Educație
Problema: persoanele cu varsta cuprinsa intre 45+ ani au un grad scazut de competente digitale [1]. Conform Indicelui economiei si societatii digitale (DESI), Romania se pozitioneaza ultimul loc la componenta “capital uman”, care masoara competentele necesare pentru a beneficia de oportunitatile oferite de societatea digitala. [2] Datele Comisiei Europene arata ca doar 50% dintre romani folosesc internetul in mod curent si 32% dintre romani nu au folosit niciodata internetul. Comparatia cu cifrele de la nivel releva importanta dezvoltarii de competente digitale, iar populatia 45+ se dovedeste a fi un segment cheie in accelerarea economiei digitale. • Mai mult, cei 6 indicatori de digitalizare a unei economii pozitioneaza Romania pe ultimul loc. Printre obiectivele UE, alfabetizarea digitală e o prioritate a reglementărilor Fondului social european pentru 2014-2020. [1]: http://bit.ly/2dpJyb1 [2]: http://bit.ly/2dpIGmY În 2014, din totalul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 ani, proporţia celor care au folosit vreodată Internetul a fost de 61,6%. Dintre bărbaţii cu vârste cuprinse între 35-44 ani, 52,5% au folosit Internetul zilnic sau aproape zilnic, comparativ cu 54,4% dintre femeile din aceeaşi grupă de vârstă. La grupa de vârstă 55-64 ani, situaţia se inversează, diferenţa dintre femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte utilizarea Internetului (aproape) zilnic este de 6 puncte (35,0% la femei, iar la bărbaţi 41,0%). Fiind “exclusi” din programele recente de digitalizare adresate elevilor si studentilor, cei cu varsta de 45+ ani nu au acces sau nu sunt constienti de oportunitatile pe care competentele digitale le pot aduce: cum sa-si gaseasca un job mai bun, cum sa comunice mai bine cu rudele din strainatate, cum sa inlocuiasca statul la coada cu comenzile online cu livrare la domiciliu. In plus, competentele digitale inexistente sau minime le afecteaza capacitatea de discernamant si analiza a informatiilor, le limiteaza accesul la o mai mare de diversitate de canale media si ii fac mai vulnerabili la inselatorii si activitati de criminalitate informatica. Scop: Pentru acestia, am decis sa incepem ABCDigital.ro. Uitandu-ne fiecare in propria familie si dincolo de ea, am observat cat de greu le este parintilor/bunicilor sa inteleaga si sa aiba interactiuni cu mijloacele moderne de comunicare precum internet, video-calling, smart devices (smartphones, tablets, IoT). De exemplu, Facebook are 1.800.000 milioane de utilizatori romani peste 45 ani, care nu folosesc reteaua la un nivel optim.
ABCDigital este un proiect* de antreprenoriat social, educational si independent, care ofera traininguri si exercitii practice pentru persoane de peste 45 de ani, pe subiecte legate de internet si tehnologii moderne. Solutia propusa: ABCDigital isi propune sa ajute – prin cursuri si exercitii practice - persoanele de 45+ ani din Romania sa deprinda competente digitale de la cele de baza (utilizare calculator/tablete/smartphone, email, navigare internet) pana la medii spre avansate (utilizarea retelelor de socializare si a motoarelor de cautare, precum si a serviciilor de e-mail, video calls, plata utilitati, tranzactii online, etc). Viziune: ABCDigital isi propune sa actioneze ca o punte intre generatii: o echipa de tineri invata persoanele de varsta medie si inaintata cum sa devina conectate la oportunitatile din mediul online, educate digital si corect informate. Ne dorim ca internetul, tehnologiile noi si dispozitivele digitale sa fie cu adevarat accesibile pentru cat mai multi romani. Beneficiari: Oricine are peste 45 de ani si doreste sa invete, gratuit, cum se folosesc dispozitive digitale precum un laptop sau o tabletă și pentru a accesa în mod util internetul. Conform INS, in Romania, in vara anului 2015 traiau peste 5.3 milioane de pensionari. Acestui numar se adauga segmentul celor cu varsta cuprinsa intre 40 si 60 de ani. Obiectiv: alfabetizarea digitala si dobandirea competentelor digitale in randul adultilor de 45+ ani pentru a imbunatati calitea vietii, pentru a facilita accesul adultilor pe piata muncii, pentru accesa internetul ca mijloc de comunicare si informare obiectiva, pentru a accesa servicii digitale in viata de zi cu zi (tranzactii online, cursuri, servicii medicale, informatii de interes public si personal) si pentru a sprijini dezvoltarea economiei digitale in Romania. Impact: Ne propunem ca in 2016-2017 sa implementam proiectul la nivel regional, in cel putin 7 localitati din provincie, urmand ca in 2018 sa se extinda la nivel national, iar pana in 2021 proiectul sa atinga 60% din targetul nostru. In 5 ani, ne dorim ca minim 4-500 persoane sa dobandeasca competente digitale esentiale, sa dezvolte capacitatea de a interactiona online, si de a consuma servicii digitale avansate, sa desfasoare activitati online care se manifesta in special pe piata muncii. Prim impact: Ca o prima validare a proiectului, ca parte din proiectul-pilot, Consiliul local Roman a demarat actiunile de achizitie pentru 10 tablete, pe care le vom folosi la curs si care vor ramane in gestiunea Casei Varstnicului din oras, dupa desfasurarea proiectului din luna noiembrie. * sub umbrela asociatiei CROS - Universitatea Alternativa
Impact: Ne propunem ca in 2016-2017 sa implementam proiectul la nivel regional, in cel putin 7 localitati din provincie, urmand ca in 2018 sa se extinda la nivel national, iar pana in 2021 proiectul sa atinga 60% din targetul nostru. In 5 ani, ne dorim ca minim 4-500 persoane sa dobandeasca competente digitale esentiale, sa dezvolte capacitatea de a interactiona online, si de a consuma servicii digitale avansate, sa desfasoare activitati online care se manifesta in special pe piata muncii. Prim impact: Ca o prima validare a proiectului, ca parte din proiectul-pilot, Consiliul local Roman a demarat actiunile de achizitie pentru 10 tablete, pe care le vom folosi la curs si care vor ramane in gestiunea Casei Varstnicului din oras, dupa desfasurarea proiectului din luna noiembrie. Indicatori: Cel putin 30% din beneficiari sa acceseze internetul pentru servicii (cel putin o tranzactie). Cel putin 50% din beneficiari sa utilizeze internetul ca mijloc de comunicare si informare. 90 % feedback pozitiv din partea participantilor si a rudelor acestora.