optim pentru cresterea sanselor la integrare scolara si sociala a copiilor cu TSA. - Se va eficientiza procesul de predare-invatare interactiva, printr-un nou raport la grupa, de 2 specialisti la 4 copii, sub supervizarea permanenta a psihoterapeutului coordonator, cu ajutorul planificarilor adaptate, in conformitate cu programa scolara. - Un numar de 20 de copii cu autism, vor beneficia zilnic de cate 1,5 ore de afterschool ineractiv si creativ, fapt ce le va favoriza dezvoltarea personala optima si va duce la cresterea sanselor de integrare scolara si in comunitate - 40 de parinti, ai copiilor cu autism cuprinsi in proiect, vor beneficia pe intervalul orar al orelor de afterschool, de activitati recreative , de momente de “respiro”, menite sa le ofere un suport psihologic atat de necesar, in lupta dusa pe ani de zile, pentru recuperarea si integrarea copilului lor, diagnosticat cu autism. - Implementarea proiectului va crea un model de buna practica, printr-o abordare inovativa pentru grupul vulnerabil format din copii cu tulburari de spectru autist, prin intermediul tehnologiei, care ofera posibilitati multisenzoriale de invatare pentru acesti micuti, model ce poate fi preluat oriunde vor exista resursele necesare. - Va fi creat cadrul adecvat pentru furnizarea de programe de pregatire pentru integrarea scolara a copiilor cu autism, urmarindu-se de asemenea, recuperarea si valorificarea la maxim a potentialului copiilor pentru formarea unor comportamente adecvate din punct de vedere social. - In cadrul proiectului, vor fi inclusi si echipe mixte de voluntari, pentru a atinge si alte obiective privind incluziunea sociala, constientizarea problemei, implicarea comunitatii locale, crearea unei baze de date cu persoanele specializate in „shadowing” etc. - Dupa finalizarea proiectului, el va continua si va fi sustinut financiar din veniturile proprii ale organizatiei, o parte din resursele financiare provenind din perceperea unei taxe minime lunare ( 150 lei/copil), pentru familiile inscrise in proiect.